ریسک های پرخطر دنیا

به گزارش اسلیم فا، تهران (پانا) - نیمه دوم سال جاری، دو سال می گردد که پاندمی کرونا حضور پررنگ خود را بر دنیا حاکم نموده است.

ریسک های پرخطر دنیا

به گزارش ایران، با وجود فراوری واکسن و تزریق آن به مردم، کارشناسان معتقدند که بعید است بزودی از کرونا و اثرات آن خلاص شویم. از این رو شاید نگاه متخصصان آنالیز ریسک های دنیا در سال 2021 که کرونا را هنوز مهم ترین خطر و ریسک نه تنها در سال جاری میلادی بلکه طی دو سال آینده می دانند، خالی از گزاف نباشد.

گزارش ریسک های دنیا هر ساله توسط مجمع دنیای اقتصاد منتشر می گردد. مجمع دنیای اقتصاد، همان مجمعی است که هرساله اجلاس داووس را برگزار می نماید و تقریباً تمامی افراد تأثیر گذار بر سیاست، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد را گرد می آورد تا درباره مهمترین موضوع های روز به تبادل و اظهار نظر بپردازند؛ در این اجلاس تا به امروز روحانی، به عنوان رئیس جمهوری و ظریف به عنوان وزیر امور خارجه شرکت داشته اند،البته هرچند از نگاه مجمع دنیای اقتصاد، کرونا هنوز ریسک بالایی بر دنیا گذاشته است اما تنها کرونا و تبعات آن نیست که می تواند جهت سیاست و اقتصاد را در دنیا تغییر دهد بلکه شاید باور نکنید که از نگاه کارشناسان آنالیز ریسک های دنیا، ناامیدی جوانان یکی از 10 ریسک برتر دنیا است که در کوتاه مدت می تواند خطر بالقوه ای برای دنیا باشد. ناامیدی جوانان در رده هشتم ریسک های پرخطر دنیا قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش در دوره پاندمی تقریباً 80 درصد جوانان دچار بیماری روانی شده اند؛ در کنار ناامیدی جوانان، خطر بالقوه دیگری که در کوتاه مدت - یعنی تا دو سال آینده - دنیا را تهدید می نماید بحران معیشت است؛ در واقع این یکی یا مهمترین اثر مستقیم کرونا بر اقتصاد دنیا است. این سه خطر - بیماری های عفونی، ناامیدی یا سرخوردگی جوانان و بحران معیشت - از خطرات بالقوه ای است که طی دو سال آینده دنیا با آن درگیر خواهد بود؛ از نگاه متخصصان مجمع دنیای اقتصاد و بر اساس پاسخ ِ پاسخ دهندگان، بیماری های عفونی خطر اول، بحران معیشت خطر دوم و ناامیدی جوانان خطر هشتم دنیا در دو سال آینده به حساب می آیند.

بنا بر گزارش ریسک های دنیا، کرونا طی دو سال گذشته باعث، ایست یا توقف در اقتصاد دنیا شده است؛معادل 495 میلیون شغل را در سه ماهه دوم سال 2020 تحت تأثیر قرار داده و از بین برده و نیز نابرابری را بشدت افزایش داده است، آن طور که در این گزارش آمده، از بین 180 کشور دنیا پیش بینی می گردد که فقط 28 کشور در سال گذشته میلادی رشد مثبت داشته اند؛ بقیه یا صفر بوده اند یا منفی.

تغییرات آب و هوایی هم خطر بالقوه دیگری است که دنیا را تهدید می نماید ،هرچند که این خطر کوتاه مدت نیست و برای 5 تا 10 سال آینده در نظر گرفته شده است اما خطرات بلایای طبیعی از عمده خطر بالقوه 2 سال آینده است که در رده سوم قرار گرفته است،البته آن طور که در گزارش ریسک های دنیا آمده است، پدیده کرونا و بیماری های عفونی با آنکه تأثیر بسیار منفی بر اقتصاد دنیا گذاشته اند اما یک رویداد کاملاً مثبت از دل آن برخاسته است: سرعت بخشیدن به انقلاب صنعتی چهارم.

بنا بر این گزارش، کووید19، انقلاب صنعتی چهارم را تسریع و تعمیق کرد. این دو کار به وسیله، بسط تجارت الکترونیک، آموزش آنلاین، بهداشت دیجیتالی و دورکاری، روی داده است، اما همین امر هم سبب یک شکاف دیجیتالی بین کشورها و مناطق درون کشوری هم شده است که دولت ها و حکومت ها باید برای برطرف آن بکوشند.

اما اگر نگاهی به ریسک های طبقه بندی شده بیندازیم متوجه می شویم که آنچه بحران دنیای را تهدید می نماید و بدرستی گزارشگران آن را تهدیدات هستی نامیده اند، 10 خطری است که در این طبقه بندی ذکر شده اند؛ تأمل و توجه به این خطرات می تواند دنیا را از نابودی برهاند؛ یکی از خطراتی که در ریسک طبقه بندی شده میان مدت آمده، خطر ژئوپلوتیزه شدن منابع ر- یا سیاسی کردن جغرافیای منابع - است؛ تعریفی که کاملاً می تواند به بحران منجر گردد.

بر اساس نقطه نظر متخصصان این گزارش، این خطر ناشی از آن است که یک حکومت کالاها، دانش، خدمات یا آن دسته از فناوری که برای سلامتی و توسعه بشر ضروری است ،با نیت یا مزیت جغرافیای سیاسی اش این خواسته ها را متمرکز کند یا دسترسی به آن را بشدت محدود سازد؛ نمونه آن را شاید بتوانیم در حال حاضر در دانش دسترسی به واکسن کرونا مشاهده کنیم.

برش

در گزارش ریسک های دنیا مشاهده می کنیم که نویسندگان این گزارش، ریسک ها یا خطرات بالقوه را به سه دسته تقسیم نموده اند: ریسک های کوتاه مدت یعنی تا دو سال، ریسک های میان مدت، 3 تا 5 سال و ریسک های دراز مدت، 5 تا 10 سال. از نگاه این متخصصان، ریسک های کوتاه مدت، خطرات حی و حاضر هستند که به 10 خطر تقسیم شده اند: 1- بیماری های عفونی، 2- بحران معیشت،

3- بلایای جوی، 4- عدم ایمنی سایبری، 5- نابرابری دیجیتالی، 6-رکود طولانی مدت، 7-حملات تروریستی، 8-ناامیدی جوانان، 9- فرسایش انسجام اجتماعی و 10- تخریب محیط زیست توسط بشر.

ریسک های میان مدت در این گزارش، اثرات یا خطرات پشتِ در نامیده شده است. بنابراین گزارش، این خطرات که احتمال ریسک پذیر شدن آن طی 3 تا 5 سال وجود دارد، شامل: 1- انفجار حباب دارایی ها، 2-شکست زیرساخت های آی تی،

3- بی ثباتی قیمت ها، 4-شوک های کالایی، 5- بحران بدهی ها، 6-شکاف روابط بین حکومت ها، 7- نبرد بین حکومت ها، 8- عدم ایمنی سایبری، 9-شکست حاکمیت فناوری و 10-ژئوپلوتیزه شدن منابع.

اما ریسک های درازمدت که گزارشگران آن را تهدیدات هستی، نامیده اند شامل: 1-سلاح های کشتار جمعی، 2-سقوط حکومت ها، 3- از بین رفتن تنوع زیستی، 4- معکوس شدن پیشرفت های فناوری، 5-بحران منابع طبیعی، 6-فروپاشی امنیت اجتماعی،

7- فروپاشی چندجانبه گرایی، 8- فروپاشی صنعتی، 9- شکست کنش های آب و هوایی و 10- برخورد با علم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1747

به "ریسک های پرخطر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک های پرخطر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید