اعمال شب و روز اول ماه مبارک رجب

به گزارش اسلیم فا، شنبه 25 بهمن ماه مصادف با اول رجب است که طبق روایت فضیلت های بی شماری برای شب و روز اول ماه رجب وصف شده است.

اعمال شب و روز اول ماه مبارک رجب

درواقع ماه رجب به همراه شعبان و رمضان از ماه های بسیار پرفضیلت هستند و از تعبیرات برخی از روایات این گونه برمی آید که ماه رجب در میان این سه ماه امتیاز خاصی دارد تا آنجا که ماه رجب ماه خدا نامیده شده و ماه شعبان ماه پیامبر (ص) و ماه مبارک رمضان ماه امت است.

از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده است: کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می شود و غضب الهى از او دور می شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته خواهد شد.

به همین مناسبت به برخی از اعمال نخستین شب و روز این ماه اشاره می شود

اعمال شب اول رجب

یک: دعای هلال ماه رجب را بخوانید.

چون هلال ماه را مشاهده کند، بگوید: اللّهُمَّأَهِلَّهُعَلَیْنابِالْأَمْنِوَالْاِیمانِوَالسَّلامَةِوَالْإِسْلامِ، رَبِّیوَرَبُّکَاللّهُعَزَّوَجَلَّ

خدایا! شروع این ماه را بر ما با ایمنی و ایمان و سلامت و اسلام قرار بده، (ای ماه) پروردگار من و تو خدای عزتمند و پرشکوه است.

دو: غسل کنید

از پیامبر (صلی الله علیه وآله) روایت شده است: هرکه ماه رجب را بیاید و در اوّل و وسط و آخر آن غسل کند، پس از انجام آن مانند روزی که از مادر متولد شده بود، از گناهان خود بیرون آمده و پاک می شود.

سه: زیارت امام حسین را بخوانید

چهار: نماز مخصوص شب اول ماه رجب را بخوانید

در هر رکعت پس از سوره حمد یک مرتبه سوره توحید را خوانده و پس از هر دو رکعت سلام دهد تا خود و اهل و اولاد و مالش محفوظ بماند و از عذاب قبر ایمنی یابد و از صراط به سرعت برق بدون حسابرسی بگذرد.

پنج: نماز مستحب شب اول ماه رجب

پس از نماز عشاء دو رکعت نماز به جای آورد به این صورت که در رکعت اوّل پس از سوره حمد یک مرتبه سوره أَلَمْ نَشْرَحْ و سه بار سوره توحید را بخواند و در رکعت دوّم سوره حمد و سوره های اَلَم نَشرَح و توحید و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ و قُلْ أَعُوذُ بِرَ بِّ الْفَلَقِ را هرکدام یکبار بخواند و هنگامی که سلام نماز را داد، سی مرتبه بگوید: لَاإِلهَ إِلّا اللّه و سی مرتبه صلوات فرستد تا حق تعالی همانند روزی که از مادر متولّد شده است، گناهان او را بیامرزد و پاکش نماید.

اعمال روز اول ماه رجب

برای روز اول ماه رجب که بسیار روز شریفى است، چند عمل ذکر شده است:

یک: روزه دریافت

روایت شده است: حضرت نوح (علیه السلام) در این روز سوار کشتی شد و به کسانی که با او بودند، امر فرمود روزه بدارند و هرکه در این روز روزه بدارد، آتش دوزخ به فاصله یک سال راه از او دور می شود.

دو: غسل کردن

سوّم: زیارت امام حسین (علیه السلام)

شیخ از بشیر دُهّان از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده است: هرکه روز اوّل رجب حسین ابن علی (علیه السلام) را زیارت کند، بی تردید خدای عالم او را بیامرزد.

چهار: خواندن دعای طولانی و مفصّلی که سید در کتاب اقبال نقل کرده است.

پنجم: خواندن نماز سلمان

ده رکعت نماز است که بعد از هر دو رکعت سلام دهد و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه توحید و سه مرتبه قُلْ یاأَیُّهَاالْکافِرُونَ را بخواند و پس از هر سلام دست ها را بلند کند و بگوید:

لَاإِلهَإِلّااللّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ، وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیِی وَیُمِیتُ، وَهُوَ حَیٌّ لَایَمُوتُ، بَیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلَى کُلِّشَیْءٍقَدِیرٌ

معبودی جز خدا نیست. یگانه و بی شریک است. فرمانروایی و سپاس تنها برای اوست. زنده می کند و می میراند و اوست زنده ای که نمی میرد. خیر به دست اوست و او بر هر کاری تواناست.

سپس بگوید:

اللّهُمَّلَامانِعَلِماأَعْطَیْتَ، وَلَامُعْطِیَلِمامَنَعْتَ، وَلَایَنْفَعُذَاالْجَدِّمِنْکَالْجَدُّ

خدایا! از آنچه عطا کردی بازدارنده ای نیست و آنچه را بازداری دهنده ای ندارد و شخص کوشا را کوشش از تو بی نیاز نمی کند.

پس دست ها را بر چهره خود کشیده و حاجتش را بطلبد. از فواید این نماز که بسیار است، نباید غفلت نمود.

همچنین سید ابن طاووس برای این روز چهار رکعت نماز نقل کرده است که هرکه می خواهد به کتاب اقبال مراجعه کند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1616

به "اعمال شب و روز اول ماه مبارک رجب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعمال شب و روز اول ماه مبارک رجب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید