پول سفرهای خارجی لغوشده را چگونه برگردانیم؟
به گزارش اسلیم فا، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران با بیان این پیشنهاد که ستاد بحران گردشگری سریع تر تشکیل گردد، گفت: شرایط خاص اعلام شده از سوی معاونت گردشگری مصرف داخلی دارد و ایرلاین ها و هتل های خارجی از آن تمکین نمی نمایند تا پول مسافر ایرانی برگردد.
اگر علاقمند به سفر با بهترین ارزان ترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.
امیرپویان رفیعی شاد، با اشاره به مسائل پیش آمده در بازپرداخت وجوه کنسلی سفرهای خارجی و داخلی به دنبال شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: شرایط پیش آمده در گردشگری بحرانی است و نمی توان برای تمام بخش های خدماتی یک نسخه پیچید. آژانس ها واسطه فروش خدمات سفر هستند؛ پول را از مشتری می گیرند و به خدمات دهنده می دهند. وقتی چنین شرایطی پیش می آید چگونه انتظار دارید خسارت مردم را بپردازند؟ آن ها این پول را قبلا به هتل و ایرلاین داده اند، حالا چگونه آن را بازگردانند؟ از طرفی هنوز تکلیف پروازهای چارتر معین نشده و معلوم نیست ایرلاین ها وجوه دریافت شده را چگونه مسترد می نمایند و یا معین نشده قطارهایی که گارانتی داشتند در صورت انصراف مشتری چگونه پول را برمی گردانند.
او با اشاره به بخشنامه ای که معاونت گردشگری با اعلام شرایط خاص و تعریف ساز و کار لغو سفر منتشر نموده است، گفت: آژانس ها و هتل ها از اول سال 98 در پی حوادث مختلف، مکرر متضرر شده اند، بی آن که خسارت شان جبران شده باشد. همه ما به تعطیلات نوروز چشم دوخته بودیم که سود منطقی به دست آوریم. با این شرایط نباید نامه کارشناسی تری را تنظیم و ابلاغ می کردند که حقوق مردم و بخش خصوصی توأمان حفظ گردد؟ آیا دولت ترکیه هم وقتی با بحران داخلی روبرو شد این چنین از مسؤولیت شانه خالی کرد و توپ را به زمین بخش خصوصی انداخت؟ آیا مشکل مردمی را که می خواهند سفرشان را لغو نمایند و پول شان را کامل پس بگیرند، با یک بخشنامه ساده و کارشناسی نشده می توان حل کرد؟
او با طرح این پرسش که آیا شرکت های هواپیمایی و هتل های غیرایرانی از بخشنامه داخلی ما تکمین می نمایند، ادامه داد: مادامی که شرایط فورس ماژور رسما از سوی مقامات عالی کشور اعلام نگردد نمی توان از بازگشت وجوه پرداخت شده مطمئن شد. همین حالا هواپیمایی لوفتهانزا که پس از قضیه هواپیمایی اوکراینی پروازهای ایران را یک باره لغو کرد، به آژانس ها مقروض است. چه ضمانتی وجود دارد ما پول پروازها و هتل های کنسل شده را به مردم برگردانیم و از آن طرف ایرلاین و هتل خارجی به موقع تسویه حساب کند؟ مواردی داریم که آژانس ایرانی برای تور ژاپن و آفریقای جنوبی در ازای هر مسافر چندهزار دلار به کارگزار خارجی پرداخت نموده ، با این شرایط آیا اعلام شرایط فورس ماژور داخلی کفایت می نماید؟
رفیع شاد مذاکره هیات های رسمی کشور با طرف های خارجی برای پیگری حقوق شهروندان و بخش خصوصی ایران را الزامی دانست و اضافه نمود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وظیفه دارد با متولیان گردشگری در کشورهای دیگر مذاکره کند و ستاد بحرانی با حضور وزارتخانه های گردشگری و راه، فراکسیون گردشگری در مجلس و نمایندگان تشکل های خصوصی و شرکت های هواپیمایی برای تعریف یک ساختار دقیق و معین زمانی برای بازپرداخت سفرهای داخلی و خارجی لغوشده تشکیل گردد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران سپس پیشنهادهایی را برای وضع موجود ارائه کرد؛ این پیشنهادها که در قالب نامه ای به مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای طرح با وزیر فرستاده شده به این توضیح است: پیشنهاد شده است از طرف دولت و وزارتخانه اقداماتی صورت پذیرد که مردم احساس نمایند ما به سلامت آن ها اهمیت می دهیم، مانند ایستگاه هایی برای آنالیز علائم در مردم مانند فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، پایانه های مسافرتی و سایت های گردشگری.
با توجه به این که در حوزه گردشگری ورودی و یا خروجی یک طرف معامله شخص حقیقی یا حقوقی خارجی است، تا زمانی که شرایط فورس ماژور اعلام نگردد باید طرف ایرانی تمام تعهدات خود را به انجام رساند تا در صورت هرگونه کنسلی جریمه بپردازد که این امر مستلزم اخذ جریمه از مسافر است، لذا با توجه به این مهم باید تصمیمی که در تضاد با منافع ملی نباشد اتخاذ گردد.
کمیته ای در مورد تصمیم سازی فوری با حضور نمایندگان سازمان و وزارتخانه های مرتبط با گردشگری تشکیل گردد تا با فوریت تصمیم گیری و موارد را اجرا کند.
با توجه به این که هزینه ویزا تحت هیچ شرایطی عودت داده نمی گردد از هرگونه تصمیم گیری درباره آن اجتناب گردد.
جلسه ای فوری با نمایندگان ایرلاین های خارجی و داخلی برگزار و برای اعتمادسازی و برگشت به مرحله مسافرپذیری اقدام گردد و در گام اول پروازهای ترانزیت تابع نظر آن ها برقرار گردد.
نفر واحدی در مورد اطلاع رسانی شرایط در حوزه گردشگری انتخاب گردد تا کلیه موارد از طریق او اطلاع رسانی گردد و با توجه به صرفه و صلاح مردم و متولیان تاسیسات گردشگری موضع گیری و از پراکنده گویی و مصاحبه های حساب نشده و عجولانه خودداری گردد.
اقدامات تشویقی برای متولیان تاسیسات گردشگری از جمله بخگرددگی ها در مورد مالیات و بیمه و با توجه به نظر و صلاح دولت معین و اعلام گردد.
فعال سازی کمیته تبلیغات و بازاریابی در مورد اطلاع رسانی الزامات و اعمال تجربه سایر کشورها در این ایام با توجه به این که این موضوع در سال نو چینی رخ داد و می توان برای کاهش صدمه در عید نوروز از آن بهره گرفت.
بهره گیری روزانه از نظرات سمن ها، انجمن ها و پیشکسوتان بخش خصوصی برای تصمیم سازی اقدامات لازم.
توزیع اقلام ضدعفونی نماینده در تاسیسات گردشگری با توجه به تامین نشدن این اقلام در بازار و اختصاص سهمیه به تاسیسات گردشگری الزامی است.
منبع: دنیای سفر