بعضی از قسمتهای بنای تاریخی تعیین التجار در شوشتر در حال بازسازی است

به گزارش اسلیم فا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بعضی از قسمتهای بنای تاریخی مشخص التجار در شوشتر در حال بازسازی است.

بعضی از قسمتهای بنای تاریخی تعیین التجار در شوشتر در حال بازسازی است

ابوالفضل مهدی پور، یک دوستدار میراث فرهنگی درباره شرایط خانه تاریخی تعیین التجار شوشتر گفت: بنای تعیین التجار در شهرستان شوشتر یک بنای تاریخی و ثبت ملی شده است و مدتهاست به روی بازدید کننده ها و گردشگران بسته است.

او با اشاره به اینکه بنای تاریخی تعیین التجار مالک خصوصی دارد، گفت: اداره میراث فرهنگی در خصوص بناهایی مانند خانه تعیین التجار فقط می تواند به صورت مشارکتی برای تغییر کاربری اقدام کند. بنابراین خانه تاریخی تعیین التجار فقط در صورت مشارکت مالک تغییر کاربری می یابد.

این دوستدار میراث فرهنگی با بیان اینکه در صورت رضایت مالک اداره میراث فرهنگی برای تغییر کاربری این خانه تاریخی تصمیماتی گرفته می گردد، متذکر شد: افزون بر بازسازی، تغییر کاربری و بهره برداری این بنا نیز نیازمند توجه و همکاری بیش تر مالک است. متاسفانه مالک این خانه تاریخی با اداره میراث فرهنگی همکاری محدودی دارد.

مهدی پور با اعتقاد به این که خانه تاریخی تعیین التجار می تواند به عنوان نماد خانه های تاریخی شوشتر معرفی گردد، اضافه نمود: اگر بخواهیم این بنای تاریخی به عنوان یکی از خانه های شاخص و قدیمی شوشتر به گردشگران بیش تر معرفی گردد، با رضایت و همکاری مالک میتوان آن را به یک سفره خانه سنتی یا چیزی مشابه آن تغییر کاربری داد.

خانه تعیین التجار مربوط به دوره قاجار و در شوشتر انتهای خیابان امام شرقی، محله درب عباس، جنب مقام عباس واقع شده است. این اثر در تاریخ 12 بهمن 1381 با شماره ثبت 7251 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. تعیین التجار از بازرگانان مشهور شوشتر بود که به علت اصالت بوشهری به تعیین التجار بوشهری نیز معروف بود. وی شرکتی به نام شرکت ناصری برای کشتیرانی در کارون تاسیس نموده و مجموعه ای از بناها در بندر ناصری (اهواز امروزی) را بنا کرد.

خانه تعیین التجار در شوشتر به صورت تک ایوانی و دوره ساز در 2 طبقه ساخته شده، در و پنجره های چوبی و چند مورد ارسی داشته که اکنون بخشی از آنها سالم است. این بنا در سالهای گذشته تفکیک و تبدیل به سه قسمت مجزا شد؛ بخش اصلی آن هم اکنون اختصاص به مدرسه غیر انتفاعی دارد و روبروی این بنا طویل ترین ساباط شوشتر واقع است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 شهریور 1402 بروزرسانی: 5 شهریور 1402 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2353

به "بعضی از قسمتهای بنای تاریخی تعیین التجار در شوشتر در حال بازسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی از قسمتهای بنای تاریخی تعیین التجار در شوشتر در حال بازسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید