بلوتوث 6 معرفی گردید: تاخیر کمتر، امنیت بیشتر و رهگیری دقیق دستگاه ها

به گزارش اسلیم فا، بلوتوث 6 با چند ویژگی بزرگ مانند تاخیر کمتر در هدفون ها، امنیت بیشتر، رهگیری بهتر و دقیق دستگاه ها منتشر شد و انتظار داریم عملکرد Find My اپل، گوگل و تایل را بهبود چشم گیری دهد.

بلوتوث 6 معرفی گردید: تاخیر کمتر، امنیت بیشتر و رهگیری دقیق دستگاه ها

همه ما با فناوری بلوتوث از زمان سونی اریکسون K750 آشنایی داریم و امروزه این تکنولوژی با انبوهی از کاربردها در زندگی روزمره ما نقش آفرینی می نماید.

در واقع بلوتوث پراستفاده ترین پروتکل بی سیم در دنیا برای تبادل داده در مسافت های کوتاه است که یک حالت راحت و ایمن از ارتباطات را بین تمام دستگاه ها ارائه می نماید.

از نسخه 1 بلوتوث تا به امروز، تغییرات زیادی در سرعت، کیفیت و امنیت این فناوری ایجاد شده است و حالا در سال 2024، کنسرسیوم بلوتوث از نسخه 5 و مشتقات آن عبور نموده است و بلوتوث 6 را معرفی نموده است.

اگر می خواهید بدانید بلوتوث 6 چیست و چه تفاوت هایی با نسل های قبل خودش؛ بلوتوث 5.4 و دارد؛ همراه ما در شبکه چی باشید:

افزایش کارآمدی و امنیت

یک ویژگی تازه به نام Bluetooth Channel Sounding در بلوتوث 6 ایجاد شده است که فاصله واقعی 2 یا چند دستگاه را با یکدیگر با خطای نهایتا 1 سانتی متر نشان می هد.

این فناوری از میزان گیری مبتنی بر فاز سیگنال های ارسال شده بین دو دستگاه در فرکانس های گوناگون استفاده می نماید و به این روش می تواند فاصله بین دستگاه های مختلف را تشخیص دهد.

شرکت ها با بلوتوث 6 قادر خواهند بود این ویژگی را در اپلیکیشن های مکان یابی موبایل ها ادغام و موقعیت یابی را بیش از پیش دقیق نمایند.

دقت در اسکن دستگاه های اطراف

حتما می دانید وقتی بلوتوث دستگاه خودتان را روشن می کنید؛ دستگاه آغاز به اسکن دستگاه های اطراف می نماید و هر بلوتوث در دستگاه های دیگر را در فهرست نمایش می دهد.

اما حالا و با بلوتوث 6، دستگاه می تواند از اسکن دستگاه های غیرضروری جلوگیری کند که باعث به مدیریت بهتر انرژی و پاسخ های سریع تر در برنامه هایی با کاربرد بلادرنگ می گردد.

اتلاف انرژی کمتر حتی نسبت به بلوتوث 5.4

ویژگی Monitoring Advertisers بلوتوث 6.0 به این فناوری ارتباطی این توانایی را می دهد که وقتی که دستگاه بلوتوث دیگری وارد محدوده آن شد یا از آن خارج شد؛ آن دستگاه خاص را ردیابی نمایند.

این ویژگی از اسکن غیرضروری دستگاه هایی که دیگر در اطراف شما نیستند؛ جلوگیری می نماید که پیامد آن کاهش در مصرف انرژی و بهبود عملکرد به خصوص در شرایطی که دستگاه ها احتیاج به حفظ اتصال دارند، خواهند بود.

سرعت انتقال داده بیشتر همراه با قابلیت اطمینان بیشتر

سرعت و قابلیت اطمینان، 2 رکن اساسی هر شبکه بی سیم هستند که در بلوتوث 6 به این دو توجه ویژه ای شده است.

نسخه 6.0 بلوتوث با به روزرسانی لایه تطبیق همزمان (ISOAL)، تأخیر در انتقال داده های حجیم را کاهش می دهد. این ارتقا برای کاربردهایی که سرعت و دقت بسیار مهم هستند، مانند پخش صدا یا بازی بسیار مهم خواهد بود.

بعلاوه این افزایش سرعت انتقال داده با کاهش تأخیر نیز همراه شده است.

سازگاری بیشتر با دستگاه های مختلف

با معرفی هر نسخه تازه بلوتوث، اعلام می گردد که سازگاری این نسخه با دستگاه های مختلف بهتر شده است و شرح فنی خاصی در این باره داده نمی گردد.

فریم های داده انعطاف پذیر

نسخه های پیشین بلوتوث زمان بندی ثابتی بین ارسال فریم های داده داشتند. اما در بلوتوث 6، این فاصله بین فریم های داده قابل تغییر خواهد بود.

این ویژگی با اجازه دادن به دستگاه ها برای تنظیم زمان خود براساس احتیاجهای اتصال، عملکرد ارتباطی را در کاربردهای گوناگون افزایش می دهد.

بلوتوث 6 را چه زمانی در دستگاه های مختلف می بینیم؟

با توجه به زمان معرفی بلوتوث 6، انتظار نداریم به زودی روی دستگاه های مخلتف خصوصا موبایل ها این فناوری را مشاهد کنیم.

این نیز به این علت است که به عرضه آیفون های 16 چیزی نمانده و بعلاوه پردازنده های کوالکام هم احتمالا با بلوتوث 5.4 معرفی خواهند شد.

بنابراین تا مشاهده بلوتوث 6 روی موبایل هایمان، باید حداقل تا اواسط 2025 صبر کنیم.

چند مطلب خواندنی:

منبع: شبکه چی
انتشار: 17 شهریور 1403 بروزرسانی: 17 شهریور 1403 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2392

به "بلوتوث 6 معرفی گردید: تاخیر کمتر، امنیت بیشتر و رهگیری دقیق دستگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلوتوث 6 معرفی گردید: تاخیر کمتر، امنیت بیشتر و رهگیری دقیق دستگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید