روستای سنگان بهشتی در چند قدمی تهران

به گزارش اسلیم فا، روستای سنگان یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی مرکز است که بازدید از آن بر هر گردشگری چه مرکز نشین چه غیر مرکز نشین واجب است! عده ای فکر می نمایند که شهر تهران سراسر دود و دم است و خبری از جاذبه های گردشگری طبیعی در آن نیست. این عده قطعاً در اشتباه اند. روستای سنگان که در شمال غرب تهران و در منطقه کن واقع شده گواه این ادعاست. این روستا نه تنها آب وهوا و طبیعت فوق العاده ای دارد بلکه قدمت تاریخی داشته و در لیست آثار ملی و طبیعی ایران هم ثبت شده است. با خبرنگاران در این مقاله همراه باشید تا با هم به معرفی روستای سنگان بهشتی در چندقدمی تهران بپردازیم.

روستای سنگان بهشتی در چند قدمی تهران

معرفی روستای سنگان

روستای سنگان که در شمال غرب تهران و در بخش کن، در میان کوه های البرز میانی واقع شده، یکی از چندین روستای این منطقه بوده و نسبت به روستاهای اطرافش از مساحت بیشتر و قدمت بیشتری برخوردار است. از تهران تا این روستا حدوداً یک ساعت فاصله است و بازدید از آن به خصوص مناسب تهرانی هایی است که در پی تماشا کردن از منطقه ها تماشای اطراف تهران هستند. سنگان شش محله به نام های سنگان پایین، سنگان میانی، سنگان بالا، باغ دره، دره تک و سنگان نو دارد. به سنگان پایین، ده پایین هم گفته می گردد. این محله قدیمی ترین محله روستاست. ده میان یا میون محله و ده سر یا محله سر هم اسامی دیگر سنگان میانی و بالایی هستند.

این روستا جاذبه های گردشگری زیادی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت اما آبشار سنگان و چنار هزارساله که از جاذبه های طبیعی این منطقه هستند در لیست آثار ملی و طبیعی ثبت شده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا کمی بیشتر با روستای سنگان آشنا شویم.

گویش محلی روستای سنگان

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اهالی این روستا به زبان یا گویش محلی خاص خودشان صحبت می نمایند که ممکن است به عنوان یک تهرانی امروزی متوجه آن نشوید. این مردم در حقیقت به گویش تهران قدیم یا همان زبان تاتی صحبت می نمایند و به این طریق اصالت خود را حفظ نموده اند. این گویش با معیارهای زبان فارسی معیار فرق دارد.

مردم سنگان به چه پیشه ای مشغول اند؟

اما شاید بخواهید مردم روستای سنگان چگونه روزگار می گذرانند و شغل اصلی آنها چیست؟ کشاورزی و باغداری پیشه اصلی مردم سنگان است و آنها این را مدیون شخصی به نام ناصر خان اویسی پسر عیسی خان از اهالی قدیم سنگان هستند. چرا که او بود که کشاورزی و باغداری امروزی را وارد این روستا کرد و این پیشه را به اهالی روستا آموخت. لازم به ذکر است اهالی سنگان صنایع دستی خاص خود را هم دارند و از فروش آنها هم عایدیی حاصل می نمایند. از جمله این آثار هنری دستی می توان به حصیربافی اشاره نمود. سبد سنگونی از آثار دستی مردم روستای سنگان است که فروش آن رونق زیادی دارد.

مردم سنگان بعلاوه سبزی و ادویه های خشک مانند گلپر و پونه و نعنا هم می فروشند و از این راه هم کسب عایدی می نمایند.

معرفی گونه های جانوری و گیاهی روستای سنگان

روستای سنگان به علت موقعیت جغرافیایی خاص خود و آب وهوای ییلاقی دارای گونه های مختلف گیاهی و جانوری است که بد نیست کمی درباره آنها بدانید. از جمله این گیاهان متفاوت می توان به ریواس (که در فصل بهار می روید)، سماق، گلپر، زرشک و بعلاوه درختان میوه ای همانند انجیر، زردآلو، توت، سیب، گردو، گیلاس و آلبالو اشاره نمود. باغ های میوه سنگان یکی از جاذبه های طبیعی این روستا هستند و احتمالاً بتوانید از باغداران قدری میوه تهیه کنید.

از جمله گونه های جانوری که شاید در بازدید از سنگان با آنها روبرو شوید می توان به بز کوهی، قوچ وحشی، کبک، کل، تیهو، کفتار، روباه، پلنگ و گرگ اشاره نمود.

جاذبه های گردشگری روستای سنگان

همان طور که گفتیم روستای سنگان جاذبه های گردشگری زیادی دارد و مناسب حال بازدیدنمایندگان مختلف است. چنانچه عقاید مذهبی محکمی دارید و در پی بازدید از روستایی خوش آب وهوا با امامزاده های مختلف هستید بازدید از این روستا مناسب حال شماست. بعلاوه اگر عاشق کمپینگ و کوهنوردی و بازدید از جاذبه های طبیعی مثل دره و آبشار هستید باز هم سنگان توقعاتتان را برآورده می نماید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با هم این جاذبه های گردشگری فوق العاده را مرور کنیم.

آبشار زیبای سنگان

آبشار زیبای سنگان که با ارتفاع 30 متر در حقیقت بلندترین آبشار تهران هم هست از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستای سنگان به شمار می رود. شاید فکر کنید 30 متر ارتفاع زیادی نیست اما اگر بدانید 30 متر معادل با ارتفاع یک ساختمان ده طبقه است احتمالاً نظرتان را عوض می کنید! این آبشار باشکوه در فاصله 6 کیلومتری شمال غرب روستای سنگان و در دامنه های قله پهنه حصار قرار گرفته و در فصول مختلف سال بازدید از آن تجربه ای متفاوت برایتان رقم می زند.

بازدید از آبشار سنگان

گفته می گردد این آبشار در فصل بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت در پرآب ترین حالت خود به سر می برد و در تابستان کمترین حجم آب را دارد. اما در فصل زمستان آب این آبشار یخ می زند و چشم انداز ای استثنایی برای هر بازدیدنماینده ای فراهم می نماید. لازم به ذکر است قطره های آب که از آبشار بیرون می زنند در این فصل یخ می زنند و به تونل یخی معروف شده اند! بی علت نیست که این آبشار در لیست آثار طبیعی ایران ثبت شده. مسیر رسیدن به آبشار سنگان مسیر ساده ای نیست و بهتر است لباس مناسب و تجهیزات کوه نوردی به همراه داشته باشید.

آب این آبشار بعد از عبور از باغات روستا و سیراب کردنشان، به رودخانه کن می ریزد. در فضای اطراف این آبشار، می توانید جاهای صاف و مناسبی برای پیک نیک و حتی کمپینگ پیدا کنید. بعلاوه چندین فضای غار مانند کوچک هم بافاصله کمی از آبشار در سمت چپ آن وجود دارند.

رودخانه سنگان

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی روستای سنگان، رودخانه سنگان است که اگر به تماشا کردن از رودخانه های پرآب و کمپینگ در کنار آنها به همراه خانواده و دوستان علاقه مندید می تواند گزینه خوبی برایتان باشد. رودخانه فصلی سنگان، یک رودخانه بسیار طولانی است که از روستای سنگان هم می گذرد. سرچشمه این رودخانه از کوه کرکو بوده و پس از گذشتن از ده سر، ده پایین و ده باغ به رود کن می ریزد. در حقیقت این رودخانه چیزی حدود 12 کیلومتر طول دارد. طبیعت فوق العاده زیبا در کنار آب روان و صدای پرندگان فضایی استثنایی برای عاشقان طبیعت در این ناحیه مهیا نموده.

قله پهنه حصار

قله پهنه حصار هم از جاذبه های گردشگری معروف اطراف روستای سنگان است که محلی ها به آن قله پهنه سار هم می گویند. این قله که یکی از زیباترین قله های رشته کوه البرز محسوب می گردد از مقاصد محبوب کوه نوردان حرفه ای است. فاصله روستا تا این قله تماشای حدوداً دو تا سه ساعت است. به جز سنگان می توانید از روستاهای خور و واریش هم خودتان را به این ناحیه برسانید. اما مجذوب کننده ترین مسیر برای رسیدن به این قله قطعاً مسیر آبشار سنگان است.

لازم به ذکر است در دشت پهنه حصار امامزاده ای به نام بی بی زرین قمر قرار گرفته که در حقیقت خانه کوچکی است بین سنگ ها. این مزار در واقع در یکی از اتاق های این کلبه واقع شده و اتاق های دیگر کلبه مخصوص استراحت کوه نوردان است. به این قله پهن حصار و پشته بند هم گفته می گردد و نام رسمی آن در برخی منابع و سایت ها گندم چال است. پهنه سار از شرق به دره و روستای سنگان، از غرب به روستای خور و از جنوب به روستای واریش منتهی می گردد و چیزی حدود 3400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

چنار هزار ساله روستای سنگان

همان طور که پیش تر به آن اشاره نمودیم، یکی از جاذبه های طبیعی مهم روستای سنگان که در لیست آثار طبیعی ایران هم ثبت شده، چنار هزار ساله است. این چنار که به علت واقع شدن در محوطه امامزاده قاسم به نام چنار امامزاده قاسم هم معروف است مانند سرو ابرکوه، درخت چنار خامنه و درخت گردوی کمان رستم از کهن سال ترین درختان کشورمان به حساب می رود. این چنار در آغاز تنه ای با چند شاخه بوده که باگذشت زمان، شاخه هایش که از تنه جدا شده بوده اند، بزرگ و بزرگ تر شده و تنه اصلی کم کم از بین رفته تا امروز که هرکدام از آن شاخه ها درختی است که قطری بیشتر از 2 متر دارد!

دره روستای سنگان

دره سنگان هم از دیگر جاذبه های گردشگری سنگان به حساب می رود که اگر به بازدید از آبشار سنگان بروید با یک تیر دو نشان زده اید چرا که با رسیدن به آبشار در حقیقت در بالای دره سنگان خواهید بود. دره سنگان یکی از پرآب ترین دره های این منطقه است و در تمام ساعت های روز و حتی شب بسیار تماشای و باشکوه است و هر بازدیدنماینده ای را به وجد می آورد. اگر به بازدید از این دره می روید دوربین عکاسی و تجهیزات کوهنوردی را نباید فراموش کنید!

غار بیوک آقا، جان پناه کوهنوردان

غار بیوک آقا که در حقیقت جان پناه و استراحتگاهی برای کوهنوردان حرفه ای است در ضلع غربی آبشار سنگان واقع شده است. این غار در ارتفاع 2570 متری از سطح دریا واقع شده و کوهنوردان برای رسیدن به آن باید مسیر دسترسی از سنگان بالا و امامزاده قاسم را به سمت آبشار چیزی نزدیک دو ساعت پیاده طی نمایند. شاید برایتان جالب باشد بدانید چرا به این غار بیوک آقا می گویند؟

لازم به ذکر است غارهای بیوک آقا در کوه های تهران به دست مردی تبریزی به نام بیوک آقا کنده شده. مردی طبیعت دوست و انسان دوست که همانند فرهاد در قصه های ایرانی ظرف 60 سال 5 غار را با تیشه و پتک به تنهایی در دل کوه های البرز تراشیده تا جان پناهی برای کوه نوردان بسازد. او این غارها را با چنان مهارتی کنده که برای مدت ها بسیاری از افراد فکر می کردند این غارها طبیعی بوده و کار دست انسان نیست.

امامزاده های روستای سنگان

همان طور که گفتیم یکی از جاذبه های گردشگری روستای سنگان امامزاده هایش هستند. این روستا مزار چهار امامزاده را در خود جا داده که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

امامزاده سید علاءالدین

این امامزاده که در محله پایین واقع شده بالای تپه ای در کنار گورستان سنگان واقع شده است و یکی از نشانه های قدمت و اصالت منطقه سنگان است.

گورستان سنگان

شاید بتوان گورستان سنگان را هم در کنار باقی جاذبه های گردشگری این روستا گذاشت چرا که این گورستان کهن با باقی قبرستان ها فرق دارد. تاریخ های درج شده روی قبور نشان دهنده قدمت 500 و حتی 2000ساله این گورستان هستند. اگر به بازدید از جاهای پر رمز و راز علاقه مندید بازدید از این گورستان را از دست ندهید.

امامزاده سید عمادالدین

این امامزاده در ده میان واقع شده و تکیه ای به نام تکیه سنگان هم در کنار این امامزاده واقع شده است که برای برگزاری مراسم های مذهبی از آن استفاده می گردد.

امامزاده قاسم

بارگاه امامزاده قاسم هم از دیگر اماکن مذهبی سنگان است که نسبت به دیگر امامزادگان این روستا از جایگاه بالاتری برخوردار است چرا که ظاهراً ایشان از نوادگان امام سجاد بوده اند. این امامزاده در سنگان بالا واقع شده و مسیر رسیدن به آبشار سنگان هم از این نقطه آغاز می گردد. در اطراف این امامزاده سرویس بهداشتی و بوفه وجود دارد و برای برگزاری مراسم های مذهبی از آن استفاده می گردد.

امامزاده عقیل

این امامزاده در حال حاضر در روستای مزرا واقع شده اما آن را هم جز امامزادگان روستای سنگان به حساب می آورند چرا که روستای مزرا در قدیم بخشی از روستای سنگان بوده که به علت ساخت بزرگراه تهران شمال از این روستا جدا شده.

چطور به روستای سنگان برویم؟

برای رفتن به روستا و آبشار سنگان از سمت کرج و غرب تهران، بعد از میدان دهکده المپیک به سمت شرق در اتوبان همت حدود سه کیلومتر مسیر را طی کنید و از محل میدان دوم شهران، به سمت کن وارد شوید. در ادامه از خیابان کوهسار به سمت امامزاده داوود و پس از حدود 10 کیلومتر، در سه راهی به سمت چپ جاده که تابلو جهت سنگان را نشان می دهد، حرکت کنید. با پیمودن این مسیر به روستای سنگان پایین و از آن به سنگان بالا می رسید.

جمع بندی

روستای سنگان یکی از روستاهای منطقه کن در شمال غرب تهران و در میان کوه های البرز است که علاوه بر داشتن آب و هوای ییلاقی و باغ های میوه و طبیعت زیبا، بلندترین آبشار تهران یعنی آبشار سنگان و یکی از کهن ترین درختان کشورمان یعنی چنار هزارساله را در خود جای داده. این روستا بعلاوه چهار امامزاده و یک تکیه و گورستانی بسیار کهن دارد که تماشا کردن از آنها برای گردشگران مختلف هیجان انگیز خواهد بود. اگر شما هم در پی بازدید از جاذبه های گردشگری تهران و حومه اش هستید بازدید از روستای زیبای سنگان را از دست ندهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2389

به "روستای سنگان بهشتی در چند قدمی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای سنگان بهشتی در چند قدمی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید