در بازار گاز چه خبر است؟

به گزارش اسلیم فا، قیمت تک محموله های ال ان جی در بازار گاز شمال شرق آسیا در هفته منتهی به 15 ماه ژانویه، با دو سنت افزایش نسبت به هفته قبل به 5.46 دلار در هر میلیون بی تی یو افزایش یافت و در بازار گاز جنوب غرب اروپا نیز قیمت تک محموله ها با 15 سنت افزایش نسبت به هفته قبل به 3.65 دلار در هر میلیون بی تی یو افزایش یافت.

در بازار گاز چه خبر است؟

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، در منطقه آسیا قیمت پیشنهادی از سوی عرضه کنندگان تحت تاثیر وقوع آتش سوزی در خط لوله صباح-سارواک شرکت پتروناس عامل افزایش اندک قیمت تک محموله ها در بازار گاز شمال شرق آسیا شد. این امر موجب شده است تا شرکت پتروناس برای تامین محموله های قراردای خود به خرید از بازار تک محموله ها اقدام کند که درنتیجه باعث افزایش قیمت پیشنهادی از سوی عرضه کنندگان شده است.

خط لولهصباح-سارواک یکی از منابع اصلی تامین گاز خوراک ورودی مجتمع بن طلوع به ظرفیت فراوری 30 میلیون تن در سال است. در عین حال بر اساس گزارش موسسه آرگوس قیمت تک محموله ها برای تحویل در نیمه اول ماه فوریه با 8 سنت افزایش نسبت به گزارش هفته قبل به 5.61 دلار در هر میلیون بی تی یو و برای تحویل در نیمه دوم همین ماه با 6.5 سنت افزایش به 5.34 دلار در هر میلیون بی تی یو ارزیابی شده است.

با توجه به پیش بینی اعتدال دمای هوا برای ماه مارس، انتظار می رود با توجه به عرضه مناسب تک محموله ها به این بازار، قیمت تک محموله ها برای تحویل در ماه مارس فرایندی نزولی داشته باشد و قیمت تک محموله ها برای تحویل در این ماه در حدود 4.9 دلار در هر میلیون بی تی یو ارزیابی شده است. در عین حال افزایش تفاوت فاصله قیمت بین منطقه آتلانتیک و پاسیفیک باعث شده است تا بخش بیش تری از محموله های ال ان جی آمریکا به بازار شمال شرق آسیا روانه شود.

اما در بازار گاز جنوب غرب اروپا با وجود کاهش قیمت گاز در بازارهای اصلی این منطقه تقویت ارزش یورو در برابر دلار طی هفته گذشته عامل اصلی افزایش قیمت گاز طی هفته گزارش است.

با توجه به این که قیمت گاز همچنان از نظر ارزش حرارتی مساوی نسبت به نفت به میزان قابل ملاحظه ای در سطح پائین تری قرار گرفته است و در شکل زیر نیز نشان داده شده است، تفاوت قابل ملاحظه قیمت گاز در این شرایط همچنان می تواند عامل موثری برای افزایش مصرف گاز بویژه در بخش نیروگاهی منطقه اروپا شود.

فراوری گاز شیل چین

در سال 2019 شرکت هایسینوپک و پتروچاینای چین در پاسخ به درخواست دولت این کشور برای تامین تقاضای فزاینده داخلی گاز، فراوری گاز شیل خود را افزایش داده اند. در سال 2019 مجموع فراوری گاز شیل این دو شرکت با 41 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال گذشته به 15.38 میلیارد متر مکعب رسید. فراوری گاز شیل شرکت پتروچاینا که بزرگترین فراوری کننده گاز چین است با 88 درصد افزایش نسبت به سال 2018 به 8 میلیارد مترمکعب و فراوری گاز شیل شرکتسینوپک با 11درصد افزایش طی این دوره به 7.3 میلیارد مترمکعب درسال افزایش یافته است.

طبق اعلام مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، انتظار می رود فراوری گاز شیل چین در سال 2020 تحت تاثیر افزایش سرمایه گذاری و درخواست دولت برای افزایش فراوری داخلی گاز با رشد بیش تری ادامه یابد. طبق سند پنج ساله تدوین شده اداره انرژی چین فراوری گاز شیل چین تا سال 2020 باید به 30 میلیارد متر مکعب در سال افزایش یابد که به معنای دو برابر شدن فراوری گاز شیل در سال 2020 نسبت به سال 2019 است.

طبق اعلام شرکت پتروچاینا فراوری گاز شیل این شرکت در سال 2020 با 4 میلیارد مترمکعب افزایش نسبت به سال 2019 به 12 میلیارد مترمکعب و فراوری گاز شیل شرکت سینوپک با 41 درصد افزایش نسبت به سال 2019 به 10میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید که 8 میلیارد متر مکعب پائین تر از هدف معین شده از سوی اداره انرژی چین است.

همانگونه که در تصویر فوق نشان داده شده، فراوری گاز شیل چین از سال 2018 فرایندی صعودی داشته است و انتظار می رود در سال2020 به بیش از 20 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد.

فراوری گاز شرکت پتروچاینادر سال 2019 با 9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 173 میلیارد مترمکعب در سال رسید. چین دومین کشور دارنده ذخایر گاز شیل دنیا پس از آمریکاست و حجم ذخایر قابل استحصال گاز شیل این کشور 31 تریلیون مترمکعب برآورد شده است. با این حال ذخایر شیل گاز چین در مناطق کوهستانی واقع شده است که فاقد زیرساخت های مناسب بوده و به دلیل مسائل در حفاری باعث افزایش هزینه فراوری گاز از منابع غیر متعارف گاز شیل این کشور شده است.

چشم انداز کوتاه مدت بازار ال ان جی

بر اساس گزارش موسسه آرگوس، واردات ال ان جی منطقه اروپا طی سال های 2021 و 2022 تحت تاثیر کاهش رشد ظرفیت مایع سازی دنیای و رشد تقاضای منطقه آسیا کاهش خواهد یافت. طبق پیش بینی این موسسه ظرفیت اسمی مایع سازی دنیا از 434 میلیون تن در سال 2020 به 465 میلیوت تن در سال 2021 و به 500 میلیون تن در سال 2022 افزایش خواهد یافت که رشد آن در مقایسه با چند سال گذشته تنزل یافته است و به منظور تامین تقاضا باید طرح های جدید مایع سازی احداث شود.

در حالی که واردات ال ان جی اروپا از سال 2018 افزایش یافته است اما رشد تقاضای منطقه آسیا به اندازه ای نبوده است تا قادر به جذب ظرفیت های جدید اضافه شده باشد. طبق پیش بینی ها، ظرفیت تبدیل مجدد به گاز در خارج از منطقه اروپا از 587 میلیون تن در سال 2019 در سال های 2021 و 2022 به ترتیب به 622 و 725 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که بیش از ظرفیت های جدید مایع سازی دنیای در این دوره است.

از ابتدای سال 2020 رشد فراوری مجدد به گاز از رشد ظرفیت مایع سازی دنیا فراتر خواهد رفت و با توجه به این که بخش قابل ملاحظه ای از طرح های تبدیل مجدد به گاز در منطقه آسیا در حال ساخت است این امر باعث خواهد شد بخشی از این ظرفیت های جدید فراوری به مقصد آسیا روانه شود. با وجود این که احتمال می رود بعضی از طرح های مایع سازی و تبدیل مجدد به گاز به مرحله نهائی ساخت نرسند، با این حال رشد ظرفیت تبدیل مجدد گاز به وسیله احداث مجتمع های شناور ذخیره سازی و تبدیل مجدد به گاز به دلیل زمان ساخت کوتاه تر بسیار محتمل خواهد بود.

همانگونه که در نمودار فوق نشان داده شده است ، انتظار می رود بیش تر پایانه های تبدیل مجدد به گاز در چین و سایر اقتصادهای نوظهور منطقه آسیا که فاقد ظرفیت مورد احتیاج برای فراوری برق است، احداث شود. در سال 2019 واردات ال ان جی چین 9.64 میلیون تن بوده است که به ظرفیت تبدیل مجدد به گاز این کشور به میزان 5.67 میلیون تن در سال بسیار نزدیک بوده و این در حالی است که با ادامه سیاست دولت برای جایگزینی گاز با زغال سنگ واردات ال ان جی این کشور طی سالهای آینده فرایندی افزایشی خواهد داشت.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضای گاز چین تا سال 2024 سالانه 8 درصد افزایش خواهد یافت و این کشور را با محدودیت ظرفیت تبدیل مجدد با گاز روبرو خواهد ساخت. همچنین هند نیز با رشدی مشابه با چین با همین محدودیت روبرو خواهد شد.

در عین حال با وجود پیش بینی کاهش تقاضای ال ان جی ژاپن و کره جنوبی، بخشی از کاهش با افزایش تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور در منطقه آسیا جبران خواهد نمود. علاوه بر این به دلیل هزینه کمتر حمل محموله ها به منطقه اروپا بویژه محموله های ال ان جی آمریکا بخشی از ظرفیت های جدید به مقصد اروپا روانه خواهد شد.

قرارداد شرکت آرامکو عربستان سعودی با شرکت های فراوری کننده ال ان جی آمریکا

شرکتآرامکوی عربستان سعودی با شرکت های آمریکایی بر سر عقد قراردادهای کوتاه مدتی برای اجرای طرح های ال ان جی به توافق رسید. با بهره برداری از این طرح ها ظرفیت مایع سازی عربستان 13.5 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. در فاز اول از این توافق انتظار می رود 5 میلیون تن در سال به ظرفیت اولیه اضافه شود و مابقی ظرفیت ها طی فازهای بعدی به بهره برداری خواهند رسید.

اهمیت این طرح ها برای این کشور از این منظر بیش تر خواهد بود که عربستان میخواهد در بخش نیروگاهی خود از گاز طبیعی برای فراوری برق استفاده کند. این امر باعث خواهد شد تا استفاده از نفت خام به عنوان خوراک نیروگاهی کاهش پیدا نموده و این کشور اقدام به صادرات بیشتر نفت خام کند. این اقدام عربستان سعودی بیانگر این مو ضوع است که حتی در صورت کاهش فراوری نفت، توان صادراتی نفت خام این کشور افزایش خواهد یافت.

افزایش واردات ال ان جی هند

با این حال هند در نظر دارد به علت افزایش مصرف داخلی گاز خود و کمبود زیرساخت ها، ظرفیت تبدیل مجدد به گاز خود را افزایش دهد. هند در نظر دارد تا سهم گاز طبیعی در سبد انرژی خود را تا سال 2030 با 9 درصد افزایش نسبت به سهم کنونی (6 درصد) به 15 درصد برساند. بر اساس اطلاعات منتشره انتظار می رود تقاضا برای گاز طی دوره سال اقتصادی این کشور از ابتدای ماه آوریل 2020 تا ماه مارس 2021 به 586 میلیون متر مکعب در روز برسد و این فرایند افزایشی در سال 2021 الی 2022 نیز ادامه داشته و تقاضای گاز این کشور به 606 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد. این در حالی است که انتظار می رود هند در صورت به بهره برداری نرسیدن به موقع پایانه های تبدیل مجدد به گاز تا سال 2022 با محدودیت ظرفیت تبدیل مجدد به گاز روبرو شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 796

به "در بازار گاز چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بازار گاز چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید