زندگی فیلیپینی: کوسه نهنگ ها

به گزارش اسلیم فا، به عظیمی یک اتوبوس و هم وزن سه فیل، این ابعاد عظیم ترین ماهی دنیاست: کوسه نهنگ.

زندگی فیلیپینی: کوسه نهنگ ها

برای دیدن زیباترین کشور جنوبی شرقی آسیا با تور فیلیپین همراه باشید. و از مانیل شهری زیبا در فیلیپین دیدن کنید.

خلیج دونسول در جنوب جزیره لوزون، محل زندگی این آبزی است. آنها چندین ماه در سال را در این منطقه سپری می نمایند. به اعماق اقیانوس می رویم تا بیشتر با این آبزی غول آسا آشنا شویم.

برترین زمان برای دیدار با این آبزی بی آزار صبح ها است. بسیاری از کوسه نهنگ ها برای مدت طولانی یعنی حدود چندین ماه در نزدیکی ساحل می مانند.

کوسه نهنگ ها پستاندار نیستند، آنها ماهی اند، در واقع تنها هیکل غول آسایشان باعث شده تا به آنها کوسه نهنگ گفته گردد. غذای مورد علاقه این آبزیان پلانکتون ها یعنی موجودات ریز کف دریاست.

آنها دهان بسیار عظیمی دارند، میزان آن با توجه به جثه شان کم و بیش در حدود دو متر است. کوسه نهنگ هابه علت گلوی باریکشان توانایی بلعیدن ندارند.

حضور این موجودات، زندگی مردم منطقه را عوض نموده. یک دهه پیش صندوق دنیای طبیعت و مقامات محلی برنامه هایی برای اکوتوریسم تدوین کردند.

یکی از اهالی می گوید: کوسه نهنگ ها زندگی اهالی دونسول را تغییر داده اند و موجب اشتغال زایی شده اند، بویژه زندگی صیادانی که تنها ممر درآمدشان ماهیگیری بود.

تعداد این ماهی ها زیاد نیست و آنها در معرض خطرند به همین علت تحت حفاظت هستند. دیوید دیوید هر روز صبح به اعماق آب می رود تا از این آبزیان عکس بگیرد و تصویر آنها را در بانک اطلاعات قرار دهد.

مهمترین فعالیت صندوق دنیای طبیعت در اینجا، درست کردن یک شناسنامه تصویری از کوسه نهنگ هاست. از این طریق برآورد می گردد که در هر فصل چه تعداد کوسه نهنگ در دونسول هستند. هر کدام از این موجوات نقش و نگار منحصر به فرد خودشان را دارند، چیزی مانند اثر انگشت در انسان ها.

هر کوسه نهنگ با نقش و نگار منحصر به فرد خود مشخصا شناسایی می گردد. پوست آنها مانند آسمان پر ستاره است. دانشمندان با نرم افزار تلسکوپ فضایی هابل قادرند تا موجودات زیر آب را رصد نمایند. از شش سال گذشته تا کنون چهارصد کوسه نهنگ در دونسول شناسایی شده اند.

اما چه چیز کوسه نهنگ ها را به دونسول کشانده؟

پاسخ این سوال در کوه مایون، کوه آتشفشانی فعال منطقه نهفته است. در فصل های بارانی منابع معدنی غنی ای از کوه آتشفشانی به دونسول سرازیر شده و از آن طریق وارد اقیانوس می گردد. این منابع معدنی رشد پلانکتون ها را تسریع می نماید. بنابراین غذای مورد علاقه کوسه نهنگ ها به وفور در منطقه وجود دارد.

فیلیپین در قلب منطقه ای به نام مثلث مرجانی قرار گرفته است. منطقه ای با زیست بوم پیچیده در میان اقیانوس هند و آرام.

گوناگونی موجوادات دریایی و تنوع زیست محیطی در منطقه از هرکجای دیگری در دنیا بالاتر است و به همین علت دانشمندان معتقدند که مثلث مرجانی یک منطقه منحصر به فرد است.

صخره های مرجانی کوچک و عظیم محل ایده آلی برای فراوری مثل و رشد و نمو موجودات دریایی است.

منبع: یورونیوز
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1816

به "زندگی فیلیپینی: کوسه نهنگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی فیلیپینی: کوسه نهنگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید