آشنایی با سوغات سئول؛ پایتخت کره جنوبی، تصاویر

به گزارش اسلیم فا، سئول، بزرگ ترین شهر و پایتخت کره جنوبی است. هر سال گردشگران بسیاری با سفر به کره جنوبی، از جاهای دیدنی سئول بازدید می کنند و این شهر در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در دنیا است. این شهر، سوغاتی های بی نظیری دارد که شبیه آن را به راحتی نمی توانید در جای دیگر دنیا پیدا کنید. اگر قصد سفر به سئول دارید، بد نیست که پیش از سفر، سوغات این شهر را بشناسید.

آشنایی با سوغات سئول؛ پایتخت کره جنوبی، تصاویر

عودسوز بودایی

در زبان کره ای عودسوز را hoon-ro می نامند. از زمان های قدیم از این وسیله برای سوزاندن انواع عود و از بین بردن رایحه های نامطبوع و متفرق کردن انرژی های منفی استفاده می کردند. در کره، بیشتر عودسوزها یا مجمره ها با تم بودایی تهیه می شوند چون این مذهب، مذهب غالب این کشور از بیش از 1600 سال پیش بوده است؛ تا زمانی که مسیحیت، در این کشور رواج پیدا کرد. به همین دلیل است که مذهب بودایی تاثیرات بسکمک در فرهنگ کره دارد. بودایی ها اعتقاد دارند که سوزاندن عود، همان طور که بوی نامطبوع را از بین می برد، به پاک شدن روح و روان و جسم بشر نیز کمک می کند. پیرو این اعتقاد، سوزاندن عود به یکی از بخش های مهم مراسم آیینی و مذهبی در کره تبدیل شده است و در مراسم تدفین نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در کره جنوبی، عودسوزهایی با طرح های بسیار خاص و متنوع عرضه می گردد. تقریبا بیشتر آن ها با دست ساخته می شوند و با دقت تمام، رنگ آمیزی و مزین می شوند. بیشتر آن ها دارای طرح هایی از حیوانات بومی مثلا لاک پشت و خرگوش و ببر است و گیاهانی مثل نیلوفر و گل داوودی نیز روی آن ها دیده می گردد.

این عودسوزها را می توانید از فروشگاه های سوغات بخرید. اگر اهل سوزاندن عود هستید، حتما این سوغاتی جذاب را به عنوان یادگار سفر خریداری کنید.

ماسک های سنتی کره ای

این ماسک های سنتی در زبان کره ای tal نامیده می شوند و استفاده از آن ها، سابقه ای طولانی دارد؛ به خصوص در مراسم مذهبی و آیین های سنتی که به عنوان بخشی از لباس رزم کاربرد داشته است. طبق اعتقادات محلی، این ماسک ها، ارواح شیطانی و احساسات ناخوشایند مثلا ترس را دور می کند. ماسک های جنگی را سربازان و اسب های آن ها استفاده می کردند. ماسک های قومی، به نام hahoe-tal معمولا در پایکوبی ها و نمایش های محلی استفاده می شوند. این ماسک ها معمولا با چوب توسکا تهیه می کنند و روی آن پوششی لاکی می کشند تا ضدآب و مقاوم گردد. سپس آن ها را رنگ آمیزی می کنند و با طرح های خاص، مزین می کنند. برای اینکه تشخیص دهید یک ماسک، زنانه است یا مردانه باید پیشانی و گونه های آن را چک کنید. اگر این قسمت های ماسک دارای خال های قرمزرنگ بود، این ماسک ها معمولا برای زنان است.

این ماسک های سنتی را می توانید به عنوان یک وسیله تزیینی خریداری کند. اگر در بین عزیزان تان، کسی هست که به آیین های سنتی ملل مختلف علاقه داشته باشد، حتما از دریافت این هدیه زیبا لذت می برد.

عروسک های کره ای با پوشش هانبوک

هانبوک، لباس سنتی کره ای است که نیز مردان و نیز زنان قبل از غربی شدن فرهنگ کره، می پوشیدند. یک دست کامل لباس هانبوک شامل کت، پیراهن، شلوار و تاپ است. بخش بالایی لباس را jeogori می نامند که نیز در لباس زنانه و نیز در لباس مردانه، مشترک است.

این لباس ها معمولا آستین بلند است و یک نوار باریک دارد که یقه را زینت می دهد. بالاپوش یا کت لباس را با بند و روبان محکم در جای خود نگه می دارند. برای بخش پایینی لباس مردان شلوار و زنان پیراهن می پوشند. زیر این پیراهن، زنان معمولا لباس دیگری به نام sokchima نیز می پوشند. مردان اشراف زاده معمولا کلاهی از جنس موی اسب به نام gats نیز بر سر می گذارند. به عنوان سوغات شهر سئول، به جای خریدن یک دست لباس کامل کره ای، می توانید عروسکی که لباس سنتی دارد بخرید. این عروسک ها یک وسیله تزیینی جالب برای خانه شما خواهد بود که فرهنگ کره ای را به شما یادآوری می کند.

محصولات چینی سبز بیدی

این محصولات سرامیکی و چینی با نوع خاصی از لعاب به نام سبز بیدی تهیه می شوند که رنگ به خصوصی دارند.

سبز بیدی یا سلادون (Celadon) واژه ای است که برای نامیدن نوعی از لعاب سرامیک و همچنین رنگ این لعاب استفاده می گردد. سبز بیدی به دسته ای از لعاب های شفاف گفته می گردد که معمولاً دارای ترک هایی با رنگ های متنوع هستند. این لعاب ها روی بدنه های پرسلانی یا سنگ نما اعمال می شوند. لعاب سبز بیدی از قدیمی ترین لعاب ها به شمار می آید. در زبان محلی به این اشیا و ظروف cheong-ja می گویند و این ظروف سرامیکی را به خاطر زیبایی و کیفیت بالایی که دارند می شناسند.

سفالگری و سرامیک سازی در کره، سابقه ای بسیار طولانی دارد و قدمت آن به هزاران سال قبل برمی گردد. ویژگی ظروف سرامیکی کره ای این است که معمولا طرح های بسیار ساده ای دارد و پر از طراحی های فانتزی نیست. هنرمندان سرامیک ساز کره ای سعی می کنند با رنگ های ساده و متضاد، این ظروف و اشیا را رنگ آمیزی و تزیین کنند. این ظروف سرامیکی را گاهی Goryeo celadon نیز می نامند. چون تکنیک ساخت و طراحی آن ها در دوران Goryeo یعنی در قرن دهم و یازدهم توسعه و بهبود پیدا کرد. در بسکمک از فروشگاه های سوغات و صنایع دستی سئول می توانید این محصولات زیبا را با قیمت های مناسبی خریداری کنید.

چای سبز کره ای ارگانیک (jakseolcha)

اهالی کره به قهوه و چای خود علاقه بسکمک دارند. بیشتر اهالی این کشور در طول روز حداقل یک بار چای می خورند. یکی از بهترین چای های سبز کره ای زبان گنجشک نام دارد چون برگ های آن دقیقا شبیه به زبان گنجشک است. چای سبز کره ای ارگانیک گرچه از همان درخت چای به دست می آید که چای سبز معمولی را از آن تهیه می کند ولی باید بین آن ها تمایز قائل شد چون برای تهیه این چای فقط از جوانه های برگ ها استفاده می گردد. این نوع از چای، گران ترین نوع چای سبز در کره است. بهترین روش برای آماده کردن چای این است که آن را در آب داغ با دمای 70 تا 80 درجه بریزید و چند دقیقه قبل از مصرف، صبر کنید تا خوب دم بکشد. نسبت دقیق آب و چای را باید در نظر بگیرید تا چای خوش طعمی داشته باشید. بعد از تمام کردن اولین فنجان می توانید دوباره آب داغ به چای اضافه کنید و با همان برگ ها، دو فنجان چای بخورید. اهالی معتقدند که طعم فنجان های دوم و حتی سوم، از فنجان اول بهتر است. این نووع از چای در بسته بندی های شیک و جعبه های زیبا در فروشگاه های سوغات عرضه می گردد و انتخاب خوبی به عنوان هدیه برای علاقه مندان به انواع چای و دمنوش است.

کاغذ دست ساز کره ای (Hanji)

تهیه کاغذهای دست ساز یا هانجی، یک سنت دیرینه در کره است که بیش از هزار سال قدمت دارد. این کاغذهای سنتی دست ساز به عنوان یکی از بهترین کاغذهای شرق آسیا مشهور است. آن را به خاطر مقاومت، زیبایی و درخشنگی می شناسند و چون بادوام و عایق است از آن برای پوشاندن درب، پنجره و دیوار در خانه های سنتی کره ای استفاده می کردند. این کاغذ با پوست درخت نوعی توت تهیه می گردد و هنوز نیز برای کارهای هنری و خطاطی مورد استفاده قرار می گیرد. از هانجی تا قبل از اینکه روش های چاپ جدید در کره معرفی گردد، به طور گسترده ای استفاده می کردند. امروزه تعداد کمی از کارگاه های تولید این کاغذها باقی مانده و تولیدات آن ها، سال به سال محدودتر می گردد. هانجی، رنگ های بسیار متنوعی دارد. یکی از روش های خاص و جالب برای نوشتن نامه برای عزیزان و نزدیکان این است که آن را روی ورق هانجی بنویسید و در پاکتی از همین جنس، برای دوست خود ارسال کنید.

بادبزن های سنتی کره ای

بابزن های سنتی کره را به خاطر زیبایی فوق العاده و کیفیت بالایی که دارند در شرق آسیا به خوبی می شناسند و حتی شهرت دنیای دارد. مورخان هنری کره اعتقاد دارند که این بادبزن های زیبا را یک راهب بودایی در دوران Goryeo ابداع کرده است. بسکمک از اهالی کره این بادبزن را همیشه همراه دارند حتی در فصل زمستان. البته کاربرد اصلی این بادبزن ها برای خنک کردن بدن از حرارت است ولی کاربردهای دیگری نیز دارد مثلا ایجاد سایه در برابر تابش آفتاب، پنهان کردن چهره از دیگران، به عنوان یک سلاح جنگی و بخشی از پوشش مخصوص پایکوبی ها و نمایش های سنتی. دسته بادبزن ها با چوب بامبو تهیه می گردد و قسمت بالایی آن را با ورق های هانجی یا ابریشم می سازند. برای اینکه حمل و نقل راحتی داشته باشد و جای کمتری بگیرد، تا می خورد. معمولا دارای طرح های سنتی و رنگارنگ است. از طرح نیلوفرهای آبی گرفته تا نقاشی های سنتی، خطاطی کره ای و حتی حیوانات بومی برای تزیین آن ها استفاده می گردد.

جعبه های جواهرات سنتی

این جعبه های جواهرات با طرح های سنتی کره ای در این کشور رواج دارند و در هر خانه ای پیدا می شوند و آن را boseok-ham می نامند. بیشتر آن ها سیاه رنگ هستند و با طرح های سنتی از حیوانات، مناظر کوهستانی و دریاچه، طراحی و تزیین می شوند. بخش بیرونی این جعبه ها را معمولا با صدف مروارید تهیه می کنند و داخل آن یک فریم چوبی دارد که روکشی نرم و مخملی روی آن می کشند.

این جعبه ها معمولا یک قفل کوچک دارد تا جواهرات شما را محفوظ نگه دارد. صدف مروارید، ماده ای رنگین کمانی است که از نوع خاصی از صدف تهیه می گردد. این جعبه ها که از این متریال تهیه می شوند، در زوایای مختلف، رنگ متفاوتی دارند. به خاطر اینکه جعبه ها را از این ماده می سازند، بسیار مقاوم، محکم و انعطاف پذیرند.

کیف های کوچک ابریشمی

کیف ها یا کیسه های کوچک سکه، از زمان های قدیم در بین زنان کره ای رواج داشته است. این کیف ها نه تنها جایی برای نگهداری سکه بوده، بلکه به عنوان بخشی از پوشش و در قالب یک اکسسوری از آن استفاده می کردند که هماهنگی خاصی با لباس های سنتی کره ای داشت. در واقع زنان معمولا کیف هایی را انتخاب می کردند که از نظر رنگ و طرح، با سایر لباس هایشان تناسب داشته باشد.

امروزه زنان مدرن از این کیسه ها و کیف های کوچ برای حمل پول استفاده نمی کنند؛ بلکه به عنوان یک وسیله تزیینی برای نگهداری خرده ریزها مورد استفاده قرار می گیرد. البته هنوز در مراسم سنتی کره ای استفاده می گردد. بسکمک از آن ها دست دوز هستند و با طرح های سنتی و گلدار کره ای تزیین می شوند. تنوع رنگ و طرح آن ها بسیار زیاد است. بالای این کیسه، یک بند وجود دارد که در کیسه را محکم می کند.

کیک برنج کره ای (Tteok)

این کیک برنج، یکی از خوراکی هایی است که در سراسر کره به طور وسیعی مورد توجه مردم قرار گرفته است و مصرف می گردد. آن رابا آرد برنج تهیه می کنند. برای تهیه آن بیش از صدها مدل وجود دارد و در سفر به کره نمی توانید همه انواع آن را امتحان کنید. بعضی از انواع این کیک برنج، شیرین است چون در تهیه آن ها از مواد دیگری مثل عسل و انواع میوه نیز استفاده می گردد. بعضی از انواع آن شور است و مغزهای مختلفی به آن اضافه می کنند.

کیک برنج، بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ کره ای است و در تعطیلات بزرگ و رسمی کره، همیشه تهیه می گردد. این خوراکی لذیذ و متفاوت را می توانید به عنوان سوغات برای عزیزان خود تهیه کنید. از آنجایی که تنوع بسکمک دارد، انواع مختلف آن را می توانید در فروشگاه ها امتحان کنید و هرکدام را که دوست داشتید و متناسب با ذائقه شما بود، بخرید.

سنجاق های مو کره ای

سنجاق ها و انواع اکسسوری برای تزیین موی سر از زمان های بسیار دور در بین اهالی کره رواج داشته است. این اکسسوری های زیبا و رنگارنگ در فرهنگ کره ای، جایگاه خاصی داشته است و حتی در زمان های دور نشانی بوده که طبقه اجتماعی افراد را نشان می داده است. این اکسسوری ها نه تنها زیبایی خاصی دارند بلکه محکم و بادوام هستند و تا مدت ها می توانید با خیال راحت از آن ها استفاده کنید. تنوع رنگ و طرح آن ها بسیار زیاد است. بعضی از آن ها با سنگ های قیمتی تزیین می شوند و درخشش خاصی به خصوص زیر نور آفتاب دارند.

انواع پلاستیکی، سبک تر هستند ولی با متریال های دیگر مثل چوب و فلز نیز، تهیه می شوند. اندازه آن ها نیز متفاوت است و برای انواع موها، مدل مناسبی پیدا می گردد. قیمت های مناسبی دارند و تنوع زیاد آن ها، باعث می گردد که به راحتی بتوانید تعداد بسکمک از آن ها را برای همه دوستان و آشنایان خود بخرید و مطمئن باشید که بالاخره یکی از آن ها را می پسندند.

ست چاپ استیک و قاشق چوبی

قاشق چوبی و چاپ استیک، دو مورد از وسایل ضروری برای غذا خوردن در کره است. حدودا ده سال پیش، به سختی می توانستید در کره، رستورانی را پیدا کنید که برای مهمانان خود چاقو چنگال بگذارد. امروزه البته استفاده از چنگال و چاقو در رستوران ها رایج شده است ولی بسکمک از خارجی ها، استفاده از چاپ استیک را یاد گرفته اند و ترجیح می دهند زمانی که در کره هستند، با روش اهالی این کشور غذا بخورند.

غذاهای سنتی کره ای معمولا شامل یک کاسه برنج، سوپ یا خوراک است که با سایددیش های مختلفی سرو می گردد. برنج و سوپ را با قاشق می خورند و چاپ استیک را برای خوردن سایددیش ها به کار می برند. البته امروزه بیشتر خانواده های کره ای از قاشق ها و چاپ استیک های فلزی استفاده می کنند ولی اگر قصد خرید سوغات دارید، انواع چوبی آن سنتی تر است و برای هدیه دادن مناسب است. جعبه های نگهداری چاپ استیک برای قرار دادن روی میز، با طرح های زیبا و متنوع نیز در فروشگاه های سوغات عرضه می گردد.

فلوت سنتی کره ای از جنس بامبو

کره ای ها، علاقه خاصی به نواختن انواع ساز دارند و معتقدند که نواختن موسیقی موجب آرامش درونی می گردد. به خصوص فلوت سنتی کره ای که اهالی این کشور ارزش خاصی برای آن قائل اند. فلوت های کره ای از جنس بامبو، سه سایز مختلف دارند که هرکدام دارای یک نام کره ای اختصاصی است. بزرگ ترین آن ها به نام daegum، دومی jung-gum و کوچک ترین آن ها با نام sogeum مشهور است. مجموع این سه فلوت را samjuk می نامند که در زبان کره ای به معنی سه بامبو است.

در مراسم سنتی، آیین های باستانی و نمایش های محلی کره ای از این فلوت ها استفاده می کردند. همچننی در موسیقی محلی نیز جایگاه ویژه ای دارد. هنوز نیز از این فلوت ها در تهیه قطعات موسیقی به خصوص برای فیلم ها و سریال ها و موسیقی های معاصر و تلفیقی استفاده می گردد. قیمت آن ها به ابعاد و تعداد سوراخ های فلوت بستگی دارد. هر چقدر بزرگ تر باشد، گرانتر است.

نقاشی های کره ای

آثار هنری کره ای، تمایز خاصی با سایر آثار هنری مناطق دیگر آسیا دارند. بسکمک از هنرمندان کره ای مناظر دیدنی طبیعی، کوه های سربه فلک کشیده و دهکده های سنتی را برای ارائه آثار هنری خود انتخاب می کنند. هنر کره ای به مقدار قابل توجهی تحت تاثیر فلسفه بودایی قرار گرفته است. آثار هنری سنتی کره، در تعداد رنگ ها محدودیت دارند و آن را به طراحی های ساده اش می شناسند. یکی از طرح های رایج این نقاشی ها، حیوانات بومی کره یعنی ببر، مرغ ماهی خوار و گاو است که در نقاشی های سنتی، زیاد دیده می گردد. از دیگر طرح های رایج این نقاشی ها می توان به این موارد اشاره کرد: زنانی که روی تاب، در حال بازی هستند، زنانی که در آب رودخانه در حال شست وشوی لباس هستند، زنی که از چشمه آب برمی دارد، خانواده ای در حال بازی های سنتی، کشاورزانی در حال برداشت محصول.

اگر به طرح های سنتی کره ای و آثار هنری متفاوت هنرمندان این کشور علاقه دارید، حتما این آثار هنری جذاب را به عنوان سوغات برای خود یا عزیزان تان تهیه کنید و در خانه های خود حال و هوای متفاوتی ایجاد کنید.

جینسنگ کره ای

جینسنگ کره ای در سراسر دنیا مشهور است و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. باکیفیت ترین جینسنگ دنیا در کره رشد می کند و این به خاطر ویژگی های جغرافیایی و آب وهوای خاص این منطقه است. طول این ریشه ها ممکن است به 60 سانتی متر نیز برسد. این محصول، بازار گسترده و مشتریان پروپاقرصی دارد. از بخش های مختلف آن برای مصارف گوناگون استفاده می گردد و انواع مختلفی دارد که با توجه به روش کاشت و برداشت تقسیم بندی می گردد. بعضی از آن ها پرورشی است و بعضی دیگر به طور طبیعی در کوهستان رشد می کند که این مدل، از سایر انواع جنسینگ، باکیفیت تر و گران تر است.

محصولات مراقبت از پوست

اگر از علاقه مندان به محصولات مراقبت از پوست باشید، در کره می توانید بهترین و باکیفیت ترین آن ها را خریداری کنید. بسکمک از برندهای کره ای در زمینه محصولات مراقبت از پوست و مو، شهرت دنیای دارند. انواع محصولات مراقبت از پوست و مو شامل ماسک ها، مرطوب کننده ها، از بین برنده های لک و جوش، کرم های ضدآفتاب و... با کیفیت های بسیار عالی و قیمت های معقول در کره عرضه می گردد. برای تهیه آن ها از بهترین مواد طبیعی و عصاره های گیاهی استفاده می گردد.

جلبک دریایی خشک شده

جلبک دریایی خشک شده یکی از موادی است که آن را به خاطر عطر و طعم و خواص بی شماری که دارد می شناسند و از آن به وفور در کره استفاده می گردد که خواص دارویی بی شماری دارد. جلبک دریایی یکی از مواد غذایی ضروری در آشپزی محلی است و معمولا آن را فقط با نمک و روغن کنجد طعم دار می کنند. آن را به تنهایی می خورند یا کمی برنج به آن می افزایند. طبق سنت های کره ای در اعیاد خاص، جلبک دریایی را به همراه میوه، به همدیگر هدیه می دهند. امروزه جلبک دریایی یکی از سوغاتی هایی است که معمولا مسافران کره، تهیه می کنند و به شهر و دیار خود می برند.

مهر دوجانگ

بسکمک از هنرمندان، خطاطان و مقامات رسمی در کره، از مهرهای سنتی کره ای به نام دوجانگ برای امضا کردن آثار خود استفاده می کنند. این مهرهای سنتی را با چوب، طلا و حتی یشم می سازند. امروزه، هنرمندان بسکمک در سراسر سئول در این زمینه فعالیت می کنند و تخصص اصلی آن ها، تهیه مهرهای سنتی دوجانگ است. اگر اشیای سنتی را دوست دارید، حتما یکی از این مهرهای سنتی با نام خودتان با الفبای چینی یا کره ای سفارش دهید.

بالش های کره ای

یکی از سوغاتی های جذابی که می توانید در سئول بخرید، بالش های سنتی است. این بالش ها نه تنها به خاطر ظاهر زیبا و طرح های سنتی و رنگارنگ بلکه به خاطر ویژگی خاصشان ارزش خرید دارند. این بالش ها را به طور سنتی معمولا با پوسته گندم سیاه پر می کنند به همین دلیل به راحتی به هر شکلی در می آیند. به همین دلیل است که بسکمک از پزشکان استفاده از آن ها را توصیه می کنند چون دقیقا شکل سر فرد را به خود می گیرند و بسیار راحت هستند. علاوه بر این، طرح ها و رنگ های جذابی دارند.

لوازم آرایشی کره ای

درست مثل لوازم بهداشتی مراقبت از پوست، برندهای کره ای در زمینه لوازم آرایشی نیز بسیار شهرت دارند و کیفیت آن ها بی نظیر است. همه زنان سراسر دنیا، برندهای باکیفیت کره ای را می شناسند و مطمئنا از داشتن لوازم آرایش کره ای با کیفیت عالی، لذت می برند. در همه فروشگاه های مخصوص لوازم آرایشی و بهداشتی و داروخانه ها می توانید انواع لوازم آرایشی را با کیفیت های عالی و قیمت های معقول، برای عزیزان خود بخرید.

ماسک های صورت

ماسک های صورت کره ای، باید جایگاه خاص و جداگانه ای در فهرست سوغاتی های سئول داشته باشند. چون بسیار ارزان قیمت هستند و تاثیری فوق العاده روی پوست دارند. این ماسک ها معمولا ورقه هایی کاغذی یا پارچه ای آغشته به مواد طبیعی است که از آن ها برای تغذیه پوست و آبرسانی به آن استفاده می کنند. تنوع آن ها بسیار قابل توجه است و در بسته بندی های 5 تا 10 تایی به فروش می رسد.

لوازم الکترونیکی

کره بهترین جای دنیا برای خرید لوازم الکترونیکی و کالای دیجیتال، با قیمت کم و کیفیت عالی است. در فروشگاه های لوازم الکترونیکی می توانید محصولات دیجیتال مورد نظرتان را با قیمت معقولی بخرید و از اصل بودن آن ها مطمئن باشید. به عنوان سوغات می توانید هدایایی مثل فلش های یو اس بی با شکل های متنوع و جذاب بخرید که علاوه بر زیبایی، کیفیت بالایی دارند.

گلدوزی های سنتی

گلدوزی های سنتی کره ای به مرور زمان در حال فراموش شدن است ولی هنوز نیز تعداد کمی از هنرمندان محلی باقی مانده اند که تلاش می کنند این هنر را زنده نگه دارند. انواع لباس ها، منسوجات و کیف های گلدوزی شده با دست، در فروشگاه های سوغات عرضه می گردد. این محصولات نه تنها زیبا هستند و طرح های سنتی و جذابی دارد، بلکه کاربردی هستند و دوام آن ها قابل قبول است.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1644

به "آشنایی با سوغات سئول؛ پایتخت کره جنوبی، تصاویر" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با سوغات سئول؛ پایتخت کره جنوبی، تصاویر" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سوغات سئول؛ پایتخت کره جنوبی، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید