90 درصد محصول پسته رفسنجان نابود شد، پیش بینی برداشت 2800 تن

به گزارش اسلیم فا، به گزارش خبرنگاران، حسین رضایی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: همه ساله برداشت پسته از سطح بیش از 80 هزار هکتار از باغات پسته بارور شهرستان از پانزدهم شهریور ماه آغاز می گردد و طبق پیش بینی ها تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد.

90 درصد محصول پسته رفسنجان نابود شد، پیش بینی برداشت 2800 تن

وی به خسارتهای محسوس وارده به باغات پسته کشاورزان رفسنجانی اشاره نمود و اضافه نمود: در سال زراعی جاری، وقوع پدیده های جوی از قبیل عدم تامین احتیاج سرمایی، نوسانات دمایی در اسفند سال گذشته، افزایش شدید دما زمان تلقیح گل و گرده افشانی در فروردین ماه خسارت قابل توجهی به محصول پسته وارد نموده است.

رضایی با بیان اینکه امسال بالای 90 درصد محصول پسته شهرستان از بین رفته است، گفت: در امسال پیش بینی می گردد دو هزار و 800 تن پسته از باغات شهرستان رفسنجان برداشت گردد که بیشتر مربوط به رقم احمداقایی است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان توضیح داد: میزان برداشت محصول پسته امسال در رفسنجان به شدت افت پیدا نموده و پیش بینی می گردد میانگین فراوری حدود 6 درصد سال قبل باشد.

رضایی درباره میزان محصول سال آینده شرح داد: سال آینده وضعیت بدی نداریم، در رقم اکبری جوانه گل خوبی داریم، در رقم احمدآقایی جوانه گل نسبتاً خوب است، در رقم کله قوچی جوانه گل متوسط و فقط در رقم فندقی وضعیت ضعیف است، در مجموع می توان گفت وضعیت پسته سال آینده مناسب است.

وی در ادامه در خصوص برداشت محصول بیان داشت: برخی برداشت پسته کال را در ارقام فندقی وکله قوچی را آغاز نموده اند و برداشت پسته کال است که آغاز گردیده و کشاورزان باید دقت نمایند که برای برداشت پسته کال باید حداقل پنج تا 10 درصد پسته رسیده باشد و زودتر اگر برداشت نمایند افت محصول زیاد می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به اینکه برداشت پسته کال به سلامت درخت یاری می نماید، ادامه داد: در سنوات قبل تا سه هزار تن پسته کال را برداشت نموده ایم و اگر پارسال 30-40 درصد محصول را به صورت مغز سبز برداشت نموده بودیم محصول سالم تری داشتیم و سرخشکیدگی امسال را نداشتیم.

رضایی با بیان اینکه درختانی که به صورت پسته کال چیده می گردد محصول بیشتری دارند، توضیح داد: باغاتی که محصول بیشتری دارند می توانند به صورت پسته رسیده برداشت نمایند و باغاتی که محصول کمی دارند و نگهداری آنها شاید مقدور نباشد می توانند به صورت کال برداشت نمایند.

ساماندهی فروشگاههای عرضه سموم در رفسنجان

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ساماندهی فروشگاههای عرضه سموم در شهرستان اظهار کرد: ساماندهی فروشگاههای عرضه سموم دو سه سال است که بشدت پیگیری می گردد.

رضایی ابراز کرد: این فروشگاهها هم باید جواز کسب از صنف مربوط به خود بگیرند، هم پروانه صلاحیت فنی داشته باشند که این پروانه صلاحیت به نام کارشناس توصیه نماینده در فروشگاه صادر می گردد.

وی افزود: کارشناس این فروشگاهها یا باید تخصص باغبانی، زراعت، گیاهپزشکی و علوم کشاورزی داشته باشد که اخیراً کارشناس فراوریات گیاهی نیز به این تخصص ها اضافه گردیده است و فروشگاههایی که کارشناس نداشته اند در لیست پلمپ قرار گرفته اند که تا مدتی دیگر پلمپ خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 33

به "90 درصد محصول پسته رفسنجان نابود شد، پیش بینی برداشت 2800 تن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد محصول پسته رفسنجان نابود شد، پیش بینی برداشت 2800 تن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید