مراسم جشن ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی برگزار گردید، رونمایی از تمبر یادبود شهر سوزن دوزی

به گزارش اسلیم فا، مراسم جشن ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی با حضور مشاور معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان این استان در دانشگاه ولایت ایرانشهر امروز یکشنبه 18 شهریور برگزار گردید.

مراسم جشن ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی برگزار گردید، رونمایی از تمبر یادبود شهر سوزن دوزی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، در این مراسم برنامه هایی از جمله تجلیل از دست اندرکاران ثبت پرونده شهر سوزن دوزی، تجلیل از صنعتگران سوزن دوز برتر استان، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و طبخ غذاهای محلی در حاشیه برگزاری این مراسم و اجرای موسیقی محلی اجرا شد.

همچنین در این مراسم از تمبر یادبود شهر ملی سوزن دوزی رونمایی شد.

سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است

علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در مراسم جشن ملی شدن ایرانشهر به عنوان شهر سوزن دوزی اظهار کرد: سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است و ملی شدن این شهر حاصل زحمات صنعتگران، مردم و مسئولان است.

او با بیان اینکه گاهی حاصل دسترنج سوزن دوزان استان توسط عده ای دلال و سودجو به قیمت ناچیز خریداری گردیده و به قیمت گزاف در خارج از کشور به فروش می رسد، اضافه نمود: اقداماتی انجام گردیده تا از سودجویی دلالان جلوگیری گردد و یکی از این اقدامات شناسایی و شناسنامه دار کردن هنرمندان صنعتگر است تا بواسطه این پوشش تحت نگاه ویژه اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرند و از سودجویی از دسترنج صنعتگران جلوگیری گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر امروز ایرانشهر این عنوان را کسب کرد زحمات مرحوم مهتاب نوروزی در کسب این عنوان موثر بوده و امیدواریم زنان و دختران بلوچ در این منطقه ادامه دهنده راه او باشند.

او گفت: ظرافت و زیبایی و هندسی بودن سوزن دوزی بلوچ یکی از دلایلی است که باعث شد ایرانشهر در میان 31 استان با ثبت ملی به صندلی واقعی خودش برسد.

جلالزایی اعلام کرد: امیدواریم به دنبال ثبت ملی ایرانشهر، زمینه ثبت جهانی آن هم فراهم گردد تا با ثبت جهانی این شهر، مشکلاتی که گریبانگیر زنان و دختران سوزن دوز است مرتفع گردد.

او اضافه نمود: با ثبت ایرانشهر زمینه ای فراهم گردیده تا بتوانیم صادرات چمدانی محصولات سوزن دوزی را به صادرات گمرکی تبدیل کنیم.

زمینه جهانی شدن ایرانشهر به عنوان شهر جهانی سوزن دوزی فراهم گردد

ویدا توحدی مشاور معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم اظهار کرد: باید دست به دست هم بدهیم تا این شروع زیبا را تداوم بخشیم و زمینه جهانی شدن شهر سوزن دوزی را هم فراهم آوریم.

او اضافه نمود: مسئولان استان، مدیرکل و معاونان این اداره کل و نمایندگان مجلس کوشش فراوانی برای این ثبت انجام دادند و از این پرونده دفاع کردند تا این امر محقق شد.

توحدی با بیان اینکه یک سری شاخص ها برای انتخاب شهر ملی سوزن دوزی وجود داشت گفت: سابقه سوزن دوزی بلوچ بر هیچ کس پوشیده نیست اما معیارهای مهم دیگری وجود داشت که اولین شاخص، شاخص فراوری است و پراکندگی جمعیت سوزن دوزها در ایرانشهر بیشتر از شهرها و استان های دیگر است. بخش بازرگانی شاخصه دیگر این انتخاب است و سوزن دوزی بلوچ در شورای جهانی محک خورده است.

او ادامه داد: موضوع بسته بندی و کیفیت سوزن دوزی معیارهای دیگری هستند و سوزن دوزی بلوچ از ظرافت و زیبایی بسیار زیادی برخوردار است. ضمن این که خلاقیت، مهارت، قدمت تاریخی محصول و جاذبه های گردشگری شهر معیارهای دیگری هستند که ایرانشهر این معیارها را داراست.

توحدی افزود: برای جهانی شدن باید امکانات متناسب با حضور مهمانان و گردشگران خارجی وجود داشته باشد بنابراین باید زبان تعامل را افزایش دهیم و بسته بندی مناسب آثار در دستور کار قرار گیرد.

مشاور معاونت صنایع دستی اضافه نمود: برای این امر فضاهای متناسب با فروش با اطلاعات انگلیسی با قیمت دلار و یا یورو، وجود فضاهای اقامتی متناسب برای اقامت مهمانان خارجی در قالب بوم گردی و یا هتل اهمیت زیادی دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 40

به "مراسم جشن ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی برگزار گردید، رونمایی از تمبر یادبود شهر سوزن دوزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم جشن ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی برگزار گردید، رونمایی از تمبر یادبود شهر سوزن دوزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید