برترین روش چاپ بر روی پارچه در دنیا کدام است؟

به گزارش اسلیم فا، ما در وبسایت چاپخونه در مقاله های قبلی در خصوص چاپ پارچه صحبت کردیم و بطور کامل انواع روش های آن را شرح دادیم. اگر پیروز به خواندن این مقاله نشدید روی این لینک کلیک کنید.

برترین روش چاپ بر روی پارچه در دنیا کدام است؟

چاپگر در همه جا وجود دارد. می توانید بر روی هر سطحی، از پلی استر گرفته تا چوپ و وینل، طرح چاپ شده و تکثیر شده را ببینید. آیا تا به حال به این فکر نموده اید که چه نوع چاپگر و یا فرآیند چاپی برای ایجاد یک علامت یا طرح بر روی یک بطری آب تبلیغاتی استفاده شده است؟

از نظر بعضی افراد، عمل چاپ یک تصویر بر روی یک سطح، جهانی است و فرآیندی است که یکسان است. با این حال، روش تکثیر و چاپ یک تصویر، بر اساس منابع فراوری نماینده، حجم کار و جنس مواد مورد استفاده متغیر است.

یک چاپگر و دستگاه کپی جوهر افشان استاندارد در دفتر کار، برای مثال برای چاپ بر روی یک پارچه به کار نمی رود. بسیاری از فرآیندهای چاپ صنعتی وجود دارد که هرکدام موارد استفاده منحصر به فرد خود را دارد که بستگی به مواد و خروجی مورد نظر دارد.

در این مقاله، ما بعضی از رایج ترین روشهای چاپ سفارشی را معرفی خواهیم کرد و شرح خواهیم داد که چگونه هر کدام از روشها به وسیله فراوری نمایندگان امروزی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : 10 مرکز برترین چاپ دیجیتال تهران {مقایسه قیمت و امکانات}

دستگاه چاپ UV چیست؟

دستگاه چاپ UV در اصل برای خشک کردن سریع رنگ ناخن ها در مانیکور و پدیکور پیشرفته است. مدت زیادی طول نکشید که این روش به بازارهای صنعتی و تجاری توسعه پیدا کرد. چاپگر UV، نوعی چاپگر دیجیتال است که از اشعه های فرابنفش استفاده می نماید تا جوهر روی مواد یا لایه ها را خشک کند. اشعه های فرابنفش جوهر را سریعا خشک می نمایند و چاپ را با جزئیات بهتر و دقیق تر انجام می دهند. این کار در مقایسه با دیگر فرآیند های چاپ که در آن جوهر باید بر روی سطح باقی می ماند تا خشک شود، باعث کاهش وجود لکه ها، نقاط تیره و لبه های نامنظم می شود. جوهرهای خشک شده به وسیله اشعه فرابنفش، در مقابل آب و هوا مقاوم هستند و به سرعت محو نمی شوند.

بیشتر بخوانید : انواع مرکب برای چاپ روی پارچه کدام است ؟

چاپ انتقال حرارتی چیست؟

چاپ انتقال حرارت وینیل، انتقال حرارت دیجیتال و چاپ حرارتی تصعید رنگ، نوعی از چاپ انتقال گرما هستند. در انتقال حرارت دیجیتال، ابتدا طرح یا تصویر با استفاده از جوهر حلال مخصوص، بر روی کاغذ انتقال حرارت چاپ می شود. این کار باعث میشود که طرح یا تصویر کاغذ به راحتی بر روی ماده مورد نظر انتقال یابد چرا که از فشار حرارتی استفاده می شود. این فرآیند برای مواد بزرگتر مانند رومیزی ها ایده آل است چرا که در آن از یک دستگاه چاپ حرارتی مفید استفاده می شود. ما دو دستگاه انتقال گرمای حرارتی بزرگ داریم که این امکان را برای ما فراهم می نماید تا محصولات را سریع آماده و ارسال کنیم. در واقع، بسیاری از رومیزی های چاپ حرارتی، در کمتر از 24 ساعت ارسال می شوند.

بیشتر بخوانید : چاپ حرارتی چیست و چه مزایایی دارد؟

چاپ حرارتی تصعید رنگ چیست؟

چاپ حرارتی تصعید رنگ(چاپ سابلیمیشن)، با یک فرآیند انتقال حرارت منحصر به فرد و با استفاده از جوهر مخصوص انجام می گیرد که بر روی پارچه تصعید می شود. رنگ موجود به وسیله گذر از حالت جامد و گاز و با عبور از حالت مایع، به پارچه اجازه می دهد که با رنگ های پویا و پرطراوت ترکیب شود.

طرح و تصویر بر روی یک کاغذ انتقال مخصوص به صورت وارونه چاپ می شود. سپس تصویر با استفاده از فرآیند انتقال حرارت بر روی پلی استر منتقل می شود. دستگاه تا 375 درجه فارنهایت حرارت می بخشد در حالیکه رنگ بر روی الیاف ماده سخت و سفت می شود. تابلوهای حرارتی تصعید رنگ را در بسیاری از مواد مختلف مانند پرچم ها، بنرها و بسیاری از مواد کشی میتوان یافت.

بیشتر بخوانید : چاپ سابلیمیشن یا تصعیدی چیست؟ [بروزترین مقاله 2020]

چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ سیلک اسکرین یک فرآیند چاپ است که از اسکرین های تک رنگ به منظور فراوری انبوه تصاویر مانند لوگوها، روکش های متنی و الگوها بر روی محصولات متنوع استفاده می شود. هر اسکرین شامل تنها یک رنگ، و حداکثر سه تا چهار رنگ استفاده شده در طرح نهایی است. اسکرین های پلی استر، به تنهایی به شابلون ها تبدیل می شوند تا در فرآیند چاپ مورد استفاده قرار گیرند. پس از استفاده از رنگ، جوهر بر روی اسکرین ها آغشته می شود و سپس، شابلون ها برای ایجاد یک تصویر کامل لایه بندی می شوند که در آن، تنها بخشهای نمایان اسکرین، بر روی محصول نهایی می چسبند و نمایش داده می شوند. از آنجا که فراورینمایندگان باید در ابتدا شابلونها را ایجاد نمایند، پس چاپ سیلک اسکرین با توجه به حجم بالای محصولات، ارزان به شمار می رود، محصولاتی از قبیل پوشاک، هدایای تبلیغاتی و پرچم ها، بگ پارچه ای، ساک دستی آماده، جعبه آماده.

نکته جالب اینجاست که نام، اسکرین سیلک به ریشه آن در چین برمی شود، زمانی که فراوری نمایندگان از سیلک برای فراوری شابلون استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید : چاپ سیلک اسکرین چیست؟

چاپ حرارتی چیست؟

چاپ حرارتی، یک فرآیند چاپ دیجیتال است که با استفاده از کاغذ ترموکرومیک حرارتی پوششی، یک تصویر را چاپ می نماید. برخلاف چاپگرهای جوهرافشان، چاپگرهای حرارتی از جوهر مایع برای فراوری تصویر استفاده نمی نمایند. به جای آن، از عناصر حرارت دهی کوچک و انتخابی برای انتقال رنگ دانه ها استفاده می نمایند. چاپگرهای حرارتی برای فراوری برچسب ها، علامت ها، نشانه ها و دیگر اقلام مشابه که با جوهر مایع چاپ می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند.

زمانی که کاغذ از بالای هد چاپگر حرارتی عبور می نماید، پوشش چاپگر در نواحی حرارت یافته، سیاه می شود و تصویر را ایجاد می نماید. سپس این حرارت، لایه های نازک کاغذ را که مسئول رنگ کردن تصویر هستند، فعال می نماید. تصاویر چاپ شده از این روش، با دوام و چند منظوره هستند و احتیاج به نگهداری کمی نسبت به دیگر تصاویر دارند.

بیشتر بخوانید : چاپ پرس حرارتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد ؟

چاپ وینیل چیست؟

چاپ وینیل به علت تنظیمات متنوع برای فراوری هر تصویر، وجود خود را مدیون طرح ها و پروژه های کوچک می داند. ورق های وینیل وارد چاپگر شده و در آن، طرح ها بریده شده و به شکل های وینیل رنگی در می آیند. سپس، با استفاده از حرارت، هر طرح رنگی وینیل به مواد انتقال می یابد که طی فرآیند گرما و فشار صورت می گیرد تا طرح نهایی را ایجاد کند.

از آنجایی که چاپ وینیل اغلب محدود به چاپ یک رنگ می باشد، طرح یا تصویر ضروری است به عنوان فایل وکتور به وسیله نرم افزاری مانند آدوبی ایلاستراتور یا فتوشاپ تهیه و آپلود شود.این فرمت برخلاف فایلهای جی پگ که به صورت پیکسل هستند، طرح های متناسبی را ایجاد می نماید. تصاویر وکتور میتوانند بدون تغییر کیفیت، تغییر اندازه داده و دستکاری شوند، درحالیکه فایلهای دیگر تعداد پیکسل ثابت دارند که در هنگام بزرگ کردن تصویر، کیفیت خود را از دست میدهند.

بیشتر بخوانید : دستگاه cnc با برترین قیمت را از کجا خریداری کنید؟ (راهنمای خرید دستگاه سی ان سی)

چاپ لاتکس چیست؟

چاپ لاتکس کمی با دیگر روشهای چاپ تجاری فرق دارد. چاپگرهای لاتکس، با جوهرهایی بر پایه آب کار می نمایند. این جوهرها در عرض چند ثانیه خشک می شوند و باعث می شود تا سریعا بر روی مواد بچسبند. رنگ های ناشی از چاپ لاتکس، بسیار بادوام و پرطراوت هستند و اغلب بهتر از چاپگر حلال می باشند. بعلاوه، این جوهرها یک نوع از جوهرهای سازگار با محیط زیست می باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که هدهای چاپگر، خودشان به یک ماده مصرفی تبدیل می شوند که به نوبه خود، اندازه زیادی از به جای مانده جوهر را جبران می نمایند.

بیشتر بخوانید : 10 شرکت برتر فروش دستگاه های چاپ بنر در ایران

چاپ حلال چیست؟

چاپ حلال نوعی از چاپ دیجیتال است. برخلاف استفاده از حرارت، روش حلال از جوهر مایع استفاده میکند که بر روی زیرلایه مورد نظر چاپ می شود. چاپ های حلال همچون چاپ لاتکس سریعا خشک نمی شوند اما بیشتر زیرلایه ها خراب یا پاک نمی شوند مگر اینکه خود آنرا خراب کنید. بیشتر چاپ های حلال، پس از 24 ساعت خشک شده و برای چندین سال باقی می ماند. ما چاپ حلال را انجام می دهیم و از چاپگر نقطه ای استفاده میکنیم که تصاویر با کیفیت را ارائه می نماید که با خرابی در پوشش یا تغییر بافت خراب نمی شوند. ما از جوهرهای اکو حلال استفاده می کنیم که گواهینامه طلایی گرینگارد را دارد. چاپ حلال برای سالیان متمادی، روش چاپ بسیاری از شرکت های تبلیغاتی بوده است و به خصوص برای چاپ بنر و دیگر محصولات بادوام تبلیغاتی مانند صفحات دارای نور پس زمنیه مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2088

به "برترین روش چاپ بر روی پارچه در دنیا کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش چاپ بر روی پارچه در دنیا کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید