راهکارهایی برای رونق اقامتگاه ها پس از کرونا
به گزارش اسلیم فا، محققان در پژوهشی راهکارهایی را برای رونق اقامتگاه ها پس از بحران شیوع کووید-19 شناسایی نموده اند.
به گزارش خبرنگاران، توریستی، صنعتی بسیار شنماینده است که از زمان ظهور علمی خود (سال 1950 میلادی) تا به امروز با بحران های بسیاری دست وپنجه نرم نموده است. حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا و بحران سلامت ناشی از شیوع بیماری سارس در سال 2003 به ویژه در آسیای شرقی، آسیب جدی به این صنعت وارد کرد. شیوع کووید-19 نیز صنعت توریستی را با بحران شدیدی روبرو کرد. محققان در پژوهشی راهکارهای رونق اقامت گاه ها پس از بحران شیوع کرونا را آنالیز نموده اند.
در این پژوهش که توسط ندا ترابی فارسانی، دانشیار گروه موزه و توریستی دانشگاه هنر اصفهان و سید رضا بهادری، دانشجوی دکترای مدیریت توریستی دانشگاه علامه طباطبایی صورت گرفته است آمده: این پژوهش به دنبال کشف راهکارهای مناسب برای رونق دوباره کسب وکار اقامتگاه ها در دوران پساکووید-19 از دیدگاه خبرگان و کارشناسان است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پژوهش حاضر یک پژوهش اکتشافی و از نظر هدف، کاربردی است.
جامعه آماری پژوهش حاضر، کارشناسان، خبرگان و مدیران و صاحبان مراکز اقامتی هستند که به روش گلوله برفی مورد مصاحبه نهاده شدند. از آن جایی که جمع آوری داده، در زمان همه گیری ویروس کووید-19 در ایران انجام گرفته، پژوهشگران مصاحبه نیمه ساختاریافته، استفاده از تلفن و برنامه های پیغام رسان فوری مانند واتساپ و تلگرام را برگزیدند.
فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته شامل سه سوال باز بود: 1- به نظر شما چه راهکارهایی می تواند به رونق دوباره کسب وکار اقامتگاه ها پس از دوران کووید-19 یاری کند؟ 2- به نظر شما چه حمایت ها و سیاست گذاری هایی از طرف دولت می تواند بر رونق کسب وکار اقامت گاه ها تاثیر داشته باشد؟ 3- به نظر شما توسعه کدام فعالیت ها و اقدامات به رونق دوباره اقامتگاه ها یاری خواهد نمود؟
برای مشخص روایی محتوایی، فرم مصاحبه در اختیار هشت خبره حوزه توریستی، مهمان نوازی و هتلداری و اقتصاد نهاده شد و با شرح اهداف پژوهش برای آن ها و ارائه تعاریف عملیاتی مربوط به محتوای سوال پژوهش، از آن ها خواسته شد تا سوال موجود در فرم مصاحبه را بر اساس طیف سه بخشی لیکرت گویه لازم است، گویه مفید است ولی ضروری نیست و گویه ضرورتی ندارد طبقه بندی نمایند.
محققان این مطالعه، پس از مشخص روایی محتوایی با 15 نفر از کارشناسان وخبرگان و مدیران و صاحبان هتل ها و اقامتگاه های کشور ایران و اعضای کانون انجمن های صنفی راهنمایان توریستی ایران مصاحبه کردند. سه نفر از مصاحبه شونده ها زن و 12 نفر دیگر، مرد بودند. اکثریت آن ها در دامنه سنی 35 تا 45 سال و دارای مدرک کارشناسی بودند.
در این مطالعه آمده است: نتایج تجزیه و تحلیل به روش تحلیل مضمون نشان می دهد که تاکید بیشتر خبرگان و کارشناسان بر سیاست گذاری جهت مدیریت بحران سلامت است. اعطای وام از سوی نظام بانکی، بخگرددگی جرائم مالیاتی، افزایش نرخ هتل ها و اقامتگاه ها، سیاست گذاری به منظور افزایش تعطیلات، حمایت دولت از صاحبان اقامتگاه ها و هتل ها، معافیت یا بخگرددگی هزینه های خدمات شهری هتل ها در دوران کووید-19، اعطای مشوق های بیمه ای و مالیاتی، پرداخت بیمه بیکاری به بیکاران کووید-19 شاغل در اقامتگاه ها و عدم جریمه کارفرما برای پرداخت حق بیمه پرسنل شاغل، اعطای تسهیلات سفر به کارمندان دولت جهت اقامت در هتل ها، افزایش دوره تنفس بازپرداخت تسهیلات بانکی اقامتگاه ها، سیاست گذاری جهت تاسیس صندوق بحران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی کشور و سیاست گذاری جهت تاسیس شرکت بیمه توریستی از جمله سیاست هایی بود که کارشناسان و صاحبان اقامت گاه ها بر آن تاکید داشتند.
نویسندگان این مقاله می گویند: گروهی از خبرگان، توسعه محصول در دوران پسا کووید-19 را راهکاری برای رونق کسب وکار اقامتگاه ها دانستند. در این راستا، تخصیص اقامتگاه ها به یک خانواده و یا یک گروه فامیلی به جای پذیرش مهمان به صورت مجزا و پراکنده در راستای حفظ فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی را راهکاری برای جذب توریست و تضمین سلامت مشتریان بیان کردند.
در این مطالعه بیان شده است: عده ای از خبرگان بیان کردند که در دوران پساکووید19، هتل ها و اقامتگاه ها باید تمام کوشش خود را برای رسوخ در بازار داشته باشند و راهکارهایی چون بازاریابی الکترونیکی جهت جذب توریست و بازاریابی به منظور تضمین رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی و جلب اعتماد توریستان می تواند گامی باشد برای آغاز دوباره فعالیت ها.
بر اساس آن چه پژوهشگران این مقاله اعلام نموده اند، آخرین مضمونی که کارشناسان به آن اشاره داشتند مشارکت به وسیله افزایش فعالیت شبکه ای و زنجیره ای بود، چرا که در یک بحران مالی، چون فعالیت شبکه ها و زنجیره ها در یک مقیاس عظیم است، هزینه ها و ضررهای مالی سرشکن می گردد و رقبا نیز قدرت رقابت با آن ها را ندارند و در دوران پساکووید-19 نیز با همکاری و مشارکت قادر به جلب مشتری بیشتری خواهند بود.
مدل طراحی شده در این پژوهش برای مدیریت اقامتگاه ها، در بحران کووید-19، که از نتایج تجزیه و تحلیل کیفی فرم های مصاحبه به دست آمده است به شکل زیر است:
این مقاله در پانزدهمین دوره فصلنامه مطالعات مدیریت توریستی منتشر شده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا