کوشش برای توسعه کاوش دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی

به گزارش اسلیم فا، ایسنا/ براساس خبر و گزارش های منتشر گشته، کوشش برای توسعه کاوش دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی صورت می گیرد.

کوشش برای توسعه کاوش دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی

علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به اینکه دهمین فصل پژوهش های مشترک ایرانی آلمانی در محوطه تاریخی ریوی از ابتدای آبان امسال آغاز شد و تا نیمه آذر ادامه خواهد داشت، گفت: ریوی یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور با وسعتی بیش از 110 هکتار در 3 کیلومتری غرب شهر آشخانه است که پژوهش های باستان شناسی و ایجاد زیرساختهای گردشگری در آن می تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی و رشد صنعت گردشگری در منطقه گردد.

وی با اشاره به اینکه پژوهش های باستان شناسی در این محوطه از سال 1391 آغاز و در سال 1396 نقشه و ضوابط ملی عرصه و حریم آن تهیه و ابلاغ شد، ادامه داد: نتایج مقدماتی پژوهش های باستان شناسی بین المللی ایرانی آلمانی در ریوی حکایت از وجود تداوم استقراری در محوطه ریوی از حدود 900 پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی دارد.

مستوفیان تأکید کرد: اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از 110 هکتار رسیده و یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.

وی اضافه نمود: مهمترین دستاورد کاوش نهم که سال گذشته رخ داد، کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به 2700 سال قبل هم زمان با امپراطوری مادها در بخش جنوبی محوطه، کشف گورستان عصر آهنی در بخش جنوب شرقی محوطه و کشف گل مهرهای نقش دار در بخش مرکزی محوطه تاریخی ریوی بود که امسال کوشش می گردد در فصل دهم کاوش ها، توسعه این بقایا و کشف سایر موارد انجام گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اظهار داشت: محوطه تاریخی ریوی در سال 1346 در لیست آثار ملی به ثبت رسید و در آبان 1399 به عنوان پایگاه ملی میراث فرهنگی مصوب و آغاز بکار کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2234

به "کوشش برای توسعه کاوش دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای توسعه کاوش دژ نظامی 2700 ساله در محوطه تاریخی ریوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید