آنتی بادی ها کارگران ساختمان های نانویی می شوند

به گزارش اسلیم فا، استفاده از آنتی بادی های بدن به عنوان ابزاری برای ساخت فناوری های نانو در تشخیص و درمان بیماری ها، موضوعی است که بعضی محققان جهان به آن پاسخ دادند.

آنتی بادی ها کارگران ساختمان های نانویی می شوند

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، فناوری نانو، طراحی و ساخت سازه های مولکولی را در ابعاد نانو در بسیاری از زمینه ها از جمله زیست پزشکی بسیار آسان نموده است. اما یک روش مناسب برای ساخت چنین نانوساختار هایی استفاده از DNA مصنوعی به عنوان مصالح ساختمانی است. این روز ها امکان طراحی و سنتز رشته های DNA وجود دارد و دانشمندان به وسیله تعامل ساده و قابل پیش بینی، رشته های DNA را همانند قطعات لگو به یکدیگر متصل می نمایند و اشکال هندسی زیبای دوبعدی و سه بعدی را به صورت کنترل پذیر و دقیق می سازند.

تا به امروز، بسیاری از اشکال نانو با استفاده از قطعات لگوی DNA ایجاد شده اند؛ نانوجعبه تا هندسه های پیشرفته تر مانند مونالیزا در ابعاد نانو از این دست هستند. با این وجود، برای کاربرد های عملی این نانوساختارها، باید مونتاژ و جداسازی آن ها توسط نشانه های مولکولی انجام گیرد.

به همین دلیل، گروه تحقیقاتی دانشگاه تورورگاتا رم نشان داده است که می توان آنتی بادی ها را به عنوان سازندگان مولکولی برای ساختن یا جداسازی نانوساختار های DNA استخدام کرد.

عملکرد آنتی بادی ها، شناسایی و اتصال به مولکول ها یا پروتئین های خارجی است. به همین دلیل، آنتی بادی ها نشانگر های زیست محیطی ایده آلی به شمار می فرایند، زیرا به طور خاص برای هدف قرار دادن مولکول های خارجی در خون فراوری می شوند. هر آنتی بادی هدف خاص خود را دارد و بنابراین کار خود را به روشی کاملا خاص و دقیق انجام می دهد.

به گفته محققان دانشگاه تورورگاتا رم، این پروژه دو سال پیش، زمانی آغاز شد که متوجه شدیم قابلیت شگفت انگیز آنتی بادی ها برای تشخیص و اتصال به مولکول خاص می تواند کاربرد های بسیاری در فناوری نانو داشته باشد. درواقع محققان از این ایده کار خود را آغاز کردند که از آنتی بادی ها به عنوان کارگران مولکولی برای ساخت ساختار های نانو استفاده نمایند.

محققان می گویند: برای انجام این کار، قطعات آجر مانند DNA را به کار گرفتیم که قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند و می توانند نانوساختار هایی را به شکل لوله درست نمایند. سپس این قطعات آجری با برچسب های شناسایی (آنتی ژن) را بازمهندسی کردیم؛ به طوری که مونتاژ آن ها توسط یک آنتی بادی خاص آغاز شده بود. در نهایت ساختار های لوله ای شکل در ابعاد نانو را به دست آوردیم که تنها در صورت وجود آنتی بادی در همان ابتدا ساخته می شد.

به گفته محققان، آنتی بادی ها در واقع کارگران بسیار حرفه ای هستند. هزاران آنتی بادی مجزا وجود دارد که هرکدام آنتی ژن خاص خود را به رسمیت می شناسد. ما از این ویژگی شگفت انگیز استفاده کردیم و قطعات مختلفی را طراحی کردیم که با آنتی بادی های خاص مونتاژ می شوند. بعد قدم دیگری برداشتیم. قطعات DNA لگو مانند را به گونه ای طراحی کردیم که نه تنها در حضور آنتی بادی، نانوساختار مورد نظرمان را مونتاژ می نمایند، بلکه می توانند توسط کارگران آنتی بادی دوم جداسازی شوند و از بین بفرایند.

لازم به ذکر است، این استراتژی امکان طراحی و ساخت نانوساختار های هوشمندی را خواهد داد که می توانند در حضور یک نشانگر زیستی خاص، ایجاد و بعدا از بین بفرایند. این مورد کاربرد های بسیاری در زمینه پزشکی، تشخیص و درمان بیماری ها خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 658

به "آنتی بادی ها کارگران ساختمان های نانویی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتی بادی ها کارگران ساختمان های نانویی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید