با مزارع چای دنیا آشنا شوید

به گزارش اسلیم فا، اما چای که نوشیدنی پر هوادار ما ایرانی هاست و از قدیم در پذیرایی و صبحانه و سفر همرامان بوده در جاهای مختلف جهان نیز وجود دارد، البته با طعم هایی مختلف و کیفیتی که شاید به چای گبلان ما نرسد.

با مزارع چای دنیا آشنا شوید

بهترین مزارع چای جهان برای بازدید

در جهان می توان حدود 62 کشور را نام برد که به فراوری چای می پردازند. مزارع چای در آن ها بسیار است که می تواند به یکی از مناطق پرگردشگر تبدیل گردد. در این میان، 10 کشور در جهان به خاطر دارا بودن مزارع چای بی نظیر و منظره هایی که این مزارع ایجاد نموده اند، معروف هستند. فراوریات چای در این کشورها، جزو فراوریات و صنایع اصلی بوده و همچنین جدای از امر صادرات در صنعت گردشگری کشاورزی و طبیعت گردی نیز حرفی برای گفتن دارند. مجله خبرنگاران به شما بهترین مزارع چای جهان برای سفر را معرفی می نماید تا اگر قصد سفر به هر یک از این کشورها را دارید، به دیدن مزارع چای هم بروید.

در جهان افرادی که به دنبال یک نوشیدنی داغ می گردند، به سراغ چای می روند. بعد از آب آشامیدنی، چای بیشتری مصرف را در میان مردم جهان دارد. گیاه چای برای هزاران سال است که در چین مصرف می گردد و اولین بار از آن به عنوان دارویی گیاهی استفاده می شده است. گیاه و نوشیدنی چای در قرن هفدهم از چین به انگلستان برده شد و به سرعت در بین مردم محبوب شد. زمانی نگذشت که نوشیدن یک فنجان چای در میان مردم باب شد و توانست به راحتی جای قهوه را بگیرد. در میان کشورهای جهان، چین فراوری نماینده بیشترین میزان چای در جهانست و در نتیجه بهترین مزارع چای جهان برای سفر را در این کشور پیدا خواهید کرد. مزارعی که حتی به ثبت آثار فرهنگی میراث جهانی یونسکو نیز رسیده است. بعد از چین دو کشور هند و کنیا قرار گرفته اند و چنین شرایطی را دارند.

با چنین تقاضای زیادی، قابل فهم است که چای باید در مقیاس انبوه، در سراسر جهان و در مکان های مختلف فراوری گردد تا بتواند احتیاجهای رشد گیاهان مورد احتیاج برای فراوری انواع مختلف را فراهم کند. براساس آمار و ارقام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد از سال 1993 تا 2013، برای مردم جهان، 10 کشور فراوری نماینده چای در جهان را معرفی کرده است.

چین

کشور چین رتبه اول را در فراوری چای جهان داد. همچنین وسیع ترین و بهترین مزارع چای جهان بر روی تپه های چین دیده می گردد. چندین گونه از گیاه چای همانند چای سبز، چای اولونگ (oolong)، چای سفید، پو-اره (pu-erh)، چای زرد و چای جاسمین و چندین گونه چای دیگر در این کشور فراوری می گردد. چین به طور قابل توجهی بزرگترین فراوری نماینده چای در جهان است و سالانه 2،473،443 تن چای فراوری می نماید. کشور چین در سال 2017 میلادی حدود 30-35 درصد کل فراوری جهان را فراوری می نماید. و مزارع چای از جاذبه های گردشگری تور چین به شمار میرود.

ایران

کشورمان ایران نیز در این لیست قرار گرفته و رتبه نهم را به خود اختصاص داده و فراوری چای ایران 100 هزار و 580 تن است. تا انتها قرن بیستم، نوشیدنی گرم ایرانی، قهوه بود. با این حال، موقعیت دور کشور فراوری نماینده قهوه و صادرات سخت دانه های قهوه از این کشورها، ایران را به سمت جایگزین کردن چای به جای قهوه سوق داد. همچنین ارتباط بیشتر ایران از طریق جاده ابریشم با کشور چین واردات چای را ساده تر می نمود. نوشیدنی چای به سرعت در ایران محبوب شد و در سال 1882 با ورود نحوه کاشت چای به ایران از هند توسط محمد میرزا معروف به کشف السلطنه اولین حاکم تهران، ایرانیان توانستند مزارع چای خود را داشته باشند.

کشف السلطنه که سفیر ایران در هند بود، امروزه برای دیدن بهترین مزارع چای جهان می توان به مناطق شمالی ایران سفر کرد. سلطنه می دانست که بریتانیا اسرار فراوری چای خود را، به عنوان راز نگه می دارد؛ چرا که یکی از اصلی ترین منبع درآمد آن ها در هند بود. سلطنه به عنوان یک کارگر فرانسوی در مزارع چای هند مشغول به کار شد. به این شیوه اسرار کاشت و تجارت چای را یاد گرفت و در نهایت نمونه هایی از گیاه چای را به ایران آورد. او گیاهان چای را در استان گیلان کاشت و به این صورت، صنعت چای ایران شروع شد. امروزه 32000 هکتار مزارع چای بر روی تپه های شمال ایران وجود دارد. این تپه ها جزو بهترین مزارع چای جهان برای سفر هستند.

ترکیه

از بهترین مزارع چای جهان برای سفر و بازدید، مزارع چای ترکیه است. این کشور در سال 2017 حدود 234 هزار تن برگ چای فراوری کرد. اگر می خواهید به تماشای مزارع چای در ترکیه بروید، باید به مناطق روستایی در نزدیکی شهر ریزه (Rize) و در کنار دریای سیاه بروید.

ویتنام

فراوری چای در ویتنام در سال 1880 شروع شد، زمانی که فرانسوی ها اولین گیاه چای را در Pho Tho کاشتند. این صنعت به سرعت گسترش یافت و طی 50 سال، ویتنام محصولات خود را به اروپا و آفریقا صادر کرد. در زمان جنگ ویتنام، صنایع چای آن به طور قابل ملاحظه ای رو به زوال گذاشت. مزارع چای ویتنام تا سال 2017 توانستند سالانه 260 هزار تن چای فراوری نمایند. بهترین مزارع چای جهان برای سفر در ویتنام قابل مشاهده است.

سریلانکا

چای سریلانکا با روش کاشت کانتور فراوری می گردد که در آن بوته ها در خطوط مشخصی بر روی زمین کاشته می شوند. این نوع کشت چای نظم دیدنی را در میان بهترین مزارع چای جهان ایجاد می نماید. سریلانکا که قبلا به نام سیلان شناخته می شد، سه نوع اصلی چای را فراوری می نماید: سیلان سیاه، سیلان سبز و چای سفید سیلان. فراوری چای این کشور، در حال حاضر یکی از بزرگترین صنایع این جزیره است و بیش از یک میلیون کارگر سریلانکایی در این مزارع مشغول به کار هستند. زیبایی و جذابیت بهترین مزارع چای جهان را در این کشور خواهید دید.

کنیا

بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر که مزارع بسیار بزرگی برای کشت چای دارند، کنیا دارای مزارع کوچک و محلی چای است. حدود 90 درصد چای فراوری شده در مزارع کوچکی کمتر از یک هکتار فراوری می گردد. کشور کنیا با تمرکز بر روی نوآوری، تحقیق و توسعه در صنعت چای، به دنبال حفظ رقابت است. آن ها پیشرو در فراوری انواع جدید و بهتر گیاه چای هستند که حتی در برابر تغییرات آب و هوایی نیز مقاوم باشد. همچنین عنوان فراوری چای های هنری از کشور کنیا برخواسته است.

میانمار

اگر به دنبال یکی از زیباترین و بهترین مزارع چای جهان برای سفر هستید، کشور میانمار را از قلم نیاندازید. در این کشور سالانه 104 هزار و 743 تن چای فراوری می گردد. بسیاری از مزارع چای در قسمت های مرزی ایالت شان (Shan State) قرار دارند که به مرزهای کشور چین بسیار نزدیک هستند. با اینکه این کشور در این سال ها دچار جنگ داخلی شده است اما با گسترش کشت ارکانیگ محصولات چای خود توانسته رتبه هشتم را به خود اختصاص دهد.

اندونزی

یکی از زیباترین مناظر ایجاد شده از مناظر چای را در کشور اندونزی خواهید دید. اندونزیایی ها در دهه 1700 فراوری چای خود را شروع کردند و از طریق استعمارگرایان هلندی با این کشت محصول آشنا شدند. در سال 2017، اندونزی 139،362 تن چای فراوری کند که بیشتر آن به خارج از کشور صادر شد. فراوریات چای اندونزی بر روی چای سیاه تمرکز دارند و کمی چای سبز نیز فراوری می نماید. در این کشور مزارع چای دیگری نیز وجود دارد که به خوبی در جهان شناخته شده نیست. اگر قصد سفر به اندونزی را دارید، به دیدن بهترین مزارع چای در اندونزی بروید.

هند

هند دومین فراوری نماینده بزرگ چای در جهان است که به طور متوسط سالانه 1،325،050 تن فراوری می نماید. یکی از پرطرفدارترین ترکبات چای، چای تند است که در شمال هند فراوری می گردد و با شیر مصرف می گردد. با این حال، هند نیز منحصرا دمنوش های گیاهی محبوب مانند دمنوش و چای دارجلینگ را نیز فراوری می نماید.

هند مقدار زیادی گیاه چای فراوری می نماید اما مهم این است که آن ها ملتی بیش از یک میلیارد نفر و علاقه مند به نوشیدنی چای هستند. در نتیجه، بیش از 70 درصد از چای فراوریی این کشور توسط مردم آن مصرف می گردد و چای کمتری برای صادرات باقی می ماند.

انتشار: 24 اسفند 1397 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 92

به "با مزارع چای دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مزارع چای دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید