شرایط اتمی هند در چشم انداز روابط استراتژیک با چین وارد مرحله جدیدی می گردد

به گزارش اسلیم فا، هند پس از دو دهه رقابت اتمی با پاکستان و داشتن چندین موشک بالستیک هسته ای، در حال تمرکز روی روابط استراتژیک در آینده میان دهلی نو و پکن است.

شرایط اتمی هند در چشم انداز روابط استراتژیک با چین وارد مرحله جدیدی می گردد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از ان دی تی وی، هند با داشتن چندین موشک بالستیک پس از حدود 2 دهه رقابت با پاکستان در زمینه هسته ای، در حال حاضر توجه خاصی بر روابط آینده استراتژیک خود با چین دارد.

هنس کریستنشن و روبرت نوریس دو پژوهشگر علوم هسته ای در گزارشی پیرامون قدرت هسته ای هند اعلام کردند: هند چندین موشک بالستیک در اختیار دارد و شرایط هسته ای این کشور در حال ورود به مرحله جدید مهم و پویایی می باشد.

در این گزارش آمده است: هند حدود 2 دهه بر رقابت با پاکستان در زمینه هسته ای متمرکز بود، اما در حال حاضر به نظر می رسد که چشم انداز هسته ای این کشور بیشتر بر روابط استراتژیک آینده با چین معطوف می باشد.

بر اساس این گزارش، هند پیش بینی نموده بود تا حدود 540 کیلوگرم پلوتونیم تسلیحاتی فراوری کند که برای ساخت 135 تا 180 کلاهک هسته ای کافی می باشد، اما از تمامی این مواد استفاده نشد، با این وجود به نظر می رسد که هند بین 110 تا 120 کلاهک هسته ای را فراوری نموده است.

گزارش می افزاید: جنگنده بمب افکن های هند هنوز ستون اصلی نیروی ضربت هسته ای عملیاتی هند را تشکیل می دهد اما این کشور پیشرفت قابل توجهی در زمینه توسعه موشک های بالستیک زمینی نیز به دست آورده است.

در ادامه آمده است: هند موشک آگنی-4 (Agni-4) با توانایی حمل کلاهک هسته ای با برد بیش از 3500 کیلومتر را در اختیار دارد که قادر است شهرهای پکن و شانگهای را از شمال این کشور هدف قرار دهد.

گزارش تأکید دارد: هند در سال 2014 میلادی اولین زیردریایی خود با توانایی حمل موشک بالستیک مجهز به کلاهک هسته ای را آزمایش کرد، اما برای ساخت موشک های جدید به تسهیلات بیشتری احتیاج خواهد داشت.

این دو پژوهشگر در گزارش خود می گویند: هند علاوه بر راکتور فراوری پلوتونیم دهروا در نزدیکی شهر بمبئی، میخواهد راکتور دوم هسته ای را در نزدیکی ویساکاپتنام در سواحل شرقی این کشور ایجاد نماید.

بر اساس این گزارش، هند یک راکتور دیگر نیز در 650 کیلومتری جنوب این کشور در مرکز تحقیقات اتمی ایندرا گاندی در نزدیکی شهر کوچک کالپکام ایجاد می نماید تا ظرفیت فراوری پلوتونیم این کشور پس از عملیاتی شدن این راکتور بطور فزاینده ای افزایش یابد.

هواپیماهای جنگی هند که توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارند نیز فرسوده شده اند و محتمل است تا این کشور به دنبال جنگنده های جدیدتری باشد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 706

به "شرایط اتمی هند در چشم انداز روابط استراتژیک با چین وارد مرحله جدیدی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اتمی هند در چشم انداز روابط استراتژیک با چین وارد مرحله جدیدی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید