رونمایی مایکروسافت از ویندوز 10X

به گزارش اسلیم فا، مایکروسافت در رویداد سرفیس از یک نسخه جدید ویندوز موسوم به ویندوز 10X رونمایی کرد.

رونمایی مایکروسافت از ویندوز 10X

این سیستم عامل همراه با گجت تاشو سرفیس نئو در سال 2020 در دسترس کاربران قرار می گیرد ولی روی هم رفته اطلاعات زیادی را در خصوص آینده ویندوز در بین گجت های مبتنی بر شکل و شمایل مختلف در اختیار ما قرار می دهد. به صورت خلاصه اگر بخواهیم این موضوع را شرح بدهیم، باید بگوییم که ویندوز 10X اولین ثمره کوشش پیوسته مایکروسافت برای ساده تر کردن دسترسی به ویندوز به وسیله گجت های مختلف است. این سیستم عامل بر پایه بخش اصلی ویندوز 10 طراحی و توسعه یافته که از آن تحت عنوان Windows Core OS یاد می گردد.

در خصوص Windows Core OS اطلاعات زیادی منتشر نشده ولی می توان آن را به عنوان مبنای اصلی نسل جدید ویندوزها در نظر گرفت که فقط از بخش های مهم بهره می برد و مایکروسافت با توجه به احتیاج گجت های موردنظر می تواند بر مبنای آن سیستم عامل مناسبی را توسعه دهد.

به عنوان مثال می توانیم به هدست های واقعیت افزوده یا تبلت های مجهز به دو نمایشگر اشاره کنیم؛ مایکروسافت بدون اینکه از ابتدا توسعه سیستم عامل را شروع کند، با بهره گیری از Windows Core OS این کار را با سرعت بسیار بیشتری انجام می دهد.

Windows Core OS در راستای اهداف مایکروسافت در رابطه با پلتفرم همه منظوره ویندوز (UWP) است و طوری طراحی شده که بتواند با انواع گجت ها از هدست های هولولنز تا سرفیس های هیبریدی سازگار باشد. علاوه بر این، باید به ماژولار بودن Windows Core OS هم اشاره کنیم.

مواردی که در بخش اصلی ویندوز قرار ندارند، توسط مایکروسافت افزوده می شوند و مثلا می توانیم به پشتیبانی از برنامه های Win32 در ویندوز 10X اشاره کنیم. نکته قابل توجه در خصوص این معینه این است که هنگام عدم استفاده از برنامه های Win32، این بخش از ویندوز 10X می تواند غیرفعال گردد که این موضوع عمر باتری گجت تاشو را بهبود می بخشد.

یکی از مدیران ارشد مایکروسافت در خصوص ویندوز 10X نوشته: ما از صفر یک سیستم عامل جدید را توسعه نداده ایم بلکه رویکرد ما در راستای حرکت تکاملی ای است که در چند سال گذشته با ویندوز 10 پشت سر گذاشته ایم. ویندوز 10X در حال حاضر برای گجت های تاشو توسعه پیدا نموده و حداقل فعلا قرار نیست روانه کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ های کاربران گردد.

مایکروسافت آن را طوری طراحی نموده که تجربه کاربری استفاده از گجت های مجهز به دو نمایشگر بهبود پیدا کند و در عین حال رابط کاربری آن برای کاربران ویندوز هم آشنا است. تا حالا فرصت آنالیز گسترده ویندوز 10X فراهم نشده ولی تا حدی ویژگی های آن معین شده است.

به عنوان مثال اگر در Outlook بر لینکی کلیک کنید، به صورت اتوماتیک لینک مذکور در نمایشگر ثانویه باز می گردد. همچنین این سیستم عامل از بخشی موسوم به WonderBar بهره می برد که هنگام وصل بودن کیبورد فیزیکی، مانند قابلیت مشابه تاچ بار macOS انجام وظیفه می نماید.

در کنار Windows Core OS، مایکروسافت مشغول توسعه پروژه CShell است. این پروژه بر رابط کاربری تمرکز دارد تا بتواند با توجه به اندازه و شکل و شمایل نمایشگر وفق پیدا کند و این سازگاری صرفا برای حالت دسکتاپ و تبلت سرفیس نخواهد بود. مانند Core OS، این پروژه طوری توسعه پیدا می نماید که با توجه نوع نمایشگر، بخش های غیرقابل استفاده رابط کاربری غیرفعال گردد.

مایکروسافت همچنان مشغول توسعه این پروژه ها است و به همین خاطر سرفیس Duo از اندروید بهره می برد که در کنار آن بعضی از قابلیت های ویندوز برای آن ارائه شده است؛ در هر صورت با این اقدامات مایکروسافت، می توانیم ببینیم که مایکروسافت به کدام سمت حرکت می نماید.

همچنین قرار است شرکت هایی مانند Dell، HP، لنوو و ایسوس گجت های مبتنی بر ویندوز 10X را روانه بازار نمایند که البته برای بهره گیری از آن ها باید یک سال دیگر منتظر بمانیم و به همین خاطر ویندوز 10X و Windows Core OS برای بهتر شدن زمان زیادی در اختیار دارند.

به دلیل وجود این پروژه های جذاب، بی صبرانه منتظر کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت در ماه مه هستیم. در این کنفرانس، مطمئنا اطلاعات بیشتری در خصوص ویندوز 10X و هسته اصلی آن مطرح می گردد و از برنامه های مایکروسافت در خصوص این حوزه خبرهای بیشتری دریافت می کنیم. از دیگر گجت هایی که قرار است از سیستم عامل مبتنی بر Windows Core OS بهره ببرند، می توانیم به هولولنز 2 و سرفیس هاب 2X اشاره کنیم.

منبع: Cnet

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 539

به "رونمایی مایکروسافت از ویندوز 10X" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی مایکروسافت از ویندوز 10X"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید