اگر ژانر را نشناسیم فیلمساز خوبی نخواهیم شد

به گزارش اسلیم فا، صدرعاملی در دومین نشست تخصصی از روز اول سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درباره فیلمسازی و دنیا هنری گفت.

اگر ژانر را نشناسیم فیلمساز خوبی نخواهیم شد

رسول صدرعاملی در دومین نشست تخصصی از روز اول سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: کسی که می خواهد در جهان هنر و به ویژه در سینما اثری خلق کند، باید یک سر و گردن از نگاه مردم و افراد دیگر بالاتر باشد و از بالاتر به جهان نگاه کند. زمانی که می گویم نگاه از بالاتر به هنر و سینما منظورم این است که در آن موقعیت متوجه می شوید که نگاه شما فرهیخته تر و داناتر است و بعلاوه درمی یابید که ما فیلمسازان روایتگر اتفاقاتی که در جامعه رخ می دهد هستیم، اما این را نیز باید بدانیم که آن وسط و در آن میان نیستیم! حال با هر اتفاقی که اتفاق افتاده و با توجه به شرایط موجود، امیدوارم که حاکمیت این مملکت به یک آگاهی و دانایی درستی از مردم و خواسته های آن ها برسد. چراکه جامعه ما شعوری دارد که جوامع اروپایی سال ها برای رسیدن به آن کوشش نموده اند. شمایی که در اینجا حضور دارید نیز باید بدانید روایتگر قصه های این جامعه هستید.

این کارگردان درباره تاثیر آگاهی و دانش در فیلمسازی درست اعلام کرد: آشنایی با قواعد فیلمسازی مهمترین قدم در ساخت یک اثر است. اگر ژانر را نشناسیم هیچگاه فیلمساز خوبی نخواهیم شد، مانند استاد ادبیاتی که حافظ و سعدی را نشناسد و بعد بخواهد شعری بسراید. در فیلمسازی نیز باید بدانیم قصه پردازی یعنی چه و تمامی اساس و بنیاد فیلمسازی چه تعریفی دارند. بعلاوه باید افراد تحسین شده این حوزه را به خوبی بشناسیم و آثار آن ها ببینیم تا بتوانیم به جهان بینی فارغ از جهانی هر فیلمساز دیگری برسیم و به نوعی سینمای منحصربفرد خود را خلق کند. ما باید در ابتدا ژانر را بشناسیم و بعد سراغ دگرگونی آن برویم تا بتوانیم اثری هنری خلق کنیم. باید امپرسیونیسم را بشناسیم تا بتوانیم در سینما ساختارشکن باشیم و این دانش و دانایی به ما یاری می نماید تا نوآور و به نوع واقعی فیلمساز باشیم.

کارگردان دختری با کفش های کتانی درباره فهم این مسئله که چه ژانری مهم است گفت: همه چیز به مضمون بازمی گردد و درنهایت مخاطب باید آن کار را دوست داشته باشد و اگر در ایران فیلمی ساخته می گردد باید برای این کشور و برای مردم و جامعه ما باشد. البته که این نکته مهم است که امروز فیلمسازی کار سختی است چراکه نمونه ها و رقبای زیادی در این حوزه حضور دارند و یک کارگردان برای رسیدن به آن آفرین که ما سال 60 برای فیلم های معمولی خود می گرفتیم باید به شدت کوشش کند. این نکته مهم است که همواره خلق یک اثر درجه یک برگرفته از محیط اطراف یک فیلمساز و آگاهی او از آن محیط است و اگر اولین کار های فوق العاده هر فیلمسازی را ببینیم متوجه می شویم که اثر او برگرفته از موقعیت اطراف او و باور فیلمساز و مردم است.

کارگردان من ترانه پانزده سال دارم درباره خلاقیت در ژانر گفت: سینما یک صنعت و به نوعی یک کار گروهی است و روند ساخت یک اثر، می تواند شکل دهنده یک ژانر یا یک اثر قابل تامل باشد و باید بدانیم این کار گروهی از یک ایده شروع می گردد و در طول زمان این ایده هزاران چکش می خورد و ممکن است در انتهای این روند از ایده اولیه چیزی باقی نمانده باشد، اما در نهایت در بطن اثر حضور و زندگی ایده ابتدایی را شاهد هستیم. این را باید بدانیم ناچیزترین کوتاهی ها در اثری که درنهایت روی پرده می رود تاثیرگذار است و فیلمساز باید کاراکتر فیلمساز بودن خود را داشته و بتواند تمام این گروه را هدایت و رهبری کند. هر مرحله از ساخت یک اثر چیزی به فیلم می افزاید و به همین علت است که در تمام جهان جا افتاده است که تا چه میزان تیتراژ سرانجامی اهمیت دارد چراکه فرد به فرد اشخاصی که نامشان در تیتراژ حضور دارد جان خود را برای فیلمی که شما می بینید گذاشته اند.

صدرعاملی درباره ایجاد تفاوت در استفاده از ژانر و دوری از رفتن به کلیشه گفت: در قواعد ژانر کلیشه ها کاربرد دارند، اما درست این است که فیلمساز بداند به چه شکل از این کلیشه ها استفاده کند و فیلمی که خود فکر می نماید درست است، بسازد. به عنوان مثال در مرد بازنده اجرای بد باعث پیروز نبودن این اثر می گردد هرچند که قواعد ژانر معمایی را به خوبی رعایت نموده است.

او درباره تفاوت خلاقیت و تجربه گرایی گفت: تجربه گرایی ادامه خلاقیت است، تا خلاقیتی وجود نداشته باشد تصمیمی هم برای ساخت یک اثر گرفته نمی گردد. در آثاری نیز فقری که در شکل اجرا و ساخت یک اثر وجود دارد ایده و فیلمنامه عالی را نابود می نماید و ضعفی که در پس زمینه ها در سینمای ایران وجود دارد و آثار ایرانی را نسبت به آثار جهانی متمایز می نماید ضعف در پرورش هنرور ها است.

این کارگردان در سرانجام تاکید نمود: این را باید بگویم من به خواسته خودم در این جشنواره حضور دارم، هرچند که افرادی زیادی می خواستند من در این رویداد حضور نداشته باشم، اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم می دانم و به آن معتقد هستم.

سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران 27 مهر تا 2 آبان 1401 (19 تا 24 اکتبر 2022) در حال برگزاری است.

خبرنگاران فرهنگی هنری سینما و تئاتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2223

به "اگر ژانر را نشناسیم فیلمساز خوبی نخواهیم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر ژانر را نشناسیم فیلمساز خوبی نخواهیم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید