فرق بین هتل و متل چیست؟

به گزارش اسلیم فا، فرق بین هتل و متل

دیگر تا آغاز سفرهای نوروزی و آغاز تعطیلات دلنشین و جانانه نوروز 98 چیزی باقی نمانده است و اگر قصد دارید تا سفر کنید، باید دیگر دستی بجنبانید تا از قافله خرید بلیط هواپیما و هتل و مخصوصا رزرو هتل جا نمانید. به هر حال شما به هر جایی که بروید، باید در جایی هم اقامت کنید که هم مناسب با بودجه شما باشد و هم امکانات خوبی را به شما ارائه دهد. اما شما فرق بین هتل و متل و یا حتی هاستل و اقامتگاه را می دانید؟ سوالات بسیار زیادی درباره آن وجود دارد که ما امروز می خواهیم تا به این سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم پس در ادامه با ما در مطلب فرق بین هتل و متل همراه باشید.

فرق بین هتل و متل چیست؟

برترین آغاز برای مطلب فرق بین هتل و متل این است که یک نگاه جزئی و گذار به مفهوم کامل هتل داشته باشیم. هتل که در زبان فارسی اشاره ای مستقیم به مهمانخانه دارد مکانی است که، مسکونی و اجاره ای است و معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می شود. هتل ها از امکانات اقامتی و توریستی شهرهایی که در آن قرار گرفته اند به حساب می آیند و بیشتر مورد استفاده مسافران و توریستان قرار می گیرند تا افراد بومی. هتل ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که حتی گاهی به بالای 100 اتاق نیز می رسد. علاوه بر اتاق ها و سوئیت های اقامتی، هتل ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه هایی از امکانات هتل ها هستند.

مشتریان هتل به این علت آن را انتخاب می کنند که بتوانند در اتاق ها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن شوند. معمولا در هتل ها، اتاق های یک تخته و دو تخته مشتریان بیشتری دارند.

ضمناً توجه داشته باشید که، هتل ها بر اساس معیارهایی که هر نهاد برای رتبه بندی خود در نظر می گیرد ارزشیابی می شوند. این معیارها گاه به کیفیت خدماتی که توریستان دریافت می کنند، ارتباطی ندارد. به عنوان مثال برخی نهادها در جهان بر اساس اندازه مالیاتی که هتل ها پرداخت می کنند، تعداد ستاره های هر هتل را معین می کنند.

در ادامه مطلب فرق بین هتل و متل می خواهیم ببینیم که حال متل کجاست؟ در بسیاری کشورها در حاشیه ها و جاده های کمربندی شهرها برای مسافرانی که با وسیله شخصی مسافت طولانی را طی می کنند، واحدهای اقامتی ایجاد می کنند. این واحدهای اقامتی معمولاً به صورت یک یا دو طبقه در واحدهای مختلف است و دارای اتاق، تلویزیون، یخچال و امکانات تهیه چای و قهوه است. برخی از متل ها دارای تجهیزات گسترده تری هستند و برخی ساده و محلی هستند.

در حوالی این متل ها معمولاً سوپرمارکت، رستوران و پمپ بنزین وجود دارد تا مسافران بتوانند هر آن چه که نیاز دارند را خود به صورت شخصی تأمین کنند. نکته ای که درباره اقامت در متل ها وجود داد این است که هزینه اقامت در این واحدهای اقامتی به علت این که خدمات گسترده ای ارائه نمی دهند مناسب تر از هر هتلی است. برای سفر به هر نقطه که می خواهید اقامتگاه خود را از صفحه رزرو هتل بیابید.

با خواندن این دو بخش، حتی خودتان هم می توانید تا تفاوت و فرق بین هتل و متل را متوجه شده اید. مواردی همچون:هتل ها از لحاظ ارائه خدمات بسیار بسیار کامل تر از هتل ها هستند.هتل ها تمامی خدمات برای اقامت افراد مختلف یا اهداف مختلف از سفرشان را در خود گنجانده اند اما، در اطراف متل و در فواصل کم فروشگاه ها، سوپر مارکت ها و جایگاه بنزین در اطرافشان است و خود باید نیازاتشان را تهیه کنند.

توجه! این تعاریف همگی بر اساس استانداردهای بین المللی در این بخش آورده شده است.

در ایران متل را راه سرا و یا به زبانی ساده تر، اقامتگاهی در جاده های کوهستانی، جنگلی و بیابانی گفته می شود که معمولا در دیدرس مسافران قرار می گیرد. همانطور هم که گفتیم، هتل ها را مهمان خانه، مهمان سرا، مهمان پذیر است.

اگر در همین حین واژه هتل آپارتمان نیز به ذهنتان خطور نموده است باید بگوییم که؛ هتل آپارتمان و یا به عبارتی دیگر منزلگاه نوعی مکان اقامتی اجاره ای به شکل واحد یا سوئیت های مستقل که همچون اتاق ها و سوئیت های یک هتل به مسافران اجاره داده می شوند. این واحدهای مستقل به صورت مبله و دارای امکانات استاندارد لازم برای خواب، نظافت، سرگرمی و آشپزی هستند. همچون هتل، هتل آپارتمان نیز دارای سرویس است. به این معنا که اتاق ها در فواصل زمانی منظم که معمولاً به صورت روزانه است، نظافت می شوند. تفاوت عمده هتل آپارتمان ها با هتل در وجود امکانات آشپزی در اتاق یا آپارتمان مورد اقامت می باشد.

حال دیگر که فرق بین هتل و متل را متوجه شدید، باید در هنگام سفر خود و متناسب با بودجه و هدفتان از سفر؛ بین هتل و متل می توانید انتخاب خود را انجام دهید. البته گفتنی است که اگر سفرهای داخلی می روید و مقصدتان ساحل و یا جنگل است، اگر گروهی هستید می توانید تا مثلا خانه های ویلایی و یا محلی لب دریا و یا حتی کلبه هایی که در جنگل مقصدتان را برای مدت معلوم و خاصی در اختیار بگیرید.

دانستنی هایی کلی که باید درباره فرق بین هتل و متل بدانید

  • هتل hotel از واژه فرانسوی hôtel گرفته شده است که خود برگرفته از hôte به معنای میزبان است.
  • تاریخچه ساخت هتل ها به سال های خیلی دور بر می شود. در حالی که متل ها با توسعه سفرهای جاده ای در اوایل دهه 1900 شکل گرفتند.
  • متل Mo-tel مخفف دو کلمه Motorist به معنای راننده و هتل Hotel است و در واقع از ترکیب کسانی که با این سبک سفر می کنند و باید در جایی اقامت کنند، می باشد.
  • نقطه مشترکی که تمامی هتل ها به اتفاق یکدیگر دارند این است که اتاق هایی است که ورودی آن ها داخل ساختمان قرار گرفته و کل ساختمان نیز یک یا چند ورودی بیشتر ندارد.
  • در هتل ها انواع امکانات در اختیار مهمانان و مراجعان به صراحت قرار می گیرد. در هتل ها معمولا استخرهایی در فضای داخلی و در گاهی از اوقات در خارج از ساختمان، جکوزی، باشگاه بدنسازی، اتاق های سرگرمی و بازی، خشک شویی داخل ساختمان، خدمات داخل اتاق، اتاق های پذیرایی و گردهمایی و مراکز تجاری از معمول ترین امکانات هتل ها هستند.
  • همه متل ها معمولا در طراحی ساختمان خود دارای راهرو هستند و پیاده رویی خارج از ساختمان دارند اما هتل ها معمولا به یک راهرو که به راهرویی عمومی تر می رسد، متصل هستند.
  • توجه داشته باشید که معمولا کسانی که تصمیم به ساخت هتل می گیرند، هدفشان تاسیس جایی است که همه امکانات در آن نه تنها برترین باشد بلکه موجب لذت بردن مراجعینشان نیز بشود. در واقع طراحی هتل ها به گونه ای است که مهمانان آن توریست و یا ساکن همان شهر، بتوانند لحظات مفرحی را در فضای هتل بگذرانند. اما در مقابل، متل ها با هدف اقامت مسافران بین راهی ساخته می شوند. در طراحی متل دسترسی آسان به اتومبیل شخصی و نزدیکی به ورودی بزرگراه ها مورد توجه قرار می گیرد. متل ها امکانات اولیه ای ارائه می دهند تا هر مسافری توان پرداخت هزینه اقامت در آن ها را داشته باشد. حتی اگر به متل های واقع در اطراف جاذبه های توریستی دقت کنید، طراحی به گونه ای است که فرض شده است که مسافران بیشتر اوقات خود را در بیرون از متل می گذرانند و تنها برای استراحت و گذراندن شب به متل باز می گردند.
  • ورودی اتاق های متل ها معمولا رو به بیرون ساختمان هتل است تا اقامت کنندگان بتوانند تا به راحتی به خروجی نیز دسترسی داشته باشند. این در حالی است که اگر متلی دارای استخر باشد، در فضای خارج از ساختمان قرار گرفته است و اصلا استخر رو بسته ندارند.
  • حتی در بیشتر متل ها تهیه غذا به عهده خودتان است و این در حالی است که در تمامی هتل ها، حتی 1 رستوران و کافه حتی شده نیز وجود دارد و مسافران می توانند اصلا نگران غذای خود نباشند. در هتل ها یکی از وعده های غذایی که معمولا صبحانه است، رایگان و باقی وعده ها شامل هزینه می گردند.
  • متل ها بیشتر در حومه شهرها و به خصوص در نزدیکی آزاد راه ها و جاده ها و یا در فاصله ای شهرها و در ایران بیشتر در منطقه ها خوش آب و هوا دایر می گردند اما در مقابل، هتل ها در همه جا پیدا می شوند. هتل ها مخصوصا به ویژه در مراکز شهرها، نزدیک فرودگاه ها، اماکن معروف و پر تردد توریستی، نزدیک بزرگراه ها و مراکز خرید و همچنان در دنج ترین منطقه ها میدانگاه های معروف ساخته می شوند. جالب است بدانید که حتی برخی از ساکنان شهرها نیز برای لذت بردن از اوقات فراغت خود به هتل های نزدیک محل سکونت خود می فرایند. در کل، فاصله متل ها معمولا کمی بیشتر از هتل ها نسبت به جاذبه های توریستی است.
  • از جمله فرق های بین هتل و متل این است که طبیعتا هتل ها به علت امکانات و خدماتی که ارائه می کنند، هزینه بالاتری نیز دریافت می کنند. در مقابل نیز متل ها امکانات زیادی در اختیار مسافر قرار نمی دهند زیرا برایشان این امکانات تعریف نشده است و در نتیجه، بسیار مقرون به صرفه تر هستند.
منبع: الی گشت
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2095

به "فرق بین هتل و متل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق بین هتل و متل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید