سفر به روستای فیلبند ، بر فراز ابرها!

به گزارش اسلیم فا، یکی از رویایی ترین لحظه هایی که هر فرد در زندگی اش می تواند تجربه کند، ایستادن بر فراز نقطه ای است که در میان ابرها غوطه ور شده است. تصور تجربه این لحظه هرچند خیال انگیز به نظر می رسد، اما دور از دسترس نیست. روستای فیلبند با طبیعت بی نظیر و اقیانوس ابری که به آرامی در زیر پاهایتان حرکت می نماید، فرصت تجربه این لحظه را به شما هدیه می دهد. اگر شما هم رویای قدم زدن در کنار ابرها و تماشای چشم انداز خیره کننده آن را دارید، آماده سفر شوید تا شما را به این روستای زیبا و رازآلود ببریم و در مجله گردشگری خبرنگاران با این منطقه بیشتر آشنا شویم.

سفر به روستای فیلبند ، بر فراز ابرها!

معرفی روستای فیلبند مازندران

روستای فیلبند یکی از مرتفع ترین نقاط مازندران محسوب می گردد که در اقیانوسی از ابر غوطه ور شده است. این روستا در شهرستان بابل قرار گرفته و یکی از روستاهای جنگل چلاو به شمار می رود. فیلبند به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، منظره بی نظیری را نسبت به طبیعت بکر و منظره ها اطراف ایجاد می نماید.

اقیانوس ابر در بیشتر روزهای سال در این منطقه تشکیل می گردد و در کنار آب وهوای معتدلی که دارد، علاوه بر گردشگران، در میان اهالی روستا هم بسیار محبوب و پرطرفدار است. اگر ساکن تهران هستید و در پی یک مکان تفریحی نسبتا نزدیک می شد، سفر به روستای فیلبند، می تواند برترین گزینه باشد، زیرا تنها 187 کیلومتر با تهران فاصله دارد. اگر امکان ماندن در روستا را هم داشته باشید، لذت دیدنی اقیانوس ابر اول صبح، یکی از همان تجربه های نابی است که نباید از دست داد.

نام فیلبند از کجا آمده است؟

واژه فیلبند در اصل و در تلفظ مازندرانی، فِل بَن است. فِل به معنای خسته شدن و بَن به معنای بند آمدن یا تمام شدن است. فِل بَن به معنای جایی است که خستگی به پایان می رسد. دسترسی به فیلبند به دلیل ارتفاع بالا و مسیر دسترسی سخت، کار راحتی نبود و چون اهالی در نهایت خستگی به این منطقه می رسیدند، نام آن را فل بن یا همان فیلبند گذاشتند. البته در حال حاضر با آسفالت شدن راه، مسیر دسترسی به این منطقه بسیار هموارتر شده است.

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند در 57 کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز قرار گرفته و به بام مازندران معروف است. برای رسیدن به این روستا، باید از جاده هراز بروید و 25 کیلومتر مانده به آمل، در جاده ای فرعی تابلوی فیلبند را خواهید دید.

مسیر دسترسی به فیلبند

برای رفتن به فیلبند با خودرو از تهران ، باید مسیر خود را از رودهن شروع کنید و سپس وارد جاده هراز شوید. از سمت شمال شرق کشور، ابتدا باید به شهر ساری بروید و در نزدیکی آمل، مسیر خود را به سمت جاده فرعی فیلبند تغییر دهید. از سمت شمال غرب، از شهر رشت وارد شده و سپس باید به سمت آمل حرکت کنید. از نقاط دیگر کشور هم باید خودتان را به تهران و جاده هراز برسانید و ادامه مسیر را تا روستا طی کنید.

فاصله روستای فیلبند از شهرهای اطراف

  • فاصله از تهران: حدود 195کیلومتر
  • فاصله از شیرگاه: حدود 124 کیلومتر
  • فاصله از نور: حدود 104 کیلومتر
  • فاصله از آمل: حدود 57 کیلومتر
  • فاصله از ساری: حدود 26 کیلومتر

آب و هوای فیلبند چطور است؟

یکی از چالش برانگیزترین موضوعات درباره فیلبند، آب و هوای آن است که تقریبا هیچ گاه قابل پیش بینی نیست و افراد در فصول مختلف سال شاهد آب وهوای متنوعی هستند. در ادامه با آب و هوای این روستا و برترین زمان سفر به فیلبند بیشتر آشنا شوید.

  • فصل بهار: روزهای بهاری فیلبند، خنک و بارانی است و یکی از برترین فصل ها برای سفر به روستای فیلبند محسوب می گردد. در این فصل، درخت ها سبزپوش و زیبا می شوند و صدای پرنده ها و رودخانه های جاری گوش هایتان را پر می نماید. اما اگر قصد شب ماندن در این فصل را دارید، بایدبدانید که از نیمه فصل تابستان، شب های فیلبند بسیار سرد خواهد شد. بنابراین برای سفر در این فصل، بهتر است لباس خنک و گرم، هر دو را به همراه داشته باشید.
  • فصل تابستان: فصل تابستان برترین زمان سفر به روستای فیلبند به شمار می رود، زیرا هوا معتدل و خنک است. در این فصل، غلظت ابرها به نسبت کمتر است، اما صبح زود، حتما شاهد اقیانوس ابر و زیبایی خیره نماینده آن خواهید بود.
  • فصل پاییز: از اوایل پاییز روستا سرد و بارانی می گردد و حتی ممکن است با بارش برف همراه باشد.

توصیه ما به شما این است که پیش از سفر به فیلبند، هواشناسی را چک کنید تا شرایط آب و هوا شما را غافلگیر نکند!

فهرست کامل جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی روستای فیلبند مازندران کدام است؟

اگر قصد سفر به فیلبند را دارید و زمان کافی هم در اختیار دارید، پیشنهاد می کنیم سری به جاهای دیدنی اطراف فیلبند هم بزنید، زیرا زیبایی های فیلبند فقط به اقیانوس ابر خلاصه نمی گردد.

دیدنی چشم اندازی از ابر و مه | در بام مازندران

یکی از اصلی ترین نقاط گردشگری روستای فیلبند که تا الان هم بیشتر راجع به آن صحبت نموده ایم، اقیانوس ابر است. ارتفاع 2300 متری این روستا از سطح دریا، منظره بی نظیری را رقم زده و آن را به یکی از نقاط مجذوب نماینده روستای فیلبند تبدیل نموده است.

جنگل چلاو | از زیباترین جنگل های مازندران

ارتفاعات چلاو یکی از زیباترین و رویایی ترین جنگل های استان مازندران است و از آنجایی که جزو جنگل های هیرکانی به شمار می رود، قدیمی ترین درختان دنیا را می توان در آن یافت. درختان این منطقه اغلب راش، ممرز، بلوط، سرخدار و انجیلو است و با قدم زدن در آن، شاهد منظره ها خیره نماینده ای خواهید بود.

یکی از مجذوب نمایندهیت های این جنگل، گاوبانگی است که در میان زیباترین اتفاقات طبیعی قرار می گیرد و در اواخر شهریور ماه رخ می دهد. گاوبانگی در اصل فصل جفت گیری گوزن های سرخ شمالی است که به آن ها مارال گفته می گردد. در این زمان گوزن های نر برای جلب توجه گوزن های ماده غرش می نمایند و یکی از خاص ترین لحظه های طبیعت را رقم می زنند. البته برای دیدنی این اتفاق که مازندرانی ها به آن گوگوره می گویند، احتیاج است که از لیدر محلی یا محیط بان یاری بگیرید.

قله اندوار | طبیعتی بکر و رازآلود!

روستای اندوار، روستایی نزدیک به فیلبند است که آب وهوایی مشابه با آن دارد. مسیر رسیدن به این روستا به دلیل ناهمواری جاده، کمی خطرناک است، اما طبیعتی بکر و بسیار زیبا دارد. در این روستا درخت های میوه مختلفی مثل گیلاس، زردآلو، آلبالو و… وجود دارد. اگر می خواهید لذت حضور در فضایی بکر با زیبایی خیره نماینده و رازآلود را تجربه کنید، این روستا یکی از برترین گزینه هاست.

چشمه لار | از زیباترین چشمه های فیلبند

آب جاری چشمه لار، آب معدنی حاوی فلوئور است که خواص درمانی بسیاری دارد. این چشمه، یکی از زیباترین چشمه های منطقه فیلبند است و اگر تا این منطقه می روید، حتما سری به این چشمه بزنید. اهالی روستا از آب این چشمه برای مصارف روزانه خود استفاده می نمایند و توصیه می کنیم اگر شما هم مسیرتان به این منطقه افتاد، از آب گوارای چشمه بنوشید.

روستای سنگچال | خرید صنایع دستی

اگر به زندگی سنتی روستایی و حال وهوایی که بر آن حاکم است علاقه دارید، حتما سری به روستای سنگچال بزنید. در این منطقه هنوز زندگی روستایی جریان دارد، زیرا شغل اصلی مردم دامپروری و کشاورزی است و زنان با ساخت و فروش صنایع دستی، مخارج خود را تامین می نمایند. اواخر مرداد جشنواره های صنایع دستی برگزار می گردد و اهالی روستا دست ساخته های خود را به فروش می گذارند. در این منطقه، در زیر پای خود کلبه های چوبی با شیروانی های رنگی را می بینید که در کنار هم، شبیه یک بوم نقاشی رنگارنگ قرار گرفته اند.

امامزاده یحیی و امامزاده قاسم | در مسیری پرپیچ و خم

اگر به اماکن مذهبی علاقه مندید، دو امامزاده در این منطقه وجود دارد که می توانید به سراغ آن ها بروید. امامزاده یحیی در روستای سنگچال ساخته شده که البته مسیر دسترسی به آن کمی سخت است، چون در ارتفاعات قرار گرفته است و باید برای رسیدن به آن، مسیر پرپیچ وخمی را طی کنید.

امامزاده قاسم در کوه های جنوبی فیلبند که به بابل می رسند، قرار گرفته است و مانند امام زاده یحیی، مسیر دسترسی به این امامزاده هم سخت است. برای رسیدن به هر دو امامزاده ها بهتر است از یک فرد محلی یاری بگیرید.

اقامت در فیلبند | کجا بمانیم؟

در این روستا هیچ هتلی وجود ندارد و دلیل این مسئله هم وجود منظره ها طبیعی و زیبای این منطقه است که اغلب گردشگران علاقه دارند در فضای خود روستا اقامت داشته باشند. به همین دلیل، انتخابشان بیشتر خانه ها و اقامتگاه های محلی و بومگردی فیلبند است. در تعطیلات پیدا کردن یک خانه روستایی سخت تر می گردد، اما در روزهای دیگر با مراجعه به روستا می توانید محل اقامت موردنظر خود را پیدا کنید.

البته اگر اهل کمپ کردن باشید، در فیلبند نقاط بکر و زیبایی برای کمپ وجود دارد، اما حتما هنگام شب باید لباس گرم و مناسب داشته باشید، چون شب های فیلبند اغلب بسیار سرد است. بعلاوه هنگام کمپ کردن مراقب باشید که به طبیعت آسیبی وارد نکنید و هنگام جمع کردن کمپ، حتما اگر آتشی روشن نموده اید، آن را کاملا خاموش کنید و هیچ اثری از خود در طبیعت بر جا نگذارید.

برترین و تمیزترین هتل های مازندران

در فیلبند چه امکاناتی وجود دارد؟

این روستا امکانات اولیه مانند آب آشامیدنی لوله کشی، برق، رستوران و سوپرمارکت دارد. اما باید توجه داشته باشید که در روزهای شلوغی و بعلاوه در فصل تابستان، ممکن است با کمبود آب در روستا روبرو شوید و در طول روز چند ساعتی آب قطع باشد.

برای سرویس بهداشتی، می توانید به اقامتگاه ها و تکیه موجود در روستا مراجعه کنید (در روستا یک تکیه معروف به نام تکیه غرب وجود دارد که در واقع مسافرخانه ای با امکانات روستایی و محدود است). غرفه های فروش محصولات خانگی روستایی و صنایع دستی هم در روستا در دسترس قرار دارند که پیشنهاد می کنیم برای یاری به چرخه مالی روستا، حتما سری به آن ها بزنید.

در سفر به فیلبند چه لوازمی با خود ببریم؟

اگر راهی سفر به روستای فیلبند شدید، همان طور که پیش تر هم گفتیم، در وهله اول حتما هواشناسی را چک کنید. فرقی نمی نماید در چه فصلی به فیلبند سفر می کنید، حتما یک دست لباس گرم و بارانی همراه خود داشته باشید. کفش مناسب کوهنوردی (به دلیل احتمال فرورفتن در گل ولای)، عینک آفتابی، کلاه آفتابگیر و کرم ضدآفتاب از دیگر لوازمی هستند که بهتر است همراه خود داشته باشید.

اگر قصد کمپ کردن دارید، تجهیزات ضروری مثل چادر، کیسه خواب، اجاق مسافرتی، پاوربانک، چراغ قوه با باطری اضافی، آب و خوراکی، جی پی اس و تجهیزات طبیعت گردی به همراه خود داشته باشید.

برترین غذاها و رستوران های روستای فیلبند

مگر می گردد پا به خطه سرسبز شمال بگذاریم، اما غذاهای لذیذ شمالی را امتحان نکنیم؟ در روستای فیلبند رستوران های زیادی وجود ندارد و تنها دو رستوران هلی نو و تهیه غذای سید در روستا وجود دارد که انواع غذاهای شمالی را می توانید در آن ها امتحان کنید.

علاوه بر این دو رستوران، اگر در اقامتگاه ساکن هستید، می توانید از صاحب اقامتگاه بخواهید که برای شما غذاهای محلی شمالی مثل مرغ ترش، اناردون، نازخاتون، میرزاقاسمی و… آماده نمایند.

خوراکی های فیلبند

ازگیل، سبزیجات کوهی، انار، عسل کوهی، انواع شیرینی ها و نان محلی، از خوشمزه ترین خوراکی های فیلبند هستند که می توانید حتی به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید.

سوغاتی های فیلبند

همان طور که پیش تر هم گفتیم، یکی از اصلی ترین راه های کسب عایدی اهالی روستای فیلبند، تهیه و فروش صنایع دستی است. این صنایع شامل موارد زیر می شوند:

  • چوقا: چوقا یا چوخا بالاپوشی پشمی و مردانه است که از پشم گوسفندان تهیه می گردد. این بالاپوش معمولا روی لباس های دیگر پوشیده می گردد و تحمل سرمای سخت زمستان را کمی آسان تر می نماید. در لرستان هم چوقا بافته می گردد، اما نسبت به چوقای مازندرانی کمی بلندتر است.
  • شمد: شمد از جنس ابریشم یا پنبه و با لطافت بافته می گردد. از این پارچه به عنوان روانداز استفاده می گردد و حتی به دیگر منطقه ها اطراف روستا هم عرضه می گردد.
  • گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه: از زیباترین و مهمترین صنایع دستی فیلبند، انواع زیرانداز است. موقعیت کوهستانی و ییلاقی فیلبند، احتیاج اهالی را به تهیه زیراندازهای گرم و پشمی بیشتر می نماید. این زیراندازها اغلب به وسیله زنان و با نقوش الهام گرفته شده از طبیعت زیبای روستا بافته می شوند. زیبایی خیره نماینده این فرش ها بازتابی از هنر اهالی روستا و ذوق و سلیقه آن ها در تهیه این محصولات است.
  • صنایع چوبی: درختان کهنه و اصیل جنگل های فیلبند، در هنرهای زیبای اهالی روستا مثل لاک تراشی، معرق کاری و منبت کاری تجلی پیدا می نماید.
  • بافته های کاموایی: انواع بافته های کاموایی مثل عروسک، دستکش، رومیزی، شال گردن و… به وسیله زنان مازندرانی و اهالی فیلبند بافته می گردد و در مغازه ها و بازار به فروش می رسند.

از دیگر صنایع دستی زیبایی که در بازارها و مغازه های فیلبند و روستای سنگچال می توانید ببینید، قلم زنی، ملحفه دوزی، چرم دوزی، سفال گری و ترکه بافی است.

پوشش گیاهی و گونه های جانوری فیلبند

از آن جایی که فیلبند بین رشته کوه های البرز و دریای خزر قرار گرفته، پوشش گیاهی غنی و متنوعی دارد و درختانی کهن و تنومندی نظیر افرا، ممرز، کندس و بعلاوه درختچه های زرشک رشد می نمایند. حیواناتی مثل پلنگ، خرس، گرگ، شغال، شوکا، گاومیش، گراز، خرگوش، قرقاول، شاهین، جوجه تیغی و… هم در جنگل های این منطقه زندگی می نمایند.

فیلبند، دیدنی طبیعتی بکر و بی پایان

نقاط دیدنی شمال کشور به قدری گسترده و بی پایانست که هرچقدر هم به نقاط مختلف آن سفر کنیم، انگار همچنان فضاهایی برای دیدن و سفرکردن وجود دارد. فیلبند یکی از همان نقاط بکر و زیبایی است که رویای حرکت در بالای ابرها را به واقعیت تبدیل می نماید.

اگر به عکاسی علاقه مندید، تپه های سرسبز، جنگل های انبوه و قله های مرتفع و زیبای این منطقه، برترین مکان برای عکاسی هستند. فیلبند با طبیعت بی نظیرش، می تواند تجربه یک سفر ماجراجویانه را برای شما رقم بزند. در کنار لذت بردن از این زیبایی بی پایان، مراقب دریای ابر باشید و سعی کنید آسیبی به این طبیعت زیبا و بکر نزنید.

تا به حال تجربه سفر به فیلبند را داشته اید؟ اگر توصیه، تجربه یا خاطره خاصی درباره این منطقه دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره روستای فیلبند

آدرس روستای فیلبند کجاست؟

استان مازندران، کیلومتر 25 جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند.

برترین فصل سفر به فیلبند چه زمانی است؟

تابستان و بهار به دلیل آب وهوای خنک و مطبوع، برترین فصل سفر به فیلبند است.

آیا می توان در روستای فیلبند اقامت داشت؟

این روستا هتل ندارد و برای اقامت می توان خانه های محلی و اقامتگاه های بومگردی را انتخاب کرد.

چه امکاناتی در فیلبند وجود دارد؟

امکانات اولیه مثل آب آشامیدنی لوله کشی، برق، رستوران و سوپرمارکت در روستا وجود دارد.

جاهای دیدنی اطراف فیلبند کدام است؟

اقیانوس ابر، جنگل چلاو، قله اندوار، چشمه لار، روستای سنگچال، امام زاده یحیی و امام زاده قاسم.

منبع: فلای تودی
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2343

به "سفر به روستای فیلبند ، بر فراز ابرها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به روستای فیلبند ، بر فراز ابرها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید