مکرون: اردوغان دست از دروغگویی بردارد

به گزارش اسلیم فا، رئیس جمهوری فرانسه، ترکیه را به اتخاذ رویکرد و موضع جنگ طلبانه در قبال متحدان ناتویش متهم کرد و گفت: اگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه محترمانه تر برخورد کند و دروغ نگوید، تنش ها را می گردد کم کرد.

مکرون: اردوغان دست از دروغگویی بردارد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در تبادل نظریی با شبکه خبری الجزیره، رفتار ترکیه را در سوریه، لیبی و مدیترانه محکوم کرد و گفت: ترکیه یک رویکرد جنگ طلبانه در قبال متحدانش در ناتو دارد.

وی همچنین به دنبال کاهش تنش های رو به رشد با مسلمانان در سراسر دنیا پش از لفاظی های تند خود است که در پی قتل ساموئل پتی، آموزگار مدرسه در فرانسه شدت گرفت؛ فردی که در پی نشان دادن کاریکاتور موهن از پیامبر (ص) در مدرسه از سوی فردی سر بریده شد.

مکرون گفت: تمایل و آرزوی فرانسه این است که اوضاع را آرام کند اما بابت آنچه که رخ داده، ضرورت دارد که رئیس جمهوری ترکیه به فرانسه، اتحادیه اروپا و ارزش های آن احترام بگذارد، دروغ نگوید و توهین نکند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین اشاره نمود، این کشور مراتب تاسف خود را بابت زمین لرزه مرگبار در منطقه اژه اعلام نموده و پیشنهاد یاری را داده است.

وی مداخله ترکیه در سوریه را یک سورپرایز و رویکرد تهاجمی در قبال متحدانش در ناتو توصیف کرد و گفت: آنکارا به تحریم تسلیحاتی در لیبی وقعی نمی نهد و در عین حال، رویکردی به شدت تهاجمی در مدیترانه شرقی دارد.

وی ادامه داد: من می گویم که ترکیه تمایلات امپریالیستی در منطقه دارد و فکر می کنم که این تمایلات چیز خوبی برای ثبات در منطقه نیست.

تاریخچه تنش های بین ترکیه و فرانسه به چندین هفته برمی شود اما در روزهای اخیر وقتی که اردوغان، سلامت روان ماکرون را زیر سوال برد، این تنش ها شدت گرفت.

فرانسه با اقدام غیرمعمول به این صحبت های اردوغان، سفیرش در آنکارا را فراخواند. روز شنبه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت که کشورش سفیر خود را پس از یک هفته غیبت به آنکارا بر می گرداند.

ماکرون در ادامه مصاحبه خود با شبکه خبری الجزیره همچنین گفت، می داند که این کاریکاتورهای موهن می تواند شوکه کننده باشند اما به دروغ هایی که دولت فرانسه پشت آنهاست، انتقاد کرد.

ماکرون همچنین به اعتراضات سراسری در دنیا اسلام نیز در پس کشته شدن این آموزگار اشاره نمود و گفت: فرانسه هرگز جلوی قوانینی را که اجازه انتشار چنین کاریکاتورهای موهنی را می دهد، نمی گیرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین درخواست ها برای تحریم محصولات فرانسوی به ویژه درخواستی حمایت شده از سوی اردوغان را زننده و غیرقابول دانست.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز در تبادل نظر با شبکه خبری RTL آنکارا را به راه اندازی یک کمپین انزجاری و نادرست علیه فرانسه متهم کرد.

وزیر خارجه فرانسه گفت، اگرچه محکومیت حمله با چاقو در کلیسایی در نیس از سوی ترکیه یک اقدام متفاوت، واضح و بدون ابهام است اما این امر دلیلی بر عدم شفاف سازی از سوی آنکارا نیست.

وی اضافه کرد: ما از سفیر خود خواسته ایم تا به آنکارا برشود تا این درخواست را برای شرح و شفافیت سازی با مقامات ترکیه پیگیری کند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1353

به "مکرون: اردوغان دست از دروغگویی بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکرون: اردوغان دست از دروغگویی بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید