بهترین زمان سفر به تورنتو کانادا چیست

به گزارش اسلیم فا، برای سفر به هر نقطه از جهان بهتر است بهترین زمان را انتخاب کنید تا هم به شما خوش بگذرد هم هزینه هایتان را نیز مدیریت نموده باشید در ادامه با مدیریت هزینه ها در تورنتو کانادا همراهتان خواهیم بود.

بهترین زمان سفر به تورنتو کانادا چیست

تورنتو یکی از مقاصد پر هوادار گردشگری تور کانادا است. برای برنامه ریزی بهترین زمان سفر به این شهر متنوع فرهنگی در این مقاله با ما بخوانید.

تورنتو یک شهر بین المللی در تور کانادا است که با شرکت در تورهای کانادا می توانید به آن سفر کنید. تورنتو برای تازه واردان ممکن است شبیه دیگر شهرهای بزرگ دنیا باشد. مرکز شهر پر از آسمانخراش است، خیابان های شهر پر از حضور جمعیت در حال رفت و آمد هستند و سیستم حمل و نقل عمومی درجه یک است.

اما کمی سرتان را در بزرگ ترین شهر کانادا بالا بگیرید و مطمئن باشید که چیزهایی که در آن می بینید، بسیار بیشتر از یک آسمان خراش زیبا است. تورنتو با وجود 50 درصد جمعیت مهاجر و غیر بومی، به عنوان یکی از متنوع ترین شهرهای فرهنگی دنیا شناخته می گردد.

تورنتو خانه بیش از 200 گروه نژادی است که به 140 زبان مختلف صحبت می نمایند و همین مساله این مقصد انتاریویی را به دنیای منحصر به فرد تبدیل نموده است. مسافران در محله های یونانی، ایتالیایی، شهرک کره ای ها و چینی ها در سراسر شهر، ممکن است پس از بازدید از تورنتو حس سفر به بیش از چندین کشور را داشته باشند.

این شهر همچنین خانه یکی از بلندترین برج های دنیا، برج سی ان (CN Tower) و بزرگ ترین مرکز خرید زیرزمینی دنیا، زیر گذر پث (PATH) است. اما به جز بازدید از بزرگ ترین جاذبه های آن، تورنتو را باید مانند هر شهر بزرگ دیگری تجربه کنید. در یک رستوران در فضای آزاد یک آبمیوه بنوشید، در فروشگاه های چندفرهنگی در بلوک های شلوغ محله ها بگردید و یک شب در شهر در ایستگاه های مختلف مترو سوار و پیاده شوید.

بهترین زمان سفر به تورنتو بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به تورنتو، از اواخر ماه آوریل تا می (اوابل اردیبهشت تا 10 خرداد) و سپتامبر تا نوامبر (10 شهریور تا 9 آذر) است. فصل داغ گردشگری، در طول ماه های تابستانی است. در این زمان از سال، گذرگاه های شهری با بازارهای در پیاده رو، رستوران های ایوانی و رویدادهای بی شمار فرهنگی پر می شوند. البته باید بدانید با افزایش دما در این فصل، قیمت ها نیز زیاد می شوند.

اگر به دنبال کمی صرفه جویی در هزینه هتل ها هستید، لباس های گرم خود را در چمدان بگذارید و در فصل زمستان به تورنتو بیایید. اگر به دنبال قیمت های مناسب و دمای بالای صفر درجه سانتی گراد هستید، فصل بهار و پاییز بهترین انتخاب های زمان سفر برای شما هستند.

بهترین زمان سفر به تورنتو بر اساس فصول

فصل بهار: ماه های آوریل تا می (12 فروردین تا 10 خرداد)

فصل شیرین بهار با دمای بالای صفر درجه سانتی گراد و جمعیت کم گردشگران، زمانی عالی برای بازدید از تورنتو است. دمای میانگین حداکثری این فصل، بین 10 تا 15.6 درجه سانتی گراد و آب و هوا برای گشت و گذار در شهر عالی است.

البته یادتان نرود در چمدان خود لباس گرم هم به همراه داشته باشید، زیرا دما ممکن است تا 7.2 درجه سانتی گراد نیز افت کند (به خصوص پس از غروب آفتاب).

فصل بهار همچنین یک زمان ایده آل برای پیدا کردن هتل هایی با قیمت معقول، قبل از رسیدن جمعیت گردشگران تابستانی است.

فصل تابستان: ماه های ژوئن تا آگوست (11 خرداد تا 9 شهریور)

فصل کوتاه تابستانی، راه فراری برای فرار از آب و هوا و اقلیم سرد کانادایی است. تابستان همچنین، با میزبانی از فستیوال کاریبانا که هزاران شرکت نماینده را به سمت شهر می کشاند، فصل فستیوال تورنتو است.

البته تمام این مسائل، تابستان را تبدیل به فصل داغ گردشگری نموده است، پس آماده روبه رویی با جمعیت زیاد گردشگران و قیمت های بالای هتل ها باشید.

اگر قصد سفر در این زمان زا سال به تورنتو را دارید، از چند ماه قبل هتل خود را در تورنتو رزرو کنید و آماده قیمت های فضایی باشید.

فصل پاییز: ماه های سپتامبر تا اکتبر (10 شهریور تا 9 آبان)

فصل پاییز با آب و هوایی گرم و دمای میانگین 15.6 درجه سانتی گرادی در ماه سپتامبر تا 10 درجه سانتی گراد در ماه اکتبر و افت قیمت هتل ها، یک فصل مناسب برای سفر به تورنتو به شمار می آید. با وجود اینکه پیدا کردن قیمت های معقول هتل ها در این فصل سخت نیست، اما بهتر است از حداقل یک ماه زودتر، مکان اقامتی مورد نظرتان را رزرو کنید.

فستیوال های پاییزی، مانند فستیوال بین المللی فیلم تورنتو، مخاطبین زیادی را به این شهر شلوغ و زنده می کشاند.

فصل زمستان: ماه های نوامبر تا مارس (10 آبان تا 11 فروردین)

ماه های زمستانی در کانادا، میزبان بادهای شدید و برف هستند. دمای میانگین در محدوده 6.7- تا 1.1- درجه سانتی گراد است، پس با لباس های گرمی چون کلاه و دستکش های با دوام، آماده روبه رو شدن با سرما باشید.

اگر قدرت تحمل سرما را دارید، می توانید صرفه جویی خوبی در سفر به این مقصد کانادایی کنید. بهتر است بدانید نبود گردشگران در تورنتو در زمستان به این معنی نیست که شهر به خواب زمستانی فرو می رود. ماه های زمستانی میزبان رویدادهای ویژه ای هستند که ارزش بازدید را دارند.

بهترین زمان سفر به تورنتو بر اساس فستیوال ها و رویدادها

فستیوال ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال شکوفه های گل کانادا (Canada Blooms)

فستیوال شکوفه های گل کانادا در سال 1996 توسط کلاب گاردن تورنتو و لنداسکیپ انتاریو، تاسیس شد. امروز، این فستیوال با جشن دریافت باغبانی در کانادا و طراحی گل؛ بزرگ ترین جشنواره گل و باغ در کشور است.

اولین فستیوال شکوفه های گل کانادا در سال 1997 برگزار گردید و بیش از 70 هزار بازدیدنماینده در 5 روز داشت؛ یک رکورد برای اولین بار نمایش یک فستیوال. این نمایش نشان داد که باغبانان کانادایی برای حمایت از جشنواره گل و باغ در سطح دنیای آماده هستند.

فستیوال شکوفه های گل کانادا یکی از پیروز ترین رویدادهای تورنتو بوده است و داوطلبان، بازدید نمایندگان و شرکت نمایندگان را از سراسر کانادا و ایالات متحده در ماه مارس به این شهر می کشاند.

فستیوال شکوفه های گل کانادا 2019 در تاریخ 8 تا 17 مارس (17 تا 26 اسفند 1397) برگزار خواهد شد.

فستیوال فرهنگی کمیکن تورنتو (Toronto Comicon)

فستیوال فرهنگی کمیکن تورنتو یک مجمع سالانه کتاب های کمیک و فرهنگ پاپ در تورنتو، انتاریو، کانادا است که از سال 2001 هرسال در ماه مارس برگزار می گردد.

فستیوال غذای تیست میکر تورنتو (Tastemaker Toronto)

فستیوال غذای تیست میکر تورنتو، مجموعه ای از بهترین سرآشپزان، رستوران ها و هنرمندان شیکاگو و تورنتو را در ماه می در این شهر گرد هم می آورد. فستیوال غذای تیست میکر، یک نمایشگاه همکاری نهایی غذا و نوشیدنی در شهر است.

فستیوال ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال موسیقی نرث بای نرث ایست (North by Northeast Festival)

فستیوال نرث بای نرث ایست، یک فستیوال موسیقی و هنر سالیانه در تورنتو است که از سال 1995 هر سال در ماه ژوئن برگزار می گردد. برنامه اصلی جشنواره، موسیقی زنده است، اما همچنین شامل جشنواره فیلم، جشنواره کمدی، اجزای هنری، بازی های ویدئویی و کنفرانس رسانه های دیجیتال تعاملی نیز می گردد. رویدادهای فستیوال در مکان های مختلف شهر برگزار می گردد.

فستیوال نرث بای نرث ایست، یک جشنواره موسیقی داوطلبانه با شرکت حدود هزار داوطلب در برگزاری جشنواره است.

فستیوال مسابقات بین المللی قایق اژدهای تورنتو

فستیوال مسابقات بین المللی قایق اژدهای تورنتو، مسابقات قایق اژدهای سالیانه در تورنتو در ماه ژوئن است که برای اولین بار در سال 1988 در این شهر برگزار گردید. این برنامه از جشنواره قایقرانی بین المللی کانادایی در ونکوور توسعه یافت و هم اکنون یک جشنواره مرتبط با فرهنگ آسیایی و دیگر فرهنگ ها در تورنتو است.

فستیوال جاز تورنتو

فستیوال جاز تورنتو یک رویداد جاز در تورنتو است که برای 10 روز در اواخر ژوئن تا اوایل ماه جولای برقرار است و بر خلاف جشنواره جاز ساحل تورنتو، بسیاری از این رویدادها در فضای بسته و در مرکز شهر برگزار می گردد. این فستیوال بیش از 500 هزار نفر را جذب می نماید و دومین جشنواره موسیقی سالانه شهر پس از فستیوال موسیقی نرث بای نرث ایست است.

این فستیوال از سال 1987، هر سال در تورنتو در حال برگزاری است.

فستیوال فرینج تورنتو

فستیوال فرینج تورنتو، یک پلت فرم برای همه برای دسترسی، کشف و تجربه با هنر است. با ارزیابی تجربیات خلاقانه، برگزارنمایندگان این فستیوال به یک اقتصاد سالم هنر و در نهایت یک جامعه پر رونق یاری می نمایند.

تورنتو فرینج یک اجتماع محلی و سازمان خیریه است که هر سال این فستیوال هنری را در ماه جولای در شهر تورنتو برگزار می نماید. جشنواره فرینج تورنتو یک جشنواره تئاتر سالانه است که در طی آن، نمایش های بدون داوری توسط هنرمندان ناشناخته یا مشهور در نمایشگاه های تورنتو، انتاریو برگزار می گردد.

جشنواره فرینج تورنتو در سال 1989 آغاز شد. امروزه این فستیوال بیش از 150 محصول فردی را از کانادا و سراسر دنیا به تماشاچیان ارائه می دهد.

کاریبانا (Caribana)

کاریبانا، یک فستیوال موسیقی سنتی و فرهنگی کارائیبی است که از سال 1967 هر تابستان در ماه های جولای تا آگوست در تورنتو برگزار می گردد. این یک رویداد کارناوالی کارائیبی است که به عنوان بزرگ ترین جشنواره خیابانی آمریکای شمالی شناخته می گردد. بیش از 1.3 میلیون نفر برای رژه نهایی این فستیوال حضور می یابند و به طور کلی، 2 میلیون نفر در کاریبانا شرکت می نمایند. 400 میلیون دلار درآمد این فستیوال برای اقتصاد انتاریو است.

کاریبانا 2018 در تاریخ 2 تا 6 آگوست (11 تا 15 مرداد 1397) برگزار خواهد شد.

فستیوال ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال بین المللی فیلم تورنتو

فستیوال بین المللی فیلم تورنتو یک جشنواره فیلم غیررقابتی عمومی است که سپتامبر هر سال در تورنتو، انتاریو، کانادا برگزار می گردد. این فستیوال پنجشنبه شب پس از روز دنیای کارگر (که در کانادا نخستین دوشنبه سپتامبر است) آغاز می گردد و تا ده روز به طول می انجامد. در هر دوره بین 300 تا 400 فیلم در حدود 37 سینما در مناطق مرکزی تورنتو به نمایش گذاشته می شوند.

مجموع تماشاگران این جشنواره، در سال های اخیر بیش از 250 هزار نفر برای هر دوره بوده است که در سال 2009 به بالاترین حد خود رسید. در این دوره 287 هزار نفر از عموم مردم و اهالی سینما با خرید بلیت در سالن های نمایش حضور یافتند و افزون بر آن بیش از 239 هزار نفر در نمایش های عمومی فیلم ها را به صورت رایگان تماشا کردند.

فستیوال فیلم تورنتو از سال 1976 با عنوان جشنواره جشنواره ها آغاز به کار کرد. در نخستین سال برگزاری این جشنواره بیش از 35 هزار نفر از بیش از 30 کشور دنیا در آن حضور یافتند. تا سال 2009، تعداد بازدیدنمایندگان از 336 فیلم از 64 کشور دنیا به بیش از نیم میلیون نفر رسید. جشنواره فیلم تورنتو طی دهه های گذشته به یکی از معتبرترین رویدادهای هنری و سینمایی دنیا تبدیل شده است. در سال 1998 مجله ورایتی این جشنواره را از لحاظ کیفیت فیلم ها، ستاره ها و عملکرد بازار فیلم ها، دارای رتبه دوم پس از جشنواره فیلم کن برشمرد.

برنامه های فستیوال بین المللی فیلم تورنتو عبارتند از، فیلم های اول کانادایی، گنبد کانادا، مروری بر آثار کانادایی، سینمای معاصر دنیا، دیالوگ، حرف زدن با تصاویر، بخش ویژه مستند، فیلم های کوتاه، نمایش های ویژه و غیره است.

فستیوال بین المللی فیلم تورنتو 2018 در تاریخ 6 تا 16 سپتامبر (15 تا 25 شهریور 1397) برگزار خواهد شد.

نمایشگاه بین المللی هنر تورنتو

نمایشگاه بین المللی هنر تورنتو یک نمایشگاه بین المللی هنر معاصر است که هر ساله در ماه اکتبر، در تورنتو برگزار می گردد. اولین نمایشگاه در سال 2000 برگزار گردید. از زمان آغاز به کار، این نمایشگاه تبدیل به انجمن برجسته ای برای نمایش هنر معاصر در کانادا، با غرفه داران از سراسر دنیا شده است.

نمایشگاه بین المللی هنر تورنتو 2018 در تاریخ 26 تا 29 اکتبر (4 تا 7 آبان 1397) برگزار خواهد شد.

فستیوال ها و رویدادهای فصل زمستان

فستیوال رژه نورها (Cavalcade of Lights)

فستیوال رژه نورها یک رویداد سالانه است که در آن درخت کریسمس شهر تورنتو واقع در میدان ناتان فیلیپس پر از چراغ های رنگی و تزئینات مختلف می گردد. این رویداد از سال 1967 هر سال در ماه نوامبر، برگزار می گردد.

این رویداد در آخرین آخر هفته ماه نوامبر، به صورت رسمی فصل تعطیلات را با چراغانی کردن میدان و درخت کریسمس آغاز می نماید. این نمایش نورپردازی شامل درخت رسمی کریسمس و بیش از سی هزار لامپ ال ای دی با انرژی بهینه است که هر شب در طول فصل تعطیلات از غروب تا 11 شب، همه جا را روشن می نمایند.

از سال 2002، فستیوال رژه نورها از یک رویداد یک شبه به یک رویداد یک ماهه تبدیل شده است و علاوه بر این، هر یکشنبه، هواداران اسکیت با پخش موسیقی در رینگ خارج ازمیدان ناتان فیلیپس، به مهمانی و جشن دریافت می پردازند.

تعطیلات جادویی در خیابان بلور در دهکده یورک ویل (Holiday Magic on Bloor-Yorkville)

تعطیلات جادویی، جشنی برای آغاز فصل تعطیلات در تورنتو است که با یک کنسرت رایگان در فضای باز در خیابان بلور در محله یورک ویل در ماه نوامبر آغاز می گردد و تا ماه دسامبر ادامه می یابد.

این دهکده جزو یکی از محله های شهر تورنتو است که در فصل تعطیلات و قبل از آغاز کریسمس، در خیابان بلور با تزئینات مخصوص جشن و کریسمس در انتظار علاقه مندان است.

نمایشگاه بین المللی قایق در تورنتو

نمایشگاه بین المللی قایق در تورنتو در شصت سال گذشته، هر سال در ماه ژانویه در شهر تورنتو برگزار گردیده است. نمایشگاه قایق تورنتو بهترین مکان برای دیدن و خرید آخرین مدل قایق، لوازم جانبی و خدمات مرتبط است.

نمایشگاه قایقرانی تورنتو به غیر از قایق و لوازم جانبی قایق دارای سرگرمی های بسیار دیگری نیز هست:

بزرگ ترین دریاچه در فضای بسته دنیا؛ جایی که قایقرانان مبتدی و حرفه ای می توانند در آن به صورت رایگان سوار قایق، کایاک و قایق های پدالی شوند. این دریاچه همچنین دارای نمایش های جذاب زمستانی از جمله مسابقات قایقرانی است.

مرکز اکتشاف در قایقرانی، مکانی برای همه قایقرانان است. این مرکز، منابع رایگان وسیعی به همراه با کارشناسان قایقرانی فراهم می نماید که می توانند به هر سوالی برای هر نوع بودجه، شیوه زندگی و مقصد پاسخ دهند.

به غیر از 250 سمینار رایگان قایقرانی، نمایشگاه قایقرانی تورنتو، مباحث خاص را در تمام سمینارهای یک روزه، کارگاه های دو تا سه روزه و جلسات آموزشی، به مخاطبین آموزش می دهد.

استخر، منطقه ماهیگیری بچه ها، تانک ماهیگیری کانادایی بزرگ، نمایشگاه محصولات جدید، جشن قایقرانی و دیگر فعالیت ها.

فستیوال غذای زمستانی (Winterlicious)

فستیوال خوشمزه های زمستانی، یک فستیوال غذا در ماه های ژانویه و فوریه در تورنتو است. این فستیوال از سال 2003 با شرکت رستوران های مختلف به صورت سالیانه در طول دو هفته در این شهر برگزار می گردد.

بهترین زمان سفر به تورنتو بر اساس هزینه هتل ها

بهترین زمان سفر به تورنتو بر اساس هزینه هتل ها، فصل زمستان یعنی ماه های نوامبر تا مارس (10 آبان تا 11 فروردین) است.

رتبه های تورنتو

گزارش رتبه بندی مسافرت دنیای و اخبار یو.اس، بر اساس تجزیه و تحلیل نظرات کاربران و متخصصان است.

رتبه های تورنتو به توضیح زیر است:

  • دومین مقصد برتر گردشگری در کانادا
  • ششمین مقصد برتر گردشگری در آخر هفته ها
  • هشتمین مقصد برتر گردشگری خانوادگی در کانادا

تورنتو؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

ماهدما (سانتی گراد)میزان بارش (سانتی متر)
ژانویه1.1-6.9
فوریه1.1-6.1
مارس2.86.6
آوریل106.4
می17.27.4
ژوئن22.86.9
جولای26.17.4
آگوست256.9
سپتامبر20.67.4
اکتبر13.36.1
نوامبر6.17.1
دسامبر0.66.6
ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه1.5 سانتی گراد- 6.8 سانتی متر2 سانتی گراد- 6.8 سانتی متر2.4 سانتی گراد- 6.7 سانتی متر2.8 سانتی گراد- 6.6 سانتی متر
فوریه1.1 سانتی گراد- 5.9 سانتی متر1.1 سانتی گراد- 5.7 سانتی متر1.1 سانتی گراد- 5.5 سانتی متر1.1 سانتی گراد- 5.3 سانتی متر
مارس1.8 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر0.9 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر0.1 سانتی گراد- 6.2 سانتی متر1.1 سانتی گراد- 6.1 سانتی متر
آوریل8.2 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر6.4 سانتی گراد- 6.3 سانتی متر4.6 سانتی گراد- 6.3 سانتی متر2.8 سانتی گراد- 6.2 سانتی متر
می15.4 سانتی گراد- 7.2 سانتی متر13.6 سانتی گراد- 6.9 سانتی متر11.8 سانتی گراد- 6.7 سانتی متر10 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر
ژوئن21.4 سانتی گراد- 6.8 سانتی متر20 سانتی گراد- 6.7 سانتی متر18.6 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر17.2 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر
جولای25.3 سانتی گراد- 7.3 سانتی متر24.5 سانتی گراد- 7.2 سانتی متر23.6 سانتی گراد- 7 سانتی متر22.8 سانتی گراد- 6.9 سانتی متر
آگوست24.7 سانتی گراد- 6.8 سانتی متر24.5 سانتی گراد- 6.7 سانتی متر24.2 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر23.9 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر
سپتامبر19.5 سانتی گراد- 7.3 سانتی متر18.4 سانتی گراد- 7.2 سانتی متر17.3 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر16.2 سانتی گراد- 6.9 سانتی متر
اکتبر11.5 سانتی گراد- 5.8 سانتی متر9.7 سانتی گراد- 5.5 سانتی متر7.8 سانتی گراد- 5.1 سانتی متر6 سانتی گراد- 4.8 سانتی متر
نوامبر4.3 سانتی گراد- 6.9 سانتی متر2.5 سانتی گراد- 6.6 سانتی متر0.7 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر1.1 سانتی گراد- 6.1 سانتی متر
دسامبر0.8 سانتی گراد- 6.5 سانتی متر2.2 سانتی گراد- 6.4 سانتی متر3.5 سانتی گراد- 6.2 سانتی متر4.9 سانتی گراد- 6.1 سانتی متر

چه زمانی به تورنتو برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه8-032-1316
فوریه8-032-1412
مارس4-427-2613
آوریل21115-3312
می8184-3313
ژوئن13242-3711
جولای162744010
آگوست15264409
سپتامبر12222-3512
اکتبر5149-3011
نوامبر0721-2013
دسامبر5-230-1713

هزینه روزانه توریستی در تورنتو

هزینه یک روز اقامت در تورنتو حدودا 320 دلار است. هزینه های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

1. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می گردد و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

2. شام در رستوران سه ستاره

3. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

این هزینه ها بسته به این که در ماه های داغ سال یا کمتر توریستی به تورنتو سفر می کنید، تغییر می نماید. تخمین هزینه بالا در ماه های داغ در تورنتو اجرا شده است تا برای برنامه ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن بهره ببرید.

انتشار: 28 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 166

به "بهترین زمان سفر به تورنتو کانادا چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین زمان سفر به تورنتو کانادا چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید