شروع مذاکرات بین الافغانی در دوحه

به گزارش اسلیم فا، گروه دنیا، نخستین دور مذاکرات بین الافغانی با میانجیگری ها پس از ماه ها کشمکش میان طالبان و دولت افغانستان و با اتمام فرایند آزادی 400 زندانی خطرناک تکفیری یک روز پس از نوزدهمین سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر، به میزبانی قطر برگزار گردید.

شروع مذاکرات بین الافغانی در دوحه

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، در این نشست که نخستین مذاکره رودرروی سران طالبان و کنندگان دولت افغانستان در دو دهه اخیر بود، به دلیل شیوع کرونا بسیاری از کنندگان کشورهای مختلف به صورت ویدئوکنفرانسی مشارکت داشتند.

محور مذاکرات صلح بین الافغانی که ادامه مذاکرات ماه فوریه طالبان و امریکا به شمار می رود، آتش بس دائمی، مشخص حقوق زنان و اقلیت ها و خلع سلاح ده ها هزار مبارز طالبان و شبه نظامیان است که از فردا به صورت متمرکز به بحث و آنالیز خواهد رسید. همچنین انتظار می رود اصلاحات قانون اساسی و تقسیم قدرت نیز در این نشست آنالیز گردد.

به نوشته فرانس پرس، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که برای برقراری این نشست و آغاز هر چه سریعتر مذاکرات صلح، در این چند ماه بارها با طرفین وارد مذاکره شده بود، گفت: طرفین درگیر در افغانستان باید این لحظه را از دست ندهند. این اتفاق باید به خاطر نسل آینده انجام گردد. بدون شک در روزها، هفته ها و ماه های آینده چالش های زیادی پیش رو داریم اما ما باید رنج این اتفاق را نه تنها برای نسل امروز که برای آیندگانمان بپذیریم.

ملاعبدالغنی برادر، کننده طالبان در حالی که بر خواست مبارزان برای اجرای سیستم اسلامی در افغانستان تأکید داشت گفت: ما می خواهیم در تمام طول مذاکرات چارچوب اسلامی رعایت گردد نه اینکه به خاطر منافع شخصی، شرع را نادیده بگیریم.

عبدالله عبدالله نیز که به عنوان کننده دولت مسئول این مذاکرات بود تأکید کرد: اگر توافق طرفین برای برقراری صلحی واقعی باشد بدون شک مرارت های کشور سرانجام خواهد یافت. نکته ای که توجه رسانه ها را در سرانجام سخنان عبدالله جلب کرد، واکنش هیأت طالبان بود که بر خلاف رسوم معمول در چنین نشست هایی، در سرانجام سخنرانی سخنران حاضر به دست زدن نشدند. اما این اظهارات در حالی در افتتاحیه مذاکرات بین الافغانی مطرح شد که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به دستاوردهای آن چندان خوشبین نیستند. یکی از دیپلمات های اروپایی در کابل معتقد است: رهبران طالبان با این توافق مجبور به ممانعت از حمله به ارتش و غیرنظامیان خواهند بود اما این خشونت شرایط را بدتر خواهد نمود و مذاکرات بی نتیجه می گردد. در عین حال بسیاری نیز با نظر عبدالله عبدالله موافقند و مذاکرات صلح را تنها راه حل خلاصی از مناقشات می دانند.

اما در میان استقبال کنندگان کشورهای مختلف و سازمان ملل از این مذاکرات، وزیر خارجه پاکستان سخنرانی مجازی اش را با هشداری به دولت افغانستان آغاز کرد و نوشت: اکنون زمان آن است تا رهبران افغانستان از این فرصت تاریخی استفاده کرده و ضمن همکاری سازنده با یکدیگر، به یک توافق سیاسی گسترده و جامع نائل آیند. وی سپس بر نقش کشورش تأکید کرد و نوشت: امیدواریم که همه طرف ها به تعهدات مربوطه خود احترام گذاشته، در برابر همه چالش ها استقامت کنند و در دستیابی به نتیجه مطلوب، پایبند و ثابت قدم باشند. در بین دیگر همسایگان افغانستان، وزارت امور خارجه ایران هم با صدور بیانیه ای تأکید کرد که جمهوری اسلامی از آغاز گفت وگوهای دولت افغانستان با گروه های سیاسی و طالبان استقبال می نماید و امیدوار است این گفت وگوها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع میان افغان ها به نتایج مطلوب برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان و امنیت در منطقه منجر گردد.

در سرانجام نشست دیروز که در واقع نشست ابتدایی بود و روز سه شنبه مذاکرات اصلی آغاز می گردد، دو طرف هیأت های تماس خود را معرفی کردند. به گزارش روزنامه افغانستانی اطلاعات روز، هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان گفته است که محمدمعصوم استانکزی، رئیس هیأت مذاکره کننده، نادر نادری، ضراراحمد مقبل، فوزیه کوفی، مولوی عنایت الله بلیغ، محمد ناطقی و خالد نور از اعضای دولت گروه تماس از طرف دولت خواهند بود. اما گروه طالبان تا شب گذشته خبری درخصوص اعضای تیم تماس خود منتشر نکرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1200

به "شروع مذاکرات بین الافغانی در دوحه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مذاکرات بین الافغانی در دوحه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید