تأثیرات زیانبار رژیم های لاغری غیر اصولی بر سلامتی

به گزارش اسلیم فا، این روزها کنترل اشتیاق به خوردن به نوعی اپیدمی تبدیل شده است. به بیان دیگر تلاش برای رسیدن به اندام متناسب، آن هم از روش های غیراصولی چون رژیم های لاغری خودسرانه و بسیار کم کالری تا مصرف انواع و اقسام داروهای پرعارضه لاغری، انجام جراحی های غیرضروری و حتی توسل به ورزش های بسیار سنگین به نوعی ماراتن تبدیل شده است.

تأثیرات زیانبار رژیم های لاغری غیر اصولی بر سلامتی

تأثیرات زیانبار رژیم های لاغری غیر اصولی بر سلامتی

نویسنده : پونه شیرازی

آیا می دانید که مرکز گرسنگی در انسان همیشه فعال است، ولی مرکز سیری به صورت دوره ای برای مهار مرکز گرسنگی به کار می افتد و دقیقا به همین علت است که اگر خودمان را با شیوه های مختلف کنترل نکنیم، دهانمان همیشه برای خوردن، مشتاقانه باز خواهد بود.

این روزها کنترل اشتیاق به خوردن به نوعی اپیدمی، بخصوص در میان دختر خانم ها و خانم های جوان 20 تا 40 ساله تبدیل شده است. به بیان دیگر تلاش برای رسیدن به اندام متناسب، آن هم از روش های غیراصولی چون رژیم های لاغری خودسرانه و بسیار کم کالری تا مصرف انواع و اقسام داروهای پرعارضه لاغری، انجام جراحی های غیرضروری و حتی توسل به ورزش های بسیار سنگین به نوعی ماراتن تبدیل شده است، اگر چه برخی از آقایان هم از این قافله عقب نمانده اند.

از رژیم غذایی بیزارم!

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مهم ترین پیامدهای بهره گیری درازمدت از رژیم های غذایی غیراصولی، بیزاری از رژیم های غذایی و روی آوردن حریصانه به خوردن است که بی شک عوارض خطرناکی را در پی خواهد داشت. با این حال متخصصان تغذیه ابتلا به عوارضی چون پوکی استخوان، ریزش مو، ریختن دندان، کم خونی، کاهش بینایی و ضعف اعصاب را پس از گرفتن رژیم های غیراصولی گریزناپذیر می دانند.

برلیانت بزرگمهر، مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران در گفت وگو با جام جم با تاکید بر این که رژیم های لاغری غلط، رژیم های بسیار کم کالری هستند که نمی توانند نیازهای طبیعی بدن را تامین کنند، می گوید: رژیم های غیراصولی دیگر هم شامل رژیم های بدون کربوهیدرات (مواد نشاسته ای چون نان و برنج)، آب درمانی، رژیم چربی، رژیم پرپروتئین و رژیم تک خوری می شود.

از سوءتغذیه تا سوءتغذیه

وی می افزاید: بی شک بهترین روش لاغری استفاده از تمام گروه های غذایی یعنی نان و غلات، سبزیجات، میوه جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و حبوبات در کنار فعالیت های ورزشی چون پیاده روی، دویدن، کوهنوردی یا انجام حرکات منظم روزانه است.

بزرگمهر با اشاره به اشکالاتی که بر انواع رژیم های غذایی کم کالری وارد است، می گوید: رژیم های غذایی کم کالری، مانع رسیدن و دریافت انرژی مورد نیاز سلول ها می شود و از آنجا که متابولیسم بدن به خوبی صورت نمی گیرد، فرد سست و بی حال شده و پس از مدتی از ضعف زیاد دچار بیماری می شود. نکته مهم دیگر آن که وقتی بدن فردی به متابولیسم پایین عادت کند، با کنار گذاشتن رژیم، حتی با مصرف مواد غذایی طبیعی هم چاق می شود.

نان و برنج بخورید!

خیلی ها بدون مشاوره متخصص تغذیه، برای کاهش وزنشان، مصرف نان و برنج را به طور کامل از رژیم روزانه حذف می کنند. غافل از این که این دسته مواد هم باید به اندازه لازم به بدن برسند.

بزرگمهر در این باره تاکید می کند: از آنجا که سوخت سلول های عصبی از کربوهیدرات تامین می شود، نرسیدن این دسته مواد به آنها منجر به بروز ناآرامی های عصبی، سردرد و سرگیجه در فرد می شود. بعلاوه در چنین شرایطی فرد برای جبران این شرایط به مصرف مواد قندی روی می آورد، با افزایش اندازه قند خون، ترشح انسولین بالا می رود و در پی آن افت قند خون بدن به نام یک عارضه جدی تداوم می یابد که تبعات خود را به همراه دارد.

در عین حال رژیم های پرپروتئین هم مانع از جذب کلسیم از طریق بدن شده و عوارضی چون نرمی و پوکی استخوان را به همراه می آورند.

آب درمانی، اشتباهی دیگر

چند سال پیش تب آب درمانی و رژیم های متکی به مصرف صرفا آب برای چند روز متوالی بشدت شایع بود. در حالی که امروزه متخصصان تغذیه به مضرات مصرف بیش از اندازه آب با جدیت تاکید می کنند.

مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران در این باره می گوید: مصرف بیش از اندازه آب منجر به خیز یا ورم سلولی یا به بیانی تجمع زیاد آب در داخل سلول ها می شود که اگر تداوم یابد، سوءتغذیه و حتی مرگ را در پی دارد.

رژیم های پرچربی هم فرد را با خطر افزایش کلسترول، چربی های بد خون (LDL) و تری گلیسیرید روبرو می کند.

تک خوری نکنید

رعایت تنوع غذایی مبتنی بر مصرف 5 گروه غذایی راز اصلی داشتن یک رژیم غذایی سالم و درست است.

بی شک کسانی که به منظور حفظ رژیم غذایی خود تک خوری می کنند، یعنی مثلا در طول روز صرفا از یک میوه یا ماده پروتئینی خاصی مصرف می کنند، مبتلا به نوعی جدی از سوءتغذیه می شوند.

بزرگمهر در این خصوص می افزاید: سوءتغذیه در افراد دارای رژیم تک خوری از آن رو اتفاق می افتد که برخی مواد غذایی تنها به همراه مواد غذایی دیگر هضم و جذب می شوند، همچون منابع گیاهی دارای آهن که همراه با منابع تغذیه ای دارای ویتامین C جذب می شوند. پس فقر مصرف هر یک از این مواد، مانع جذب مواد مغذی دیگر می شود.

اعتیاد به رژیم، بلایی دیگر

متاسفانه افرادی که به رژیم غذایی سخت عادت می کنند، پس از مدتی نسبت به رژیم هایی که حتی متخصصان تغذیه به آنها می دهند هم وسواس پیدا کرده و تصور می کنند که آنها هم پرکالری هستند و بر این اساس خودسرانه از رژیم های کم کالری تری استفاده می کنند که بر این منوال نه تنها دچار سوءتغذیه و انواع بیماری ها می شوند، بلکه بدنشان پس از مدتی دیگر نه تنها نسبت به هیچ رژیمی جواب نمی دهد، بلکه حتی با خوردن غذای طبیعی هم چاق می شوند.

منبع:روزنامه جام جم 1390/05/03

ارسال از طریق کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1879

به "تأثیرات زیانبار رژیم های لاغری غیر اصولی بر سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرات زیانبار رژیم های لاغری غیر اصولی بر سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید