آیا برای استفاده از پردازنده های نسل 13 اینتل به آپدیت بایوس احتیاج است؟

به گزارش اسلیم فا، با رونمایی رسمی از پردازنده های نسل 13 اینتل این پرسش به وجود آمده که آیا برای استفاده از این محصولات باید بایوس مادربرد خود را آپدیت کنیم یا به یک سیستم کاملا نو احتیاج خواهیم داشت؟

آیا برای استفاده از پردازنده های نسل 13 اینتل به آپدیت بایوس احتیاج است؟

پردازنده های نسل 13 اینتل قرار است با چیپستی تازه و با پلتفرم Z790، از تاریخ 20 اکتبر (28 مهر) رسما در دسترس کاربران قرار بگیرند. اما طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، خوشبختانه پردازنده های تازه اینتل از پلتفرم قدیمی تر یعنی Z690 هم پشتیبانی می نمایند. مادربردهایی که به همراه نسل 12 اینتل عرضه شده بودند. بدین ترتیب اگر از پردازنده های نسل 12 اینتل استفاده می کنید، دیگر احتیاجی نیست پلتفرم سیستم را ارتقا دهید، با همان مین برد سال گذشته هم کارتان راه خواهد افتاد و مسئله ای را تجربه نخواهید کرد.

اما به احتمال خیلی زیاد، بدون آپدیت بایوس، پلتفرم Z690 از پردازنده های نسل 13 اینتل پشتیبانی نخواهد کرد. بدین ترتیب اگر قصد خرید پردازنده های تازه اینتل را دارید باید ابتدا سری به وب سایت سازنده مادربرد خود بزنید و ببینید آیا اطلاعاتی در رابطه با پشتیبانی از پردازنده های نسل 13 اینتل به بخش بایوس آن اضافه شده است یا خیر. معمولا شرکت های سازنده این اطلاعات را در کنار مشخصات فنی محصولات خود درج می نمایند اما اگر برای محصول شما چنین چیزی وجود ندارد، باید منتظر بمانید.

البته اگر اکنون که سری 13 از پردازنده های اینتل نزدیک به عرضه هستند، مادربردی با چیپست Z690 بخرید، این احتمال هم وجود دارد که شرکت سازنده به صورت پیش فرض آن را به بایوس تازه آپدیت نموده باشد. اگر این اتفاق اتفاق افتاده باشد، یک نوشته در وب سایت شرکت سازنده هم برای شما به نمایش در می آید مبنی بر اینکه مین برد بدون احتیاج به آپدیت بایوس می تواند از پردازنده های نسل 13 اینتل پشتیبانی کند.

اگر در حال حاضر از تراشه های نسل 12 اینتل و مادربردی با چیپست Z690 استفاده می کنید، تمام چیزی که احتیاج دارید در اختیارتان واقع شده است. ابتدا وارد بایوس شده و آن را آپدیت می کنید. سپس می توانید به فروش پردازنده قدیمی و خرید یک مدل از نسل 13 اقدام کنید. اما اگر فقط برد را بخرید و سپس در پی پردازنده بروید و اگر هم بدشانس باشید و شرکت سازنده بایوس را آپدیت ننموده باشد، به یک پردازنده احتیاج دارید تا بتوانید در درجه نخست وارد منوی بایوس شوید و آن را آپدیت کنید تا بتواند از نسل تازه پشتیبانی کند. در غیر این صورت، فقط می توانید از کسی که یک پردازنده نسل 12 اینتل دارد، این قطعه را قرض بگیرید و کارتان را راه بیندازید.

البته راه های دیگری هم برای برطرف این مشکل وجود دارد. مثلا شما می توانید از فروشگاه مربوطه بخواهید مادربرد را برایتان آپدیت و سپس ارسال کند (اگر فروشگاه، مرجع تخصصی سخت افزار هم باشد). بعلاوه می توانید یک تراشه بسیار پایین رده از نسل 12 خریداری نموده و سپس آپدیت بایوس را انجام دهید. سپس تراشه را بفروشید و یک تراشه نسل 13 بخرید.

راه چاره آخر زمانی است که شما همین حالا مادربرد را خریداری نموده باشید و پردازنده ای هم در کار نباشد. در غیر این صورت پیشنهاد می گردد منتظر بمانید تا پلتفرم Z790 هم راهی بازار گردد. بدین ترتیب گزینه های بیشتری با قیمت مناسب تر برای خرید روبروی تان قرار خواهد داشت چرا که با ورود پلتفرم تازه، احتمالا قیمت پلتفرم قدیمی هم کاهش پیدا می نماید.

منبع: XDA-Developers

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2221

به "آیا برای استفاده از پردازنده های نسل 13 اینتل به آپدیت بایوس احتیاج است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برای استفاده از پردازنده های نسل 13 اینتل به آپدیت بایوس احتیاج است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید