راه اندازی پایگاه دائمی پژوهشی در محوطه تاریخی شهر استخر

به گزارش اسلیم فا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، حمید فدایی روز 10 فروردین ماه 1400 با اشاره به این که شهر استخر یکی از عظیم ترین و مهم ترین محوطه های تاریخی ایران و استان فارس است، بیان کرد: بخشی از رویداد های دوران پس از حکومت هخامنشیان و از بین رفتن شهر پارسه در این محوطه قابل جستجو است و راه اندازی پایگاه در این مجموعه دارای اهمیت فراوانی است.

راه اندازی پایگاه دائمی پژوهشی در محوطه تاریخی شهر استخر

او ادامه داد: با توجه به وجود آثار متعدد از دوره های بعد از هخامنشی به صورت ادامه دار تا دوره های متأخر اسلامی در شهر استخر و نیز کاوش آثار مستند که نشان دهنده سکونت در هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد در این محوطه است، ضرورت و اهمیت حفاظت و نگهداری و مستند نگاری در این محوطه را ضروری نموده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به وسعت 70 هکتاری محوطه تاریخی استخر، اضافه نمود: مستند نگاری شامل تهیه نقشه های توپوگرافی این منطقه و مستند نگاری آثار کاوش شده و آثار سنگی موجود با استفاده از فناوری های نوین مثل اسکنر های نوری و اسکن لیزر ها از شاخص ترین فعالیت های در حال اجرا در این محوطه است.

او سامان دهی و احیای جهت بازدید برای دسترسی به آثار موجود و نورپردازی و مانیتورینگ در شب و بازسازی آثار سنگی شاخص در این مجموعه را از دیگر فعالیت های حفاظتی و بازسازیی در این محوطه ذکر کرد.

حبیبی کارشناس باستان شناسی پایگاه تخت جمشید نیز اعلام کرد: استخر در لغت به معنای انبار آب یا شهر شاه است و اولین بار این نام در متون پهلوی به نام شهرستان های ایران شهر و در کتیبه ای در کاخ تچر تخت جمشید حک شده است.

او ادامه داد: رشد و شکوفایی شهر استخر مربوط به دوره قبل از ساسانی و فراهخامنشی است و براساس احتمالات مرکزیت پارس را در آن دوران داشته است.

حبیبی به جرز سنگی و قلمه ستون با سرستون گاو که تنها اثر شاخص و بازمانده در این محوطه است، اشاره نمود و گفت: به اعتقاد بعضی مورخان این دو اثر مربوط به قدیمی ترین مسجد ایران و متعلق به دوره فراهخامنشی است.

کارشناس باستان شناسی پایگاه تخت جمشید اظهار کرد: این دو اثر تنها بخش باقی مانده از شبستان 4هزار و 900 مترمربعی بنای مسجدی است که داری 128 ستون بوده است.

او اضافه نمود: بر اساس کاوش های اجرا شده در بازه زمانی 1313 تا 1315 توسط هرتسفلد و اشمیت در شمال و شمال غربی محوطه و آثار سنگی و سفالی به دست آمده در این محوطه، دوره ساسانی دوران شکوفایی شهر استخر بوده که تا دوره های اسلامی ادامه داشته است.

حبیبی ادامه داد: بر اساس همان مستندات، شهر استخر بخش عامه نشین دوران هخامنشی بوده است.

در حال حاضر جرز سنگی باقی مانده در این محوطه در حال بازسازی است. شهر تاریخی استخر در فاصله 12 کیلومتری شمال تخت جمشید در شهرستان مرودشت واقع شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1633

به "راه اندازی پایگاه دائمی پژوهشی در محوطه تاریخی شهر استخر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی پایگاه دائمی پژوهشی در محوطه تاریخی شهر استخر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید