شروع ساخت 28 پارکینگ طبقاتی در تهران با ظرفیت 10 هزار خودرو
به گزارش اسلیم فا، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: در حال حاضر، 24 پارکینگ طبقاتی عمومی شهرداری در تهران وجود دارد که به هیچ عنوان جوابگوی کمبود فضای پارک خودروها نیست.
به گزارش خبرنگاران، سید مجتبی شفیعی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه توسعه پارکینگ های طبقاتی تهران شروع شده است، اضافه نمود: با برنامه ریزی های اجرا شده، تعداد پارکینگ های طبقاتی عمومی، ظرف کمتر از دو سال، بیش از دو برابر می گردد و تعداد آنها از مجموع 24 پارکینگ فعلی به 52 مجموعه پارکینگ عمومی افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه کمبود جایِ پارک از جمله عواملی است که با اِشغال سطح معابر، جریان ترافیک را تحت تأثیر قرار می دهد، گفت: ایجاد و تأمین پارکینگ مورد احتیاج شهروندان به وسیله آزادسازی بخشی از معابر می تواند در بهبود شرایط جریان عبور و مرور در معابر شهری و کاهش تأخیرهای ترافیکی مؤثر باشد.
شفیعی با اشاره به مفاد شیوه نامه پارکینگ محله ای و مصوبات قانونی حاکم، گفت: بر اساس توافقات اجرا شده فی مابین سازمان حمل و نقل و ترافیک با شهرداری های منطقه ها 22 گانه و بخش های دیگر خارج از شهرداری تهران، در خصوص طراحی و ساخت 28 مجموعه در منطقه ها مختلف توافق شده که با تکمیل و بهره برداری از آنها، حدود 10 هزار و 500 فضای تازه پارک غیر حاشیه ای به ظرفیت موجود پارک خودرو اضافه نموده خواهد شد.
وی در ارتباط با موقعیت جغرافیایی این پارکینگ ها در سطح منطقه ها 22 گانه، مطرح نمود: ساخت 5 پارکینگ در منطقه ها 14، 15، 16، 18 و 20 شروع شده و 11 قطعه زمین نیز در منطقه ها 1، 2، 6، 7، 9، 10 و 12 برای ساخت پارکینگ در دست طراحی است و 12 قطعه زمین دیگر در منطقه ها 2، 3، 6، 8، 13، 16، 17 و 22 در مرحله مطالعه و توافق زمین برای ساخت قرار دارند که از این 28 مجموعه، حداقل 3 مجموعه به صورت مکانیزه اجرا خواهد شد.
شفیعی در رابطه با مزایای توسعه پارکینگ های طبقاتی مکانیزه نیز شرح داد: انتقال اتوماتیک خودروها، استفاده بهینه از فضای حداقلی برای پارک خودروها، امکان استفاده از ارتفاعات بالاتر و فضای زیرزمینی در تأمین جای پارک، حذف مسیرهای عبوری بین طبقات مثل رمپ ها و لوپ ها، افزایش سطح ایمنی راننده و سرنشینان خودرو و عدم وقوع تصادفات احتمالی از جمله مزیت های توسعه پارکینگ های طبقاتی مکانیزه محسوب می شوند.
وی با بیان اینکه احداث پارکینگ های غیر حاشیه ای در شرایط فعلی که کسری پارکینگ در سطح شهر بسیار جدی است از اهمیت مضاعف برخوردار است، توضیح داد: این اقدام یکی از راهکارهای مؤثر در آزادسازی ظرفیت تسهیلات عبوری و بهبود جریان ترافیک در سطح معابر محسوب می گردد که آن را در دستور کار قرار داده ایم.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک از شهروندان درخواست کرد که در سفرهای درون شهری خود تا جای ممکن از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی استفاده نمایند چرا که سهم زیاد خودروهای تک سرنشین از عوامل افزایش آلودگی هوا و تشدید مسائل ترافیکی شهر تهران محسوب می شوند.
منبع: همشهری آنلاین