محور ورودی پاسارگاد براساس سبک معماری هخامنشی ساماندهی می گردد

به گزارش اسلیم فا، مجموعه پاسارگاد به عنوان یکی از باارزشترین محوطه های تاریخی- فرهنگی کشور به شمار می ­آید. این مجموعه به علت ویژگی­ ها و شاخصه­ های معماری، هنری و شخصیت سازنده آن (کوروش) در شهریور ماه سال 1310 با شماره 19 در لیست آثار ملی جای گرفت. مجموعه پاسارگاد با شماره 1106 در سال 1383 برابر ژوئیه 2004 در اجلاس بیست و هشتم در کشور چین به ثبت جهانی رسید.

محور ورودی پاسارگاد براساس سبک معماری هخامنشی ساماندهی می گردد

از شاخص ترین بناهای موجود در این محوطه تاریخی می توان به آرامگاه کوروش، کاخ های دروازه، بارعام، اختصاصی، برج سنگی، استحکامات تل تخت، آب نماهای باغ شاهی، پل، کوشک ­ها، محوطه مقدس و کاروانسرای مظفری اشاره نمود. تمام بناهای پاسارگاد درون پردیس زیبایی قرار داشته که از طریق جوی های سنگی آبیاری می شدند.

در حال حاضر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد میخواهد که محور ورودی به این محوطه بزرگ تاریخی را بر اساس معماری متناسب با این میراث تعریف کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در این رابطه گفت:

خیابان منتهی به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد منشعب از جاده اصلی شیراز ـ اصفهان به عنوان محور اصلی جهانگردی منطقه پاسارگاد، سالانه محل گذر حدود نیم میلیون جهانگرد داخلی و خارجی است. عدم وجود خط لبه تعریف کننده جداره ها و پیاده رو، عدم وجود الگوی ساخت وساز و در نتیجه کم توجهی و بی احترامی به معماری بومی، استفاده از مصالح نامتجانس با بافت روستایی-شهری و دپوی مصالح ساختمانی در طول راستا از جمله معمول ترین مسائل این محور ورودی است که راستا ورودی به محوطه را زشت و بدمنظر نموده است.

وی بیان نمود که با توجه به آسیب شناسی اجرا شده روی این محور، در امسال به منظورشکل دهی به این محور ورودی و بازتعریف کردن آن به عنوان مهمترین خیابان شهر(خیابان منتهی به آرامگاه کوروش)، سازمان میراث فرهنگی با اختصاص بودجه ای بالغ بر چهارمیلیارد ریال، ساماندهی محور مذکور را در دستور کار قرار داده است.

از جمله مهمترین اهداف در این ساماندهی می توان به ایجاد سیمای مجذوب کننده جهانگردی، بسترسازی به منظور ایجاد اشتغال با تعریف فضاهای خدمات دهی به جهانگرد و افزایش زمان حضور و اقامت جهانگردان درمنطقه اشاره نمود. پس از مطالعات و آنالیز های به عمل آمده در مورد طراحی فضای مذکور و نحوه اجرا و مکان یابی های اجرا شده، طرح مذکور در ابتدای شهر مادرسلیمان و بعد از پل روستای کردشول به طول 750 متر و عرض 10.5 متر در دو طرف جاده و با نگاهی ویژه به محور جهانگردی منطقه پاسارگاد به مرحله اجرایی رسیده است. هم اکنون این طرح با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و همکاری شهرداری مادرسلیمان در حال اجرا است.

نگاه به عناصر معماری هخامنشی، استفاده از مصالح نجیب مانند فضای سبز، آب و مصالحی مانند سنگ که در انواع مختلف در طراحی به کار رفته، از مشخصات شاخص طرح مذکور به شمار میرود.

با توجه به معبر 45 متری که برای این طرح در نظر گرفته شده، کلیات این طرح شامل رفوژ وسط جاده به عرض دو متر، معبر10.5 متری سواره رو و کانال سنگی برای دفع آب و آبیاری درختانی که داخل آن کاشته می گردد در طرفین طرح، چهارمترعرض راستا پیاده رو برای پیاده روی افراد و جهانگردان و فضاهایی برای استراحت چندساعته جهانگردان و بعلاوه مکان هایی برای ورزش صبحگاهی جوامع محلی و جهانگردان در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2009

به "محور ورودی پاسارگاد براساس سبک معماری هخامنشی ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محور ورودی پاسارگاد براساس سبک معماری هخامنشی ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید