شرایط اجاره مسکن در این 6 استان وخیم است

به گزارش اسلیم فا، شاخص اجاره بهای مسکونی در منطقه ها شهری کشور از ابتدای سال 95 (سال پایه) تا به امروز 180 درصد رشد نموده و به رقم 279.7 واحد رسیده؛ این روایت مرکز آمار ایران از تحولات قیمت یکی از شلوغ ترین بازار های کشور است که به طور میانگین 23 درصد کل جمعیت ایران و در کلانشهر ها بیش از 50درصد جمعیت را دربرمی گیرد.

شرایط اجاره مسکن در این 6 استان وخیم است

به گزارش همشهری، آنالیز آمار های رسمی نشان می دهد میانگین قیمت مسکن منطقه ها شهری در اسفند 1400 تقریباً 780 درصد بالاتر از فروردین 1395 بوده و بر این اساس روایت مرکز آمار ایران از رشد 180 درصدی شاخص اجاره بها در این بازه زمانی چالش برانگیز به نظر می رسد؛ اما فارغ از اندازه رشد اجاره بهای مسکن، نقشه جغرافیایی افزایش این شاخص نیز تأمل برانگیز است.

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، در این بازه زمانی 5 ساله، مستأجران منطقه ها شهری استان لرستان تورم 288 درصدی را تجربه نموده اند که بالاترین رقم محسوب می گردد درحالی که تورم تجربه شده مستأجران شهرنشین منطقه ها استان خراسان رضوی از 85درصد فراتر نرفته است.

تورم داغ اجاره در زمستان 1400

آمار های مربوط به بازار مسکن و اجاره در ایران به واسطه نبود اطلاعات شفاف و جامع و بعلاوه استفاده از روش های آماری نمونه گیری، گاهی با واقعیت های ملموس بازار اختلاف دارد. اما مرکز آمار ایران در گزارش های بازار اجاره، اطلاعاتی نیز از قرارداد های اجاره تمدید شده ارائه می دهد که به واسطه ثبت در سامانه املاک و مستغلات، با واقعیت مناسبت بیشتری دارد.

طبق اعلام این مرکز در زمستان سال گذشته، هرچند شاخص اجاره بهای مسکن شهری در کل کشور فقط 28.1درصد نسبت به زمستان سال قبل افزایش داشته؛ اما میانه تغییرات اجاره بهای مسکن خانوار هایی که تمدید قرارداد داشته اند به 50.9درصد رسیده است.

به عبارت دیگر، تورم اجاره بهای مسکن شهری در بخش رسمی و ثبت شده این بازار 22.8 واحد درصد از میانگین تورم بازار بالاتر بوده است. نکته تأمل برانگیزتر اینکه آنالیز تورم نقطه به نقطه قرارداد های اجاره تمدیدی از پاییز 97 تا زمستان 1400 نشان می دهد در این بازه زمانی، بالاترین رقم تورم نقطه به نقطه به زمستان 1400 اختصاص داشته و خانوار هایی که در این فصل قرارداد اجاره خود را تمدید نموده اند به طور میانگین مجبور شده اند برای حفظ مسکن استیجاری خود، 50.9درصد هزینه بیشتری نسبت به زمستان 1399 بپردازند.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص تورم قرارداد های اجاره تمدیدی از پاییز 1396تا زمستان 1400معادل 243درصد رشد نموده و عملاً هزینه این دسته از مستأجران بیش از 3.4برابر شده است.

تورم استانی بازار اجاره

آنالیز تغییرات فصلی بازار اجاره به تفکیک استان نشان می دهد: در زمستان سال گذشته و در حالی که میانگین تورم فصلی بازار اجاره در کشور معادل 6.4درصد برآورد شده، تورم اجاره در منطقه ها شهری استان یزد به 8.6درصد رسیده که بالاترین رکورد محسوب می گردد و در مقابل هزینه اجاره نشینان سیستان و بلوچستان فقط 1.5درصد افزایش یافته که پایین ترین رکورد در فصل زمستان 1400 است.

بعلاوه رصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل زمستان 1400 نسبت به فصل مشابه سال قبل حاکی از این است که در زمستان گذشته، تورم نقطه به نقطه شاخص اجاره بهای منطقه ها شهری در کل کشور معادل 28.1درصد بوده درحالی که اجاره نشینان منطقه ها شهری استان لرستان در همین فصل با تورم 40درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل روبرو بوده اند که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه محسوب می گردد و در مقابل کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده که 11.8درصد برآورد شده است.

به عبارتی در فصل زمستان 1400 و درحالی که میانگین هزینه مستأجران کشور نسبت به زمستان 1399معادل 28.1درصد افزایش پیدا نموده، خانوار های استان لرستان به طور میانه 11.9واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار های استان سیستان و بلوچستان، به طور میانه 16.3واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بهای مسکن هزینه نموده اند.

رکوردداران هزینه اجاره

مسکن با سهم 33تا 35درصدی در سبد هزینه خانوار های شهری، یکی از مهم ترین عواملی است که تغییرات آن می تواند کیفیت زندگی و سطح معیشت خانوار ها را دستخوش تغییر کند.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص هزینه اجاره بهای مسکن شهری در کل کشور از ابتدای سال 1395 (سال پایه =100) تا انتهای سال 1400تقریباً 180درصد رشد نموده و روی رقم 279.7واحد ایستاده است. البته این رقم، میانگین تغییرات قیمت اجاره در کل منطقه ها شهری کشور را نشان می دهد و شرایط در 6 استان به مراتب وخیم تر از میانگین کشور بوده است.

واکاوی داده های مرکز آمار حاکی از این است که هزینه اجاره در استان لرستان در این بازه زمانی 5ساله 288درصد رشد نموده و رکورد بالاترین تورم بازار اجاره کشور در این بازه زمانی را از آن خود نموده است.

این در حالی است که در همین دوره زمانی 5ساله، کل تورم شاخص اجاره در استان خراسان رضوی فقط 85درصد بوده و رکورد کمترین گرانی اجاره به این استان تعلق گرفته است.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در 5 سال منتهی به زمستان 1400، تورم تجمیعی بازار اجاره مسکن در استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، تهران، ایلام، کرمانشاه و البرز بالاتر از میانگین کشور بوده و 25 استان دیگر تورم کمتری را تجربه نموده اند؛ به گونه ای که استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس، شاهد تورم 85تا 100درصدی بازار اجاره از ابتدای سال 1395تا زمستان 1400 بوده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2150

به "شرایط اجاره مسکن در این 6 استان وخیم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اجاره مسکن در این 6 استان وخیم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید