آموزش بچه ها به وسیله بازی در کلوپ پاندا

به گزارش اسلیم فا، بازی از اصلی ترین و مهم ترین روش هایی است که در حوزه آموزش بچه ها به کار می رود. بازی کردن برای بچه ها جذاب و آموزنده است و همین می تواند عاملی برای شکل گیری آسان تر مفاهیم در ذهن آنها باشد.

آموزش بچه ها به وسیله بازی در کلوپ پاندا

اما در دنیای دیجیتالی امروز، بازی های رایانه ای جای بازی های قدیمی را گرفته اند و در کنار مزایایی که دارند، گاهی زیان های به مراتب بیشتری را متوجه بچه ها می کنند.

در بازی های سنتی کشورمان همواره جنب وجوش از ارکان اصلی به حساب می آمده و کودک می توانست علاوه بر یادگیری تکنیک های برقراری ارتباط که به دلیل گروهی بودن این دسته از بازی ها امکان پذیر می شد، انرژی خود را هم تخلیه کند.

در حالی که بازی های رایانه ای دقیقا در نقطه مقابل بازی های فیزیکی قرار دارند و یکی از شایع ترین عوارض آنها انزوای کودک است که در نتیجه رشدنکردن مهارت های اجتماعی او رخ می دهد؛ همچنین بیماری چاقی که در میان بچه ها نسل فعلی بسیار رواج یافته نیز از دیگر معضلاتی است که در اثر تحرک نداشتن در هنگام بازی های رایانه ای اتفاق می اُفتد.

شرکت پارسا نیک کهن دیار (که در این گزارش به اختصار با نام پارسا نیک از آن یاد خواهیم کرد)، با دغدغه آموزش به بچه ها به وسیله انجام بازی های هدفمند و همچنین با توجه به سلامت جسم و روان آنها در عرصه طراحی، مشاوره و راه اندازی فضاهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی برای بچه ها و نوجوانان مشغول کار است.

علیرضا پورغلام، بنیان گذار و مدیر اجرایی شرکت پارسا نیک در رابطه با شکل گیری و نوع فعالیت های این شرکت به جام جم می گوید: شرکت ما در سال 89 به عنوان یک شرکت سهامی خاص تأسیس شد و اکنون به طور تخصصی در زمینه طراحی بازی برای بچه ها فعالیت می نماید.

از جمله پروژه های فعلی مان، می توان به طراحی و ساخت تجهیزات بازی هایی که در پارک های دانش مورد استفاده قرار می گیرند اشاره نمود.

او در ادامه می گوید: شرکت پارسا نیک به عنوان یک شرکت خلاق و نوآور شناخته شده است و به همین دلیل پیروز به دریافت گواهی خلاقیت و فناوری از معاونت علمی وفناوری نهاد ریاست جمهوری شده ایم؛ همچنین ما عضو پارک علم وفناوری استان خراسان رضوی هستیم و یکی از پروژه های ما به نام کلوپ پاندا، به عنوان یکی از صد برند برتر ورزشی کشور برگزیده شد و از سوی اتحادیه محصولات فرهنگی و بازی های غیر رایانه ای شهر مشهد نیز به عنوان واحد برتر سال 97 معرفی شده ایم.

هدف ما در شرکت پارسا نیک این است که تمام مجموعه هایی که احداث می کنیم، حتما سه ویژگی تفریحی، فرهنگی و ورزشی را داشته باشند و به طور کلی این مجموعه ها برای رده سنی پایین تر از 12 سال طراحی و اجرا شوند.

کلوپ پاندا، مجموعه ای بازی محور برای بچه ها

مدیر اجرایی شرکت پارسا نیک، درباره اولین و اصلی ترین پروژه این شرکت به نام کلوپ پاندا می گوید: پروژه کلوپ پاندا در سال 90 و با تمرکز روی بازی های حرکتی به منظور رشد توانایی های خلاقانه بچه ها در مشهد اجرا شد. ویژگی اصلی کلوپ پاندا این است که بازی های رایانه ای و حتی مکانیکی، در آن جایی ندارند و تمام عناصر این مجموعه به گونه ای طراحی شده اند که جنبه ورزشی داشته باشند و بدن کودک را به صورت فیزیکی درگیر کنند یا خلاقیت کودک را هدف قرار می دهند و کاربرد استعدادیابی دارند.

وی با اشاره به بعضی از ویژگی های منحصربه فرد کلوپ پاندا، می افزاید: مواردی هستند که به عنوان ویژگی ها و کاربردهای جانبی این پروژه مطرح می شوند؛ به طور نمونه مجموعه کلوپ پاندا از راهکار هایی است که بعضی از مشاوران تربیتی و پزشکان فعال در حوزه روانشناسی کودک، آن را به خانواده هایی که کودک یا بچه ها بیش فعال دارند، توصیه می کنند. پیش از احداث کلوپ پاندا، هیچ مکان امنی برای این دسته از بچه ها وجود نداشت که بتوانند در آنجا انرژی فیزیکی خودشان را تخلیه کنند. از دیگر ویژگی های مجموعه هایی نظیر کلوپ پاندا، ظرفیت اشتغال زایی آنهاست که هر مجموعه حدودا برای 30 نفر شغل ایجاد می نماید. این قبیل پروژه ها از لحاظ میزان سرمایه گذاری بسیار به صرفه هستند و با توجه به فعالیت های فرهنگی و آموزشی ای که دارند، بایستی مورد حمایت دولت و به ویژه شهرداری ها قرار گیرند. احداث این فضاها در هر منطقه شهری می تواند نشاط، ورزش و خلاقیت بچه ها آن منطقه را به صورت بومی مورد هدف قرار داده و سرانه فرهنگی هر منطقه را بالا ببرند.

پورغلام درباره نقش کلیدی مربیان در پروژه کلوپ پاندا می گوید: بازی هایی که به طور اختصاصی برای کلوپ پاندا طراحی شده اند و در آن ارائه می شوند دستگاه محور نیستند و وسیله بازی در آنها اهمیتی ندارد. بلکه این مربیان هستند که موضوع دارند و می توان گفت بازی های کلوپ پاندا به نوعی مربی محور هستند. مربیان شاغل در کلوپ پاندا همه متخصص و آموزش دیده اند. آنها دوره های آموزشی مختلفی از قبیل روانشناسی کودک، علوم تربیتی کودک و شناخت بازی ها را گذرانده اند و هرکدام از آنها دنیایی از بازی های بچه هاه هستند! اما شاید نقش کلیدی مربیان کلوپ پاندا این باشد که خانواده را نیز همزمان با کودک درگیر فرایند بازی نموده و به این شکل وقت گذرانی در این محیط را برای تمام اعضای خانواده جذاب می کنند. اتفاق جالبی که در کلوپ پاندا رخ می دهد، آشناشدن خانواده ها با یکدیگر به وسیله بازی کردن فرزندان شان است و حتی در مواردی روابط و رفت وآمدهای خانوادگی نیز در میان آنها شکل گرفته است.

بلندپرواز و جذاب برای سرمایه گذاران

پورغلام به طرحی اشاره می نماید که حمایت دولت و نهاد هایی مانند سازمان فنی وحرفه ای کشور، می تواند این طرح را به پروژه ای ملی تبدیل کند.

او در این خصوص به جام جم می گوید: ما طرحی را در نظر داریم که طبق آن می توان تحولی بنیادی در حوزه آموزش بچه ها ایجاد نمود؛ یک تیم تخصصی از همکاران بنده، تمام زوایای توجیهی این طرح را آنالیز نموده اند و طرح کاملا آماده اجرا شدن است. مجموعه پارسا نیک می تواند این طرح را در قالب یک پروژه بزرگ استعدادیابی با عنوان کارگاه مشاغل بچه ها به بهره برداری برساند که قطعا در کشف استعدادهای بچه ها این سرزمین بسیار مفید خواهد بود.

وی در بخش پایانی صحبت هایش، ضمن اشاره به جذابیت های مالی و مالی فراوانی که مجموعه های بازی بچه ها دارند، خاطرنشان می نماید: هزینه احداث مجموعه های بازی محور برای بچه ها، تقریبا یک چهارم هزینه ای است که برای احداث یک شهربازی با تجهیزات الکترونیکی در همان مساحت مورد احتیاج است؛ لذا سرمایه گذاری در این حوزه می تواند برای سرمایه گذاران جذابیت مضاعفی داشته باشد. سرمایه گذارانی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه داشته باشند، می توانند از راه های زیر برای برقراری ارتباط با شرکت پارسا نیک استفاده کنند.

پارک هایی که رنگ وبوی دانش دارند

بنیان گذار مجموعه پارسا نیک در مورد سایر پروژه های این شرکت شرح می دهد: ما در شرکت پارسا نیک پروژه های ریز و درشت متعددی در شهر مشهد انجام داده ایم که همه آنها به طور اختصاصی برای بچه ها و نوجوانان طراحی و اجرا شده اند؛ پروژه ای به نام پاندا پلاس که در سال 98 برای بخش خصوصی طراحی و پیاده سازی شد، یا پروژه ای به اسم لی لی پوت که به عنوان یک خانه مخصوص بچه ها اجرا شد، نمونه هایی از فعالیت های ما برای رده های سنی پایین هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش، به طراحی و ساخت عناصر برای سبک های طراحی پارک های دانش اشاره می نماید: یکی دیگر از پروژه های ما مربوط به تِم پارک های دانش می گردد؛ تِم پارک به پارکی گفته می گردد که عناصر آن یک زمینه خاص و مشترک دارند و فضای آن پارک نیز همان زمینه خاص را تداعی می نماید. تِم پارک دانش نیز همان طور که از نامش پیداست، پارکی است که زمینه کلی آن از جنس دانش و علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی باشد.

او در ادامه اظهار می نماید: در استان خراسان یک پارک دانش وجود دارد که شهرداری آن را احداث نموده است و تعدادی از عناصر این پارک را تیم متخصصان شرکت ما طراحی و نصب نموده اند. ویژگی مشترک میان این عناصر، مبتنی بودن آنها بر پایه دانش است؛ برای مثال یک بازی به گونه ای طراحی شده است که کودک بتواند با چرخاندن وسیله ای به شکل پیچ ارشمیدس (وسیله ای برای بالا کشیدن آب از سطح شیبدار)، آبی که در یک مخزن وجود دارد را به سمت دریچه هایی راهنمایی کند که در آنها انواع متنوعی از شیرآلات وجود دارند و به این ترتیب کودک به وسیله بازی، با شیرهای مختلف به صورت عملی کلنجار می رود تا با طرز کار هرکدام از آنها آشنا گردد.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1680

به "آموزش بچه ها به وسیله بازی در کلوپ پاندا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش بچه ها به وسیله بازی در کلوپ پاندا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید