سایپا اطلس G یا پژو 207 TU3 ایران خودرو؟ ، آنالیز تفاوت های فنی و آپشن ها

به گزارش اسلیم فا، سایپا اطلس G به عنوان محصول نو گروه خودروسازی سایپا، یک رقیب مهم به نام پژو 207 با موتور TU3 در بازار خودرو کشور دارد. اطلس G بر روی کاغذ خودرو قوی تری از پژو 207 با موتور TU3 است. اما 82 میلیون و 812 هزار تومان گرانتر از رقیب ایران خودرویی خود به فروش می رسد. بهتر است برای تعیین شدن خودرو برتر، بیشتر ویژگی های هر دو محصول ایرانی را آنالیز کنیم.

سایپا اطلس G یا پژو 207 TU3 ایران خودرو؟ ، آنالیز تفاوت های فنی و آپشن ها
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

بیت ران - محمد فتح اللهی - با ورود سایپا اطلس G به بازار خودرو کشور، آیا باید پژو 207 با موتور TU3 را محصولی بازنده نامگذاری کنیم؟ آیا هنوز هم فقط دیزاین ظاهری پژو 207 می تواند کل آپشن ها، امکانات رفاهی و معینات فنی اطلس G را مغلوب کند و خریداران را به سمت خود جلب کند؟ از آنجایی که پژو 207 با موتور TU3 را مدت هاست که در بازار خودرو ایران می شناسیم، بهتر است اول با سایپا اطلس G بهتر آشنا شویم تا ببینیم برای شکست رقیب وطنی خود چه ابزاری در دست دارد.

پیش از هر چیز باید بدانیم که چرا به سایپا اطلس، اطلس G می گویند. سایپا برنامه دارد تا 4 نسخه مختلف از اطلس را در بازار خودرو کشور به فروش برساند.

تیپ یک اطلس با گیربکس دستی، اطلس S نام دارد و تیپ یک اتوماتیک این خودرو، اطلس L خواهد بود. تیپ دو این خودرو با گیربکس دستی، اطلس G است و تیپ دو آن با گیربکس اتوماتیک هم به عنوان اطلس E شناخته خواهد شد. اما هرکدام از این تیپ ها با چه امکاناتی به دست مشتریان می رسند؟

امکانات رفاهی تیپ های سایپا اطلس

در آنالیز امکانات رفاهی این خودرو بهتر است از فول ترین نسخه ممکن یعنی اطلس E آغاز کنیم و بعد یک به یک به عقب بازگردیم و ببینیم در هر تیپ، چه امکاناتی حذف می شوند؟

سایپا اطلس E به عنوان نمونه فول آپشن اطلس با رادار نقاط کور، سنسور باران، شیشه دودی عقب، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه گرمکن، سقف دو رنگ، سانروف، استارت دکمه ای، کروز کنترل، تریم داخلی دو رنگ، آنتن سقفی، آیینه تاشو برقی، فرمان چند منظوره، دوربین دید عقب و مانیتور 7 اینچی به بازار می آید.

سایپا اطلس G، رادار نقاط کور، سنسور باران، شیشه دودی عقب، امکان تنظیم برقی صندلی راننده با گرمکن، استارت دکمه ای و کروز کنترل ندارد. اما تمامی آپشن های دیگر اطلس E در این تیپ هم وجود دارند.

سایپا اطلس L، علاوه بر تمام امکاناتی که در اطلس G حذف شدند، سقف دو رنگ و سانروف را هم ندارد. اما مابقی آپشن هایی که در مدل های G و E وجود دارند، در این تیپ هم مشاهده می شوند.

سایپا اطلس S، فقط با گیربکس پنج سرعته دستی و صندلی تاشو عقب به دست مشتریان می رسد. یعنی هیچ کدام از آپشن های حذف و اضافه مدل های دیگر، در این تیپ وجود ندارد.

معینات فنی سایپا اطلس

تمامی تیپ های سایپا اطلس با قوای محرکه یکسانی به دست متقاضیان خرید آن می رسند. در زیر درب موتور تمامی مدل های این محصول، موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری هشت سوپاپه M15 GSI وجود دارد.

فرق این موتور با موتور M15 در سیستم متغییر زمان بندی سوپاپ ها است که موجب می گردد گشتاور موتور در دورهای پایین تری در اختبار راننده قرار گیرد. به غیر از این، سایپا بیان کرد که منیفولد خروجی اگزوز در این موتور هم از استیل ساخته شد.

موتور M15 GSI سایپا اطلس می تواند 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. این نیرو و گشتاور براساس تیپ های سایپا اطلس با گیربکس پنج سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو این خودرو منتقل می گردد.

گروه خودروسازی سایپا بیان کرد که مصرف سوخت اطلس، هفت لیتر در هر یکصد کیلومتر است. به بیانی دیگر، اطلس می تواند با یک باک 41 لیتری پر از بنزین، 586 کیلومتر مسافت را با یکبار سوخت گیری پشت سر بگذارد. به بیان سایپا، موتور این خودرو پس از بهینه سازی قادر است استاندارد یورو 5 را پاس کند.

گروه خودروسازی سایپا در هشتم آبان ماه امسال بیان کرد که اطلس G با قیمت نهایی 406 میلیون و 615 هزار تومان به دست متقاضیان خرید این خودرو می رسد. این در حالی است که قیمت نسخه پایه این خودرو نیز 344 میلیون و 187 هزار تومان اعلام شد.

آیا خرید پژو 207 با موتور TU3 انتخاب اشتباهی است؟

حال که با تمامی ویژگی های سایپا اطلس G و سایر تیپ های آن آشنا شدیم، بهتر است ببینیم رقیب ایران خودرویی این محصول سایپا چه مزیت ها و معایبی دارد.

پژو 207 با موتور TU3 با موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی و قدرت 75 اسب بخار روی خط فراوری قرار گرفته است. گشتاور خروجی این موتور به رقم 118 نیوتن متر می رسد. این بدان معناست که 207 با موتور TU3، پانزده اسب بخار ضعیف تر است و 19 نیوتن متر گشتاور کمتری فراوری می نماید. همچون سایپا اطلس G، پژو 207 با موتور TU3 هم با گیربکس پنج سرعته دستی نیرو و گشتاور موتور را به محور جلو منتقل می نماید.

گرچه قدرت و گشتاور سایپا اطلس بر روی کاغذ از پژو 207 با موتور TU3 بیشتر است، اما 207 با موتور TU3 در زمان 11.6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد. در حالی که این تایم برای سایپا اطلس چیزی بین 13 تا 14 ثانیه است. در زمینه حداکثر سرعت هم پژو 207 با موتور TU3 در نهایت قادر است تا 190 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. درشرایطی که اطلس را در اوج شتاب گیری می توانید در شرایطی دیدن کنید که عقربه کیلومتر شمار آن بر روی رقم 170 ایستاده است.

مصرف سوخت پژو 207 با موتور TU3 نیز 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد. سایپا هم بیان کرد که موتور M15 GSI اطلس پس از بهبودی های بسیار در ساختار کلی قوای محرکه به مصرف 6.93 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

207 با موتور TU3 به مقدار 120 میلیمتر از اطلس طول کمتری دارد. عرض این خودرو 5 میلیمتر از اطلس کمتر است و در ارتفاع هم اطلس 72 میلیمتر خودرو بلندتری نسبت به رقیب ایران خودرویی خود است. اما با وجود اینکه اطلس خودرو بزرگ تری به نظر می رسد، اما فاصله بین دو محور آن 33 میلیمتر از پژو 207 با موتور TU3 کمتر است.

در بحث امکانات رفاهی اما پژو 207 با موتور TU3 مانند سایپا اطلس G دارای سنسور دنده عقب است. دوربین دید عقب هم در هر دو خودرو مشاهده می گردد. آیینه های تاشو برقی هم از جمله امکان استاندارد در هر دو محصول هستند.

اما پژو 207 با موتور TU3 همچون سایپا اطلس G مجهز به سانروف نیست. البته کروز کنترل معمولی دارد که سایپا اطلس G فاقد آن است.

می توان گفت که در زمینه امکانات رفاهی، هیچکدام از این دو محصول، فزونی خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. هر دو خودرو فیس لیفت های ناقصی هستند که پس از سالها روند داخلی سازی به مرور از کیفیت اصلی کره ای و فرانسوی خود دور شدند.

اما چند مورد باعث می گردد که پژو 207 با موتور TU3، سایپا اطلس G را کاملاً شکست دهد. نکته اول تعامل خوب موتور، گیربکس و دیزاین داخلی و خارجی خودرو است که هم شتاب مناسبی دراختیار مصرف کننده قرار می دهد و هم مصرف سوخت کمتری را به نمایش می گذارد.

نکته دوم ارزانی 82 میلیون و 812 هزار تومانی پژو 207 با موتور TU3 نسبت به اطلس G است. ایران خودرو در آخرین فهرست قیمت خود در آذر ماه سال جاری، بهای مصرف کننده این خودرو را 323 میلیون و 803 هزار تومان اعلام نموده بود.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

گرچه محتمل است این قیمت برای دی ماه دستخوش تغییراتی گردد، اما تا آن موقع، قیمت مناسب تر پژو 207 با موتور TU3 آن را در برابر سایپا اطلس G تبدیل به خودرو برنده و انتخاب شایسته خواهد نمود. البته اگر از ایرادات متداول کروز کنترل، خشکی سیستم تعلیق، کیفیت قطعات داشبورد و فرمان، محدودیت فضای پا در ردیف دوم، مسائل عملکردی مولتی مدیا و… این خودرو چشم پوشی کنید!

فروش فوق العاده شاهین اتوماتیک و ساینا S سایپا از فردا

محموله GAC GS3 راسا موتور خاورمیانه به ایران رسید / تصاویر و ویژگی ها

نیو تیارا ؛ سیر تا پیاز کراس اوور نو مکث موتور پیش از ورود به بازار

محصولات داچیا در ایران با نشان رنو به فروش می رسند / آشتی با فرانسوی ها؟

قیمت گمرکی خودروهای وارداتی معین شد / فهرست قیمت 22 خودرو وارداتی به ایران

قیمت ریسپکت 2 و شرایط فروش آن از سوی بهمن موتور اعلام شد / آنالیز تفاوت ها

منبع: بیت ران
انتشار: 2 دی 1402 بروزرسانی: 2 دی 1402 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2371

به "سایپا اطلس G یا پژو 207 TU3 ایران خودرو؟ ، آنالیز تفاوت های فنی و آپشن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایپا اطلس G یا پژو 207 TU3 ایران خودرو؟ ، آنالیز تفاوت های فنی و آپشن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید