تشخیص کروناویروس با گوشی هوشمند

به گزارش اسلیم فا، بیشتر کیت های آزمایش ویروس به تکنیک های آماده سازی و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی زمان بر متکی هستند. به عنوان مثال، حصول نتایج آزمایش های مربوط به کروناویروس جدید می تواند روزها طول بکشد تا ویروس از نمونه های بینی تشخیص داده گردد.

تشخیص کروناویروس با گوشی هوشمند

اکنون محققان یک دستگاه تست ارزان قیمت و مبتنی بر گوشی هوشمند را برای تشخیص بیماری های ویروسی و باکتریایی ابداع نموده اند که فقط حدود 30 دقیقه زمان می برد تا نتایج آزمایش را معین کند.

این افزونه که به نوعی از لوازم جانبی گوشی های هوشمند محسوب می گردد، تقریبا 50 دلار قیمت خواهد داشت و می تواند فشار کنونی روی دوش آزمایشگاه ها را در پی شیوع بیماری همه گیر کووید-19 به طور چشمگیری کاهش دهد.

نتایج حاصل از این مطالعه جدید که توسط چند موسسه علمی به رهبری دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین(Illinois at Urbana-Champaign) و سرپرستی برایان کانینگام استاد مهندسی برق و کامپیوتر و رشید بشیر استاد زیست مهندسی اجرا شده در مجله Lab on a Chip منتشر شده است.

کانینگام گفت: چالش های مرتبط با آزمایش سریع پاتوژن باعث عدم اطمینان زیادی در خصوص اینکه کدام افراد باید قرنطینه شوند و بسیاری از معضلات بهداشتی و مالی شده است.

محققان می گویند این مطالعه با هدف شناسایی تابلویی از پاتوژن های ویروسی و باکتریایی در اسب ها آغاز شد. عوامل ویروسی و باکتریایی که باعث بیماری های شدید تنفسی مشابه با کووید-19 در آنها می گردد.

کانینگام گفت: پاتوژن های اسب می توانند منجر به بیماری های ویران نماینده در جمعیت حیوانات شوند، اما یکی از دلایلی که ما با آنها کار می کنیم مربوط به ایمنی است. پاتوژن های اسب در مطالعه ما برای انسان بی ضرر هستند.

محققان می گویند، دستگاه آزمایش جدید شامل یک کارتریج کوچک است که حاوی معرف های آزمایش و یک درگاه برای قرار دادن نمونه بینی یا نمونه خون روی آن است و کل دستگاه به یک گوشی هوشمند وصل می گردد.

سپس واکنش دهنده ها در داخل کارتریج پوسته خارجی پاتوژن را می شکافند تا به RNA آن دسترسی پیدا نمایند.

محققان می گویند سپس یک مولکول آغازگر ظرف حدود 10 یا 15 دقیقه ماده ژنتیکی آن را در میلیون ها نسخه تقویت و کپی می نماید. در نهایت بازتاب رنگ فلورسنت سبز به واسطه تاباندن نور چراغ ال ای دی گوشی توسط دوربین گوشی هوشمند تشخیص داده می گردد.

کانینگام گفت: این تست می تواند به سرعت روی مسافرهای هوایی قبل از پرواز، روی افرادی که به پارک می فرایند یا قبل از رویدادهایی مانند کنفرانس یا کنسرت انجام گردد. محاسبات ابری به وسیله برنامه گوشی های هوشمند می تواند به سرعت نتیجه آزمایش را برای برگزار نمایندگان رویداد یا ماموران کنترل بلیت هواپیما ارسال کند یا اینکه هر شخص در قرنطینه می تواند خود را روزانه آزمایش کند، نتایج را به پزشک خود اعلام کند و بداند که چه موقع می تواند از خانه خارج گردد.

منبع : ایسنا

منبع: آی تابناک
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1034

به "تشخیص کروناویروس با گوشی هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص کروناویروس با گوشی هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید