صندوق نوآوری و شکوفایی طی یک سال گذشته 1200 میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان پرداخت نموده است

به گزارش اسلیم فا، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری گفت: خدمات و تسهیلات صندوق در یک سال گذشته نزدیک به 1200 میلیارد تومان پول پرداختی به شرکت های دانش بنیان بوده است.

صندوق نوآوری و شکوفایی طی یک سال گذشته 1200 میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان پرداخت نموده است

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، علی وحدت، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری که امروز 25 آذر ماه 98 به مناسبت هفته پژوهش در مرکز صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید، گفت: طی یک سال گذشته که بنده به عنوان رئیس این صندوق آغاز به فعالیت نموده ام به حمایت های اقتصادی از شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری پرداخته ام. تسهیلات ارائه شده توسط صندوق در یک سال گذشته 1200 میلیارد تومان پول پرداختی بوده است، این مبلغ مربوط به مصوبه نمی گردد بلکه به درآمدی مربوط می گردد که به شرکت ها تزریق شده است.

وی با بیان اینکه این میزان نزدیک به یک و نیم برابر کل پرداختی سال گذشته به شرکت های دانش بنیان بوده است، ادامه داد: همچنین رسیدگی به طرح ها به کمتر از یک ماه رسید دو ابزار مهم برای توسعه این گونه فعالیت ها استفاده از بانک ها و افزایش ظرفیت صندوق های پژوهش و فناوری در استان های مختلف بوده است به نحوی که دفاتر بانک ها در صندوق ها ایجاد شده است و شرکت ها پس از تصویب طرح هایشان با حضور در این دفاتر می توانند از تسهیلات قابل توجهی برخوردار شوند. همچنین صندوق های پژوهش و فناوری با اعطای تسهیلات به شرکت ها سبب افزایش فعالیت های پژوهشی خواهند شد.

وحدت توضیح داد: شرکت های کوچک به وسیله صندوق های پژوهش و شرکت های بزرگتر به وسیله بانک ها تامین می شوند در حقیقت این دو ابزار عامل رشد فعالیت های پژوهشی هستند.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان از ضمانت های بانکی بهره مند خواهند شد، اظهار کرد: در یک سال گذشته بیش از 700 میلیارد تومان ضمانت نامه از سوی بانک های همکار با صندوق نوآوری صادر شده است. با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان فعال و پویا هستند بخش قابل توجهی از معوقات خود را وصول نموده اند به طوری که اکنون میانگین این معوقات به هشت درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بازپرداخت شرکت های دانش بنیان در سال گذشته 231 میلیارد تومان بوده است، تاکید نمود: این رقم نشان دهنده آن است که شرکت های دانش بنیان موازی با خدمات ارائه شده فعال و پویا به دنبال بازپرداخت معوقات خود هستند.

وحدت ادامه داد: سرمایه گذاری در صندوق نوآوری و شکوفایی به شکل مستقیم انجام می گردد در حال حاضر به نحوه هم سرمایه گذاری با دو بازیگر صندوق پژوهش و صندوق های بورسی روابط خود را افزایش داده ایم. اکنون هشت صندوق بورس و بیش از 85 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است این فرایند ادامه پیدا خواهد نمود به طوری که در سال های آینده با رشد جدی روبرو خواهیم بود.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه اگر صندوق ها شرکت های دانش بنیان را تایید نمایند به میزان یک به چهار تا چهار به یک صندوق نوآوری با آن ها مشارکت خواهد نمود در حقیقت در این فرآیند صندوق نقش تحریک نماینده را دارد.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی شرکت های دانش بنیان از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی است، اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با ارائه یاری های بلاعوض به شرکت ها یاری می نماید. تا انتها آبان ماه سال 98 توانسته ایم 9 رویداد جامع را برگزار کنیم به طوری که شرکت ها و سازمان ها و نهاد های فعال طی جلسات سه روزه به معرفی احتیاجمندی ها می پردازند و پس از آن تفاهم نامه پژوهشی منعقد می نمایند. با افزایش تحریم ها نگاه به داخل کشور گسترش یافت به طوری که ما نیز رویداد ها را افزایش دادیم. طی این رویداد ها 800 شرکت دانش بنیان حضور یافتند.

وحدت با بیان اینکه در نمایشگاه های داخلی و خارج از کشور به بیش از 1300 شرکت تسهیلات گرنتی ارائه داده ایم، گفت: 17 هیئت تجاری به خارج از کشور اعزام شدند. همچنین 37 پاویون داشتیم.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در بحث آموزش، عارضه یابی نیز رشد داشته است، توضیح داد: شرکت های دانش بنیان می توانند در تمام مسائلی که احتیاج به آموزش بیشتر دارند از حمایت های صندوق در جهت آموزش و عارضه یابی استفاده نمایند.

وی ادامه داد: دبیرخانه صندوق پژوهش و فناوری کارگروهی برای نظارت بر بخش های مختلف است طبق این نظارت مجوز چهار صندوق غیرفعال لغو شد. گاهی اوقات بعضی صندوق ها تنها نام صندوق را یدک می کشیدند و فعالیتی نداشتند اکنون با توجه به تسهیلات ارائه داده شده که به مبلغ 1500 میلیارد تومان خط اعتباری به صندوق ها است در صورت افزایش خدمات آن ها تسهیلات آن ها نیز افزایش می یابد این صندوق ها نهاد های غیردولتی هستند به همین منظور ما نمی توانیم خیلی آن ها را تحت فشار قرار دهیم. همچنین این صندوق میزبان رویداد های فناورانه است به طوری که هر دو روز یکبار یک رویداد را در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می کنیم. در حقیقت این صندوق مکانی برای حضور شرکت های دانش بنیان شده است.

وحدت با بیان اینکه صندوق تاپ تامین اقتصادی شرکت های دانش بنیان را برعهده دارد، اظهار کرد: بسته همکاری پارک های علم و فناوری و حمایت از شتاب دهنده ها و توسعه خدمات در حل مسائل کشور را ترتیب داده ایم به طوری که در جهت حمایت از شرکت ها تسهیلات فناورانه و حمایت های ویژه ای را خواهیم داشت.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه ای به علوم شناختی و هوش مصنوعی داشته باشیم، اظهار کرد: ضوابط ارائه گرنت فناورانه در حال تکمیل است از عملکرد خود در این حوزه رضایت نداریم و معتقد هستیم که باید به این گونه مسائل نگاه دقیق تری گردد.

وی درباره قطعی اینترنت توضیح داد: این اتفاق ناگوار بود، زیرا بسیاری از شرکت ها حیات و ممات شان به اینترنت متصل است در حقیقت شرکت هایی که مبتنی بر خدمات به فعالیت می پردازند وابسته به اینترنت درآمدزایی می نمایند شاید باید آمادگی بیشتری وجود داشت اکنون امیدوار هستیم مسئولانی که مسئولیت حفاظت و صیانت از کسب و کار را دارند بدانند که چه کار هایی را باید در آینده انجام دهند و چه کار هایی را باید انجام می دادند.

وحدت با اشاره به اینکه دو نمایشگاه ایران ساخت و صندوق نوآوری با نانو از کلیه محصولات حمایت می نمایند، ادامه داد: صندوق نوآوری در نمایشگاهی با همکاری نانو به ارائه تسهیلات لیزینگ سه ساله و با درصد هشت و عنوان تستا به ارائه تسهیلات می پردازد.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه صندوق نوآوری به عنوان نهاد اقتصادی سعی نموده است تا مانع اقتصادی برای اخذ تاییدیه های داخلی و خارجی وجود نداشته باشد، توضیح داد: شرکت های دانش بنیان برای اخذ تاییدیه های داخلی و ارائه محصولات به داخل و خارج از کشور تا سقف 80 درصد یاری بلاعوض دریافت می نمایند.

وی با بیان اینکه 70 طرح طی سال گذشته در این صندوق به اتمام رسیده اند، اظهار کرد: هر طرحی که از سوی شرکت های دانش بنیان ارائه می گردد دو تا چهار سال به طول می انجامد تا بتواند به فراوری برسد.

وحدت توضیح داد: یکی از تسهیلاتی که به شرکت ها داده ایم مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی می گردد به طوری که این شرکت ها باید نیرو های فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار گیرند تسهیلات ارائه شده به ازای هر نفر 30 میلیون تومان برآورد شد. در حقیقت هر شرکت تا سقف 450 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه دریافت می نماید. همچنین رشته های مهارتی و کاردانی نیز در شرکت های دانش بنیان به کار گرفته خواهند شد.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در انتها اعلام نمود: 38 صندوق تا به امروز مجوز دریافت نموده اند، اما تمام آن ها به شکل فعال به ارائه خدمات نمی پردازند به طوری که شاید اکنون تنها 20 صندوق فعال داشته باشیم. با توجه به شرایط 18 صندوق تا به امروز از تسهیلات برخوردار شده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 714

به "صندوق نوآوری و شکوفایی طی یک سال گذشته 1200 میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان پرداخت نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق نوآوری و شکوفایی طی یک سال گذشته 1200 میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان پرداخت نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید