وزیر خارجه عمان: دشمنی با ایران به نفع عرب ها نیست، برای نزدیک کردن دیدگاه های تهران و ریاض کوشش می کنیم

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران: وزیر خارجه عمان ضمن اعلام ادامه کوشش ها برای نزدیک کردن دیدگاه های بین تهران و ریاض گفت که دشمنی با ایران به ویژه در شرایط کنونی به نفع کشورهای عربی نیست و خسارت های زیادی به بار می آورد.

وزیر خارجه عمان: دشمنی با ایران به نفع عرب ها نیست، برای نزدیک کردن دیدگاه های تهران و ریاض کوشش می کنیم

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، یوسف بن علوی وزیر امور خارجی عمان تأکید کرد: نشست سه جانبه که کشورش بین ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص برنامه هسته ای تهران میزبان آن است، با توافق همه گروه ها اجرا شده و شرط شده که این نشست به میزبانی ما صورت گیرد و پادشاهی عمان نیز از آن استقبال نموده است.

وی در مصاحبه تفصیلی با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، اختلاف دولت های حاشیه خلیج فارس با ایران را علت تناقض در دیدگاه ها نسبت به مسائل منطقه ای دانست و توضیح داد که این به نفع کشورهای عربی نیست که با دولتی مثل ایران دشمنی نمایند، این دشمنی به ویژه در شرایط کنونی خسارت های زیادی را به بار خواهد آورد.

بن علوی در خصوص نقش عمان در هم گرایی بین ریاض و تهران و نزدیک کردن دیدگاههای دو کشور گفت: ما با استقبال عربستان سعودی در این زمینه کوشش می کنیم، اما هر موضوعی در زمانش پیگیری می گردد . وی همچنین به تمایل ایران در این راستا اشاره نمود و گفت : این اعتقاد وجود دارد که آینده منطقه باید بر اساس حسن هم جواری باشد و حسن هم جواری نیز احتیاجمند تنظیم منافع کشورها است.

وی در پاسخ به سؤالی جهت دار روزنامه الشرق الاوسط که ایران را به کوشش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم کرد، گفت که تمام این مسائل با این هدف است که ایران دولتی هسته ای نگردد، غرب بیشترین تمایل را در این راستا دارد.

بن علوی در خصوص اظهارات اوباما که گفته توافق بد را قبول نخواهد کرد، گفت همه همین را می گویند ایرانی ها هم به دنبال توافق خوب هستند، اما باید دید مقیاس توافق خوب چیست؟

بن علوی ادامه داد: سلاح اتمی یا فناوری نظامی هسته ای در حال فروکش کردن است، نه به علت اینکه سلاحی غیبرطرفال و ویرانگر است ، بلکه به این علت که دولت های صنعتی الان جایگزین هایی برای آن پیدا کردند. سلاح هسته ای سلاحی بازدارنده است که تنها زمانی استفاده می گردد که کشوری قصد خودکشی یا نابود کردن دیگران را داشته باشند، اما الان وسائل بازدارنده با هزینه کمتر و تاثیرات بیشتری وجود دارد، به عنوان مثال همه می دانیم که آزمایشگاه های بیولوژیک تسلیحاتی را فراوری می نمایند که کم خطرتر از سلاح هسته ای نیستند و حتی به هواپیما و موشک نیز احتیاجی ندارد و در یک چشم به هم زدن تمام انسان های یک منطقه را از بین می برد.

وی گفت که عمان طرف اصلی در این مذاکرات نیست ، طرف اصلی کشورهایی هستند که سلاح اتمی دارند. ما به یکی از طرفها نزدیک تر هستیم . البته این یک مسئله بین المللی است و سران کشورهای خلیج فارس نیز در خصوص آن تصمیم گیری می نماید. ما در این زمینه دخالت نمی کنیم. ما نمی توانیم از این منظر با ایران مذاکره کنیم و قدرت و امکانات این اقدام را نیز نداریم. ایرانی ها تأکید دارند که سلاح اتمی فراوری نمی نماید، طبق این یک اقدام قطعی و مفهوم است . حال موضوع احداث تأسیسات هسته ای مطرح است که آن هم برای فراوری برق صورت خواهد گرفت.

این مقام عمانی در خصوص چالش بین کشورهای عربی و ایران گفت : ما اعتقاد داریم که در این روابط اندکی چالش وجود دارد، اما این چالش در بیشتر این روابط نیست. این چالش به علت تناقض دیدگاه ها در خصوص مسائل منطقه ای است ، در شرایط کنونی نیز دوری از این تناقض ها مشکل است. به نفع ما کشورهای عربی در خلیج فارس نیست که با دولتی مثل ایران دشمنی کنیم ، چرا که این دشمنی خسارت های زیادی برای ما دارد. البته این تنوع در روابط با ایران شاید برای طرفین فایده داشته باشد . شاید هم روابط ما با تهران به گونه ای نباشد که از روابط دیگر دولت های خلیج فارس با تهران یا با یکدیگر متمایز باشد، اما ما اعتقاد داریم که احتیاجی به هیچ شکل از درگیری ها وجود ندارد . ما که به گفت وگو در مناسبات خود با دیگران اعتقاد داریم و گفت وگو نیز در نتیجه وجود تناقض ها دنبال می گردد در نتیجه این یعنی این که گفتگوها ادامه پیدا می نماید.

وزیر خارجه عمان در خصوص میانجیگری این کشور بین ریاض و تهران گفت: به عنوان یک میانجی، ما به میانجیگری در این راه اعتقاد نداریم، اختلافات موجود بین عربستان و ایران برای هر دو طرف شناخته شده است و می توانند به سازش برسند، بنابراین احتیاج به وجود میانجی نیست . اختلافات دوجانبه بین این دو تنها 20 تا 30 درصد از کل اختلافات را شامل می گردد و باقی مانده مسائل به ابعاد منطقه ای مربوط می گردد نه مناسبات دوجانبه . در مناسبات دوجانبه در تجارت می توان آن را گسترده تر کرد، اختلافات منطقه ای در موضوع سوریه ، عراق و و اخوان المسلمین نیز تعیین است، این ها اختلافات فکری است، نه مادی.

وی گفت که برطرف این اختلافات مشکل نیست، بلکه مشکل در یافتن مقیاسی برای آن است . باید اعتراف کنیم که در مسائل اعتقادی رسیدن به توافق سخت است.

وی توضیح داد که تمایل دو طرف در زمینه نزدیک شدن دیدگاه ها به یکدیگر قطع نشده است، موضوع الان در خصوص عدم تمایل طرف ها نیست ، بلکه در خصوص افراط است که فلسفه ای غیر منطقی دارد.

بن علوی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص بعضی اخبار در خصوص اوضاع سلامتی سلطان قابوس بن سعید پادشاه این کشور گفت که حال وی خوب است، و البته مدتی را برای گذراندن برنامه های پزشکی احتیاج دارد.

این مقام عمانی در خصوص بحران یمن خواهان تکیه بر طرح شماره دو خلیج فارس شد و گفت که طرح اول در سال 2011 برای جلوگیری از جنگ داخلی در این کشور بود و این در حالی بود که تظاهرات نمایندگان خواهان برکناری علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن بودند، طرح جدید باید از سوی طرف های مختلف داخلی بنابر کارنمودهای جدید مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص اختلافات کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر نیز خواهان برگزاری نشست سران خلیج فارس در موعد مقرر در دوحه شد و گفت: اختلافات جاری با دیدار و گفت وگو حل می گردد و ما نباید زیاد روی گذشته متمرکز شویم.

ادامه دارد ... .

منبع: تسنیم
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 330

به "وزیر خارجه عمان: دشمنی با ایران به نفع عرب ها نیست، برای نزدیک کردن دیدگاه های تهران و ریاض کوشش می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه عمان: دشمنی با ایران به نفع عرب ها نیست، برای نزدیک کردن دیدگاه های تهران و ریاض کوشش می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید