آموزش ماساژ کف پا به 3 روش

به گزارش اسلیم فا، ماساژ کف پا یا انعکاس درمانی روشی است که حدود پنج هزار سال قدمت داشته و برای رفع اضطراب، کاهش درد کمر و آزادسازی میوفاسیال کاربرد دارد. ماساژ پا برای قلب، دستگاه تنفسی و کلیه ها بسیار مفید است.

آموزش ماساژ کف پا به 3 روش

خبرنگاران | سرویس ورزش - پیدایش ماساژ پا به چین باستان برمی شود، اما بیشتر در مصر باستان برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار گرفته است. در اوایل قرن بیستم این روش درمانی که برای سلامتی بسیار مناسب است دوباره در مرکز توجهات قرار گرفت. ویلیام فیتزجرالد که یک پزشک آمریکایی بود، اولین کسی بود که ماساژ کف پا را آغاز کرد. ویلیام خیلی زود متوجه شد نکته ای که به آن دست یافته همان چیزی است که چینی ها آن را بیش از 1000 سال است می دانند و این نکته این است که کف پا مانند نقشه ای از بدن است و نقاط انعکاسی از طرف همه اندام های بدن را شامل می شود. حدود 10 نقطه انعکاسی در کف پا وجود دارد که در آن انرژی بدن به کمک ماساژ دادن کف پا فعال می شود. ماساژ می تواند از انسداد انرژی که باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان انرژی می شود جلوگیری کند.

نگاه کلی به ماساژ کف پا

دو پای بدن یک اتحاد بین دو قسمت بدن به وجود می آورد. نقاط انعکاسی اندام های بدن در دو کف پا جمع شده اند. زمانی که ماساژ در کف پا اتفاق می افتد و نقاط خاصی از کف پا ماساژ داده می شود، کانال های انرژی در اندام های بدن تحریک می شوند. زمانی که اندام های داخلی بدن عملکرد ضعیفی دارند، می توان به کمک ماساژ کف پا جریان انرژی را تحریک کرد که این روش بسیار موثر و کارآمد است. انعکاس درمانی معمولا برای معالجه قلب، دستگاه تنفسی و مسائل مرتبط با کلیه و نیز مسائل پوستی استفاده می شود.

افزایش جریان انرژی در بدن، استقامت بدن را افزایش و تنش را کاهش می دهد و به همین دلیل است ماساژ دادن کف پا می تواند علاوه بر بهبود درد کف پا، استرس را کاهش دهد. عصب هایی که به کف پا می رسند، شامل هفتادهزار پایانه عصبی هستند و به همین دلیل است که گفته می شود کف پا یک تصویر آینه ای از تمام قسمت های بدن است. یک انعکاس درمان حرفه ای می داند که کدام قسمت از کف پا به کدام قسمت بدن متصل است و به همین دلیل می تواند به کمک ماساژ پا سلامت اندام های مختلف بدن را بهبود بخشد، جریان خون را در این اندام ها افزایش دهد، حرکت مایعات دیگر بدن مانند لنف را بهبود بخشد و فعالیت های متابولیکی بدن را تسریع کند.

بهترین روش های ماساژ کف پا

اما علاوه بر ماساژ دریافت از دیگران گاهی هم می توانید خودتان ماساژ دادن کف پا را انجام دهید که در این قسمت به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

1. ماساژ کف پا برای اضطراب

برای انجام ماساژ کف پا که بتواند به کاهش اضطراب شما کمک کند از دستور العمل زیر استفاده کنید:

  • انگشتان پا را حلقه کنید. در این حالت شما باید یک فرورفتگی را در گوشت زیر پنجه پای خود ببینید.
  • انگشت شستتان را بر روی این قسمت فرورفته قرار دهید
  • با انگشتان دیگر دستتان روی پایتان را بگیرید
  • به صورت دایره ای این قسمت را ماساژ دهید
  • در پایان، این ناحیه گوشتی را فشار و به سمت پایین مالش دهید

2. ماساژ کف پا برای درد کمر

مطالعه ای نشان داد که افرادی که با کمردرد دست و پنجه نرم می کردند و تحت درمان انعکاس درمانی قرار گرفته اند شاهد نتایج بهتری نسبت به کسانی بودند که خود کمر را ماساژ داده اند.

اگر شما می خواهید که کمرتان را به وسیله انعکاس درمانی بهبود بخشید، ماساژ دادن کف پا را بر روی قوس پا متمرکز کنید و این مراحل را دنبال کنید:

  • بر روی قسمتهای پر فشار در قوس پا تمرکز کنید. پیشنهاد می شود از چند قطره روغن یا لوسیون برای این کار بهره بگیرید
  • انگشت شست دست را از پاشته تا انگشتان پا با فشار حرکت دهید

3. ماساژ کف پا برای آزادسازی میوفاسیال

هدف درمان آزادسازی میوفاسیال، تأثیر بر روی لایه های نازک بدن است که ماهیچه ها، استخوان ها و اندام های شما را پوشش می دهند. درد در این نواحی عموما از نشأت گرفته از جاییست که یافتن دقیق موقعیت آن به سختی امکان پذیر است.

ریچل گوتزمن که یک متخصص است می گوید: خوددرمانی چیزیه که من همواره به مشتریام پیشنهاد می کنم. من از درمان آزادسازی میوفاسیال استفاده می کنم که آروم آروم جواب میده. گوتزمن می گوید: بافت مایوفاسیال رو یک شبکه متصل سه بعدی در نظر بگیرین. این شبکه جایی مثل پا جمع شده و مثل شبکه نقاط دیگر منشعب می شه.

برای انجام عمل آزادسازی مایوفاسیال به کمک ماساژ دادن کف پا این مراحل را طی کنید:

  • بر روی یک صندلی و یا مبل راحت بنشینید
  • یک توپ گلف و یا یک توپ تنیس را روی زمین و زیر پای خود قرار دهید
  • توپ را به کمک پای خود حرکت دهید تا نقطه حساس را پیدا کنید
  • پای خود را روی توپ کمی فشار دهید تا به آرامش برسید
  • برای 3 الی 5 دقیقه توپ را در همان حال نگه دارید

ملاحظات

همواره شواهد بیشتری در مطالعات گوناگون مبنی بر این که ماساژ پا می تواند به طور کلی برای سلامت عمومی افراد مفید باشد بدست می آید. علاوه بر جنبه های علمی، ماساژ پا به طور کلی حال خوبی به افراد تزریق می کند.

این نکته برای بیماران دیابتی نباید فراموش شود و آن این است که باید پیش از ماساژ با پزشکشان مشورت کنند چرا که اختلالات عصبی حاصل از دیابت به وسیله ماساژ می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد.

یک موضوع تعیین است و آن این است که پای ما همواره در معرض آسیب است و به همین دلیل ماساژ عمیق آن می تواند باعث شود تا حالتان چنان خوب شود که دیگر دردها را فراموش کنید.

آیا شما روش دیگری از ماساژ را برای پا سراغ دارید؟ نظرات، نقدها و پیشنهادات خود را در پایین همین صفحه در قسمت ارسال نظر با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: onejive و healthline

منبع: ستاره
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1545

به "آموزش ماساژ کف پا به 3 روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش ماساژ کف پا به 3 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید