بایدن بلوک ضد چین گفت وگوی امنیتی چهارجانبه را حیاتی دانست

به گزارش اسلیم فا، رئیس جمهور آمریکا در نخستین اجلاس سران کشورهای بلوک گفت وگوی امنیتی چهارجانبه، این بلوک را به عنوان یک عرصه حیاتی برای حفظ یک اقیانوس آرام-هند آزاد تحسین کرد.

بایدن بلوک ضد چین گفت وگوی امنیتی چهارجانبه را حیاتی دانست

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این نشست مجازی به رهبران ژاپن، استرالیا و هند گفت: یک اقیانوس آرام-هند آزاد، ضروری محسوب می شود.

این نخستین نشستی بود که به میزبانی بایدن از زمان روی کار آمدنش در آمریکا در ژانویه 2021 برگزار می شد و همچنین نخستین بار بود که رهبران این چهار کشور چنین نشست مشترکی را برگزار کردند.

بایدن گفت: آمریکا متعهد به همکاری با شما شرکا و همه متحدانش در این منطقه برای رسیدن به ثبات است. این گروهی است که اهمیت خاصی دارد چرا که به راهکار های عملی و نتایج ملموس اختصاص یافته است.

در این نشست کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا به بایدن پیوست و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است به زودی با همتای چینی اش در آلاسکا ملاقات کند. اگرچه این گروه چهارجانبه به دنبال زمین لرزه و سونامی 2004 اقیانوس هند تشکیل شد اما در فرمت کنونی اش به عنوان یک ائتلاف ضد چین تلقی می شود. این گروه به ناتو آسیا لقب گرفته اما این بلوک هیچ اطلاعیه رسمی مشابهی درخصوص دفاع جمعی متقابل ندارد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز همانند بایدن این گروه چهارجانبه را به عنوان رکن ثبات در منطقه تحسین کرد و گفت: این نشست نشان می دهد که این ائتلاف بالغ شده است.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفت: به عنوان رهبران چهار دموکراسی عظیم و آزاد در منطقه اقیانوس آرام-هند، اجازه دهید شراکتمان مسبب صلح، ثبات و رفاه باشد. ما باید چشم انداز منطقه ای را همان طور که در نشست انجمن جنوب شرق آسیا (آسه آن) مطرح شد، در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: دوستان بدانند که اگرچه استرالیا در تمامی این وظایف دنبال رو دوستانش است اما هرگز کل فشار را بر شانه دوستانمان محول نخواهیم کرد. ما سهم خود را انجام خواهیم داد تا فشار حاکم بر خودمان را کم کنیم.

با این حال، رهبران این گروه چهارجانبه همچنین متعهد شدند تا در زمینه های دیگر از جمله احیای دموکراسی در میانمار به دنبال کودتای ارتش در ماه گذشته، فراوری و توزیع منصفانه واکسن های کووید 19 در سراسر منطقه اقیانوس-هند-آرام و ایجاد یک کارگروه فن آوری نوظهور و مهم با یکدیگر همکاری نمایند. آنها همچنین امیدوارند تا پیش از خاتمه سال 2021 بتوانند نشست حضوری برگزار نمایند.

این نشست چند روز پس از آن برگزار گردید که شورای امنیت ملی کاخ سفید یک راهنمای استراتژیک موقت امنیت ملی منتشر کرد و در آن دولت بایدن به عنوان از بین برنده انزوای چهارساله دونالد ترامپ خودنمایی می کرد.

در این مدرک آمده است: آمریکا تحت دولت بایدن-هریس برمی شود. دیپلماسی برمی شود. ائتلاف ها برمی گردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 فروردین 1400 بروزرسانی: 10 فروردین 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1593

به "بایدن بلوک ضد چین گفت وگوی امنیتی چهارجانبه را حیاتی دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن بلوک ضد چین گفت وگوی امنیتی چهارجانبه را حیاتی دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید