راستا جرون جاده ای با مقصد رشد اقتصاد فرهنگی و گردشگری در هرمزگان

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران/هرمزگان استاندار هرمزگان از برگزاری جشنواره راستا جرون با هدف رشد اقتصاد فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در منطقه ها مختلف استان از جمله جزیره هرمز، بندرکنگ، بندرخمیر و بندر مقام خبر داد.

راستا جرون جاده ای با مقصد رشد اقتصاد فرهنگی و گردشگری در هرمزگان

مهدی دوستی، در جشنواره بین المللی جهت جرون که در جزیره هرمز برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، تعریف جهتها و قطب های نو گردشگری در استان هرمزگان بوده است. ما این بستر را در اختیار همه شهرهای استان از جمله هرمز، بندرکنگ، بندرخمیر و بندر مقام و ... قرار می دهیم.

وی اضافه کرد: برنامه اصلی و محوری ما در راستای گردشگری این است که بازه زمانی گردشگری هرمزگان را از یک فصل به یک سال افزایش دهم. برگزاری رویدادهای مختلف، می تواند دوره درآمدی حاصل از گردشگری را به تمام طول سال افزایش دهد.

استاندار هرمزگان گفت: بنا داریم یک بازار سرپوشیده منطبق با معماری جزیره هرمز را در دستور کار خود قرار دهیم و دوره گردشگری را در هرمز افزایش دهیم. در خصوص مسائل مسکن، آب، برق، معابر، محیط زیست، پسماند شهری و ... تمهیداتی اندیشیده شده است.

دوستی عنوان کرد: باید کیفیت خدمات را بالا ببریم و در این راستا نیازمند آموزش در تمامی حوزه ها هستیم و ان شاءالله در ماه های آینده اتفاقات خوبی می افتد. مدل صنایع دستی با موضوع خاک در این جزیره در حال شکل گیری است که باید برای هویت بخشی به آن تلاش بیشتری صورت بگیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان نیز در این در جشنواره، اظهار کرد: سرمایه اقتصاد مبتنی بر فرهنگ است و ریشه اصلی فرهنگ در توسعه اقتصادی است. جزیره هرمز یکی از مهم ترین قطب های گردشگری در جنوب ایران تلقی می شود و این جزیره با دارا بودن ظرفیت های بالقوه می تواند در راستای توسعه فرهنگی، اقتصادی، گردشگری نقش بسزایی را ایفا کند.

علی فیروزی با اشاره به اینکه برای پیشرفت جزیره هرمز، ضروری است که اقلیم گردشگری جزایر ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم، شرح داد: بومیان جزیره هرمز برای بهبود کیفیت زندگی شان، از طریق پذیرش گردشگران به جزیره می توانند، زمینه های اشتغال زایی بین جوانان، ارتقا مهارت بوم گردی، ارتقاء توسعه زیرساخت های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری را در جزیره هرمز فراهم کرده و در این راستا باید از بسترها و ظرفیت های بالقوه برای درآمدزایی باکیفیت در این جزیره بهره ببرند.

وی اضافه کرد: جزیره هرمز به علت جاذبه های گردشگری منحصر به فردی که دارد، سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی به این جزیره است به همین علت رینگ گردشگری را به منطقه ها مختلف جنوب ایران اعم از بندر تاریخی کنگ، بندر مقام، بندرخمیر تشکیل دادیم تا با این راهکار به نقاط ضعف و قوت خود در حوزه گردشگری پی ببریم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان عنوان کرد: فرهنگ و آداب و سنت های استان هرمزگان نظیر مراسم زار، مراسم زیبای حنابندان به شیوه سنتی که قدمت دیرینه ای دارد را نباید به معرض فراموشی بسپاریم.

فیروزی ادامه داد: تا به امروز بارها مشاهده شده که اغلب گردشگران در سواحل جزایر هرمزگان با لباس های نامناسب در رفت و آمد هستند و در این زمینه ما نمی توانیم به گردشگران بگوییم که رفتارشان را مدیریت کنند اما با ایجاد پلاژ بانوان در محدوده جنگل های حرا واقع در جزیره هرمز و ایجاد ورزش های آبی، این امکان را برای ورود هرچه بیشتر گردشگران به هرمز فراهم کرده و این گونه گردشگران از سفر خاطره انگیزشان به جزایر خلیج فارس نهایت لذت را خواهند برد.

وی گفت: ما در پی ساخت یک شهر زیر آب مانند شهر زیرزمینی کاریز در جزیره کیش در هرمز هستیم و با این اتفاق بزرگ فرهنگی سعی ما بر این است که محیط جزیره هرمز بر روی گردشگران اثر مثبت بگذارد. جزایر متعددی در دنیا وجود دارد اما هرمز منحصر به فردترین آن هاست و این را مدیون خاک و سواحل رنگین کمانی اش است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: جشنواره های متنوع فرهنگی با هدف توسعه و پیشرفت و شرایط اقلیمی و بومی جزیره هرمز به مرحله اجرا خواهند رسید و این جشنواره ها شامل، جشنواره فرش آبی برای اولین بار در کشور، جشنواره نقش حنا، جشنواره ورزشی، نقاشی های دیواری، جشنواره صنایع دستی نظیر لباس بومی و محلی استان هرمزگان، جشنواره مجسمه های شنی، جشنواره موسیقی، جشنواره خاطره گویی هرمزگانی، مراسم زار و شب شعر، سوگواره هشت بهشت مربوط به گرامیداشت شهیده فاطمه نیک، جشنواره بازی های بومی - محلی، شب بازارهای محلی، جشنواره عکاسی و تصویربرداری است.

کننده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره فرصتی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی مردم است. استان هرمزگان دارای مزیت های فراوانی است و باید به شکلی برنامه ریزی شود که این مزیت ها در زندگی مردم قابل لمس باشد.

محمد آشوری تازیانی با اشاره به اینکه همه مردم، جزیره هرمز را مقصدی برای طبیعت گردی می شناسند و این مزیت همواره مبنای طراحی ها و برنامه ریزی های مختلف قرارگرفته است، شرح داد: قدمت تاریخی جزیره هرمز بسیار طولانی است و اگر بخواهیم توسعه هرمز را بر مدار یک منطقه صحیح پایدار کنیم، باید به مزیت های گردشگری و طبیعت این منطقه توجه اساسی کنیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره، تجلی یک گام اساسی در جهت ایجاد کانون گردشگری، طبیعت گردی و اکوتوریسم در جزیره هرمز است، عنوان کرد: برای دستیابی به این هدف باید امکانات و خدمات مناسب فراهم شود. همچنین ضروری است که از رهگذر مزیت گردشگری، تغییر در شرایط زندگی مردم جزیره ملموس باشد.

کننده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استاندار هرمزگان به خوبی مسائل و مسائل و مزیت های این جزیره را رصد کرده و امروز مترصد طراحی جامعی است که جزیره هرمز را از بن بست توسعه نیافتگی با تکیه بر مزیت های ذاتی منطقه عبور دهد که می تواند یک گام اساسی برای تحولی بزرگی باشد.

آشوری با اشاره به برگزاری جشنواره جهت جرون و تبادل فرهنگ ها، گفت: برای انتقال مواریث فرهنگی و اجتماعی باید زیرساخت های اساسی فراهم شود. هرچند کارهایی در جزیره هرمز اجرا شده اما نیاز است، برای رشد و تعالی این منطقه، یک طرح جامع در یک زمان مشخص آماده شود تا بر اساس آن با مشارکت جوانان و نخبگان جزیره هرمز کارهای بزرگی در راستای پایداری معیشت مردم صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگاران، جشنواره بین المللی جهت جرون با حضور کننده مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار هرمزگان، معاون امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسئولین و مردم از جزیره هرمز آغاز شد. این جشنواره از بهمن ماه سال جاری با موضوع اقتصاد فرهنگی، اقتصاد گردشگری و اقتصاد صنایع دستی از جزیره هرمز آغاز شده و تا اردیبهشت ماه 1401 در بندرکنگ، بندر مقام و بندرخمیر ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2072

به "راستا جرون جاده ای با مقصد رشد اقتصاد فرهنگی و گردشگری در هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا جرون جاده ای با مقصد رشد اقتصاد فرهنگی و گردشگری در هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید