آشنایی با گیاه سیزاب و فواید آن

به گزارش اسلیم فا، گیاه سیزاب از کاربردی ترین گیاهان دارویی ایران می باشد. خواص درمانی گیاه سیزاب عبارتند از: تمیزکننده خون، دفع کننده سنگ کلیه، آرام بخش و …

آشنایی با گیاه سیزاب و فواید آن

آشنایی با گیاه سیزاب

گیاه سیزاب با نام علمی officinalis Veronica از خانواده درخت چنار خانواده می باشد. این گیاه چند ساله و پایا دارای ارتفاع 50 سانتی متری، برگ های متقابل بدون کرک و براق و گل های آبی رنگ خوشه ای می باشد که از اردیبهشت تا مرداد ماه شکوفا می شود. این گیاه سیزاب در بیشه زارها و دست ها و مزارع فقیر سراسر اروپا یافت می شود و همچنی در بریتانیا فراوان بوده و اما سیزاب را در ایران می توان در منطقه ها آذربایجان و سهند و جنوب ایران و اراک و تهران یافت. سیزاب دارای گونه دیگری است به نام سیزاب طبی هست که آن را هنگامی که گل دار است جمع آوری می نمایند و در سایه یا آفتاب می خشکانند اما این گیاه در گرگان و مازندران و رامسر و نزدیک نوشهر و گیلان می روید.

در روم باستان زمانی که امپراتوری روم آلمان را فتح کرد، متوجه شد مردم این گیاه را برای درمان همه بیماریهای خود استفاده می نمایند.در روم باستان برای مسائل معنوی خود برای دفع جادوگران و شیاطین ازاین گیاه استفاده می کردند.

گیاه سیزاب ممکن است با بولاغ اوتی (آب تره) که در همان آب و هوا می روید اشتباه گرفته شود اما گیاه اخیر برگ های شانه و گل های سفید رنگ دارد.

نام های دیگر این گیاه عبارتند از: سیزاب نهری ، سیزاب لبلاب اامجوس و مذکر

گونه های دیگر ازهمان جنس سیزابآلپ سیزاب رسمی، Brooklime، سیزاب سیزاب رسمی، سبز درست سیزاب رسمی، خاکستری درست سیزاب رسمی، پیچک برگ سیزاب رسمی، طولانی برگ سیزاب رسمی، مارش سیزاب رسمی، فارسی سیزاب رسمی، سنگ سیزاب رسمی، مشخصی سیزاب رسمی، بهار سیزاب رسمی، آویشن برگ سیزاب رسمی، دیوار سیزاب رسمی.

گونه های دیگر از همین خانوادهآلپ سیزاب رسمی، بزرگ گل گل انگشتانه، Brooklime، خزنده کتان وحشی، گل انگشتانه، سیزاب سیزاب رسمی، درخت چنار بزرگ، سبز درست سیزاب رسمی، خاکستری درست سیزاب رسمی، سفید مایل به خاکستری درخت چنار، پیچک برگ سیزاب رسمی، پیچک برگ گل کتانی، طولانی برگ سیزاب رسمی.1

کاربرد وخواص سیزابجهت درمان آئروفاژی (بلعیدن هوا در معده) 10 گرم برگ و گل سـیزاب خشک را در 300 سی سی آب سرد ریخته حرارت می دهیم تا به جوش آید سپس 10 دقیقه دم کرده پس از صاف کردن با عسل شیرین کرده نیم ساعت قبل از غذا یک فنجان بنوشند.

جهت درمان آسم، برونشیت و بحران های سرفه از گیاه سـیزاب به روش شماره یک استفاده شود.

برای درمان سودا و جرب 100 گرم برگ و گل خشک سـیزاب را با یک لیتر آب سرد آهسته حرارت داده تا به جوش آید 15 دقیقه بجوشد 15 دقیقه دم کرده هنگامی که سرد شد با گاز استریل زخم ها را بشویند.

برای درمان بحران های کبدی 10 گرم برگ و گل سـیزاب را با 300 گرم آب سرد 5 دقیقه جوشانده 10 دقیقه دم کرده سپس صاف کرده نیم ساعت قبل از غذا یک فنجان بنوشند.

برای جلوگیری از خونریزی لثه 50 گرم سـیزاب را با 500 سی سی آب سرد بمدت 10 دقیقه جوشانده 10 دقیقه دم کرده صاف کرده روزی 3 - 2 بار لثه ها را بشویند.

غرغره با جوشانده سیزاب برای گلودرد، گریپ، آنژین و ورم لوزتین مفید می باشد.

برای درمان سوءهاضمه از جوشانده سـیزاب نیم ساعت قبل از غذا یک فنجان بنوشند.

برای درمان سردرد و میگرن از جوشانده سـیزاب نیم ساعت قبل از غذا یک فنجان بنوشند.

جوشانده سیزاب جهت عصبانیت و اعصاب تحریک شده مفید می باشد.

شستشو با جوشانده ستیزاب از چین و چروک پوست جلوگیری می نماید.

جهت التیام زخم ها و جراحات له شده گیاه را بصورت ضماد بگذارند.

جهت تسکین درد بواسیر له شده این گیاه را بصورت ضماد بگذارند.

سـیزاب تأمین نماینده کمبود ویتامین ث می باشد.

دمکرده این گیاه تمیزنماینده خون است.

برای عفونت های خنازیری له شده سیزاب را بصورت ضماد بگذارند.

جهت زخم های چرکین داخس یا عقربک بصورت ضماد استفاده شود.

جهت درد نقرس و رماتیسم مفصلی دمکرده این گیاه مفید است.

جوشانده این گیاه دفع نماینده سنگ کلیه است.

جهت درمان یرقان از جوشانده این گیاه استفاده می شود.

دمکرده این گیاه آرام بخش است.

دمکرده این گیاه ادرارآور می باشد.2

چه قسمتهایی از گیاه دارویی سیزاب مورد استفاده قرار میگیردقسمت های مورد استفاده گیاه شامل گیاه تازه یا خشک شده و عصاره تازه سیزاب می باشد. سیزاب را در بیشه زارها و دست ها و مزارع فقیر سراسر اروپا می شود یافت. در بریتانیا فراوان بوده است و اما سیزاب را در ایران می توان در منطقه ها آذربایجان و سهند و جنوب ایران و اراک و تهران یافت.

گیاه دارویی سیزاب دارای یک گونه دیگر به نام سیزاب طبی هم هست که زمانی آنرا برداشت مینمایند که گل دار است. بعد از جمع آوری آنرا در سایه یا آفتاب خشک کرده و مورد مصرف قرار میدهند.

گیاه دارویی سیزاب چه خواصی داردمواد موثره سیزاب تقریبا ناشناخته است و احتمالا حاوی یک ساپونین و تانن ها و کلیگوزیدی به نام اوکبین است، مطمئنا موارد مصرف آن بیش از حد تخمین زده می شود و به نظر می رسد که تا حدی ادرار آور است.

گیاه تازه و عصاره آن احتمالا کمی خاصیت مسهل دارد، اما سیزاب طبی دارای مواد موثر تانن ها و گلیکوزید و و مقداری اسانس فرار و یک ساپونین است، سیزاب طبی یک مدر ملایم و ضد التهاب و تصفیه نماینده خون است. تاثیر سیزاب طبی بیش از سیزاب معمولی است.

طرز استفاده از گیاه سیزابسیزاب را به می توان به صورت گیاه تازه و یا تیزان مصرف کرد؛ که طرز تهیه آن اینگونه است نیم لیتر آب سرد را بر روی 2 قاشق غذاخوری از آن بریزید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد پس از خنک شدن آن را مصرف کنید و گیاه تازه آن را همراه با سالاد یا عصاره سیزاب یک قاشق غذا خوری سه بار در روز برای درمان احتباس ادراری می خورند که هنوز این مورد مورد قبول نیست.

این گیاه دارویی، از راه خوراکی، سیزاب طبی برای برونشیت و خیز عمومی و درد های مجرای صفراوی مصرف می شود، از راه خارجی به شکل لوسیون یا کمپرس برای از بین بردن بثورات جلدی و و درمان زخم های دیر التیام مصرف می شود.3

پی نوشت:

1.www.namagard.com

2.www.giahyab.com

3.www.tebherbal.persianblog.ir

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1945

به "آشنایی با گیاه سیزاب و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گیاه سیزاب و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید