چرا نباید گوشی ها را شبانه شارژ کرد؟

به گزارش اسلیم فا، بهترین زمان شارژ باتری گوشی، پیش از رسیدن میزان باتری به 65 درصد است. یعنی اگر فرصت شارژ گوشی را دارید و تنها 30 درصد از باتری گوشی را مصرف نموده اید، بهتر است گوشی را شارژ کنید.

چرا نباید گوشی ها را شبانه شارژ کرد؟

فواید یک تلفن همراه هوشمند، بر هیچ کس پوشیده نیست. این وسیله دوست داشتنی، به راه اصلی دریافت اطلاعات، خرید، فروش و ارتباط با دوستان و آشنایان تبدیل شده است. این استفاده زیاد باعث شده تا نبود شارژ کافی، به مسئله ای همه گیر در سراسر دنیا تبدیل گردد.

برای حل کردن مشکل کمبود شارژ و باتری در گوشی های همراه، اغلب کاربران این وسیله را شبانه و در هنگام خواب، به شارژر متصل می نمایند. متأسفانه این اشتباه ساده، عواقبی ناگوار را برای گوشی، برق و حتی کاربر رقم زده است.

قاتل باتری

اگر در تمامی مدت استفاده از گوشی، این وسیله را شبانه به شارژ زدید، باید به شما اطلاع دهیم که در واقع باتری این گجت دوست داشتنی را به قتل رسانده اید. از لحظه ای که یک باتری متولد می گردد، قدم به قدم به سمت ضعف و نابودی پیش می رود و شارژ همیشگی باتری نیز به این نابودی یاری می نماید.

اگر برق را مثل یک غذای خوشمزه برای باتری گوشی در نظر بگیریم، خوراندن 8 ساعت مواد غذایی به یک فرد، چه نتیجه ای در بر خواهد داشت؟ با این عمل شما باتری گوشی خود را سه تا چهار ماه در سال، به شارژر متصل نموده اید. اتصالی که به مرگ زودرس باتری منجر خواهد شد.

یک انفجار ساده

هرچند آتش سوزی های مرتبط با انفجار گوشی همراه، یک اتفاق همیشگی نیست، اما حتی فکر کردن به یک انفجار در کنار سر یا دست شما، می تواند ترسناک باشد. بسیاری از کاربران گوشی خود را به شارژ متصل می نمایند و در تخت خواب، در کنار خود می گذارند.

همین اشتباه ساده باعث می گردد که نه تنها امواج رادیویی، مستقیماً در کنار سر کاربر قرار بگیرد، بلکه خطر انفجار گوشی نیز به خطرات همیشگی زندگی اضافه گردد. با این اوصاف بهتر است شارژر گوشی در فاصله ای دور از محل خواب کاربر قرار داشته باشد و کابل شارژ نیز سالیانه تعویض گردد.

شارژ ممتد باتری و چیپست های جدید

یک لیوان پر از آب را در نظر بگیرید. شما بخش کوچکی از این آب را می نوشید و پس از آن دوباره آن را پر می کنید. این عمل را برای 6 ساعت ادامه دهید تا متوجه شوید، شارژ شبانه گوشی، چه بلایی بر سر باتری می آورد.

باتری های جدید که در دهه اخیر فراوری شده اند، به یک چیپست ساده قطع برق مجهز هستند که در صورت شارژ 100 درصدی گوشی، جریان برق را قطع می نماید. با کاهش شارژ به 99 درصد، چیپست دستور اتصال دوباره برق را می دهد و با بازگشت دوباره سطح شارژ به 100 درصد، این پروسه تکرار می گردد.

شارژ کردن گوشی در هنگام شب منجر به تکرار این اتفاق به مدت 6 تا 8 ساعت در شبانه روز می گردد. با کمی تفکر در زمینه اتفاق مذکور می توانید تصور کنید که همین اشتباه ساده، چه مسائلی را برای باتری گوشی ایجاد خواهد نمود.

افزایش سرعت شارژر ها

این موضوع باید در نظر گرفته گردد که در گوشی های جدیدتر، سرعت شارژ گوشی نیز تا چندین برابر افزایش پیدا نموده است. این افزایش جریان باعث شده تا باتری در کمتر از یک ساعت، به توان حداکثری خود برسد.

همین توان بالای شارژر می تواند مسائل اتصال طولانی مدت شارژر به گوشی را افزایش دهد. جریان بالای برق در مدت زمانی طولانی تر، عمر باتری را به نصف کاهش خواهد داد. موضوعی که به سادگی قابل پیش گیری است.

شارژ گوشی در 65 درصد

یک تصور قدیمی و کهنه در زمینه شارژ گوشی وجود دارد که باید برای همواره فراموش گردد. رساندن باتری به صفر درصد و شارژ صد درصدی آن، نه تن ها عمر باتری را افزایش نمی دهد، بلکه ممکن است گوشی شما را برای همواره از کار بیندازد.

درواقع سازندگان باتری به این موضوع تأکید دارند که هیچ گاه نباید شارژ باتری به صفر درصد برسد. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از سیستم عامل ها، گوشی را در شارژ 1٪ خاموش بنمایند تا از خطرات شارژ صفر درصدی جلوگیری نمایند.

بهترین زمان شارژ باتری گوشی، پیش از رسیدن میزان باتری به 65 درصد است. یعنی اگر فرصت شارژ گوشی را دارید و تنها 30 درصد از باتری گوشی را مصرف نموده اید، بهتر است گوشی را شارژ کنید.

اگر یک باتری گوشی بتواند تا 10 هزار بار شارژ صفر تا 100 درصدی را تحمل کند، میزان تحمل شارژ 50 تا صد درصدی، بیش از پنج برابر خواهد بود. اتصال کوتاه مدت گوشی به شارژر، عمر باتری شما را تا چندین برابر افزایش خواهد داد.

سلامتی شما در خطر است

شارژ شبانه گوشی، نگه داشتن گوشی در تخت خواب و استفاده دیروقت از این وسیله، شکل عملکرد مغز را تغییر می دهد. سردرد های میگرنی و خوشه ای، بیماری های شنوایی و بینایی، بیماری CVS و بی خوابی، ساده ترین نتایج استفاده از گوشی در تخت خواب است.

گوگل در اندروید 9 از سیستم WindDown رونمایی نموده است که چندین ساعت پیش از خواب، رنگ صفحه نمایش گوشی را به سیاه و سفید تغییر می دهد. این عمل ساده باعث می گردد تا کاربر، علاقه ای به استفاده از گوشی در هنگام خواب نداشته باشد.

افزایش مصرف برق

اتصال شارژر به برق، چه در زمان شارژ نشدن گوشی باشد و چه در هنگام اتصال طولانی و شبانه به گوشی، مصرف برق خانوار را افزایش می دهد. مصرف برقی که نه تنها هزینه ای اضافه بر گردن خانواده است، بلکه در تصویری بزرگ تر، جامعه را نیز گرفتار نموده است.

بسیاری از خاموشی های معمول دنیا با جداکردن شارژر ها از برق و عدم شارژ شبانه گوشی، قابل پیشگیری است. یک موضوع ساده که شاید در نگاه اول بسیار ناچیز باشد، اما در بلندمدت و با در نظر دریافت کل جامعه، مصرفی بسیار بالا را منجر خواهد شد.

منبع: grunge

ترجمه: سهیل بالینی

منبع: فرادید
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 266

به "چرا نباید گوشی ها را شبانه شارژ کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید گوشی ها را شبانه شارژ کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید