تالاب قوری گل ، تجسم رویا در واقعیت

به گزارش اسلیم فا، آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز در تاریخ این سرزمین تاثیرات فراوانی داشته و همواره یکی از شهرهای مهم ایران زمین بوده است. هنرمندان بسیاری نیز از دل این استان آذری زبان بیرون آمده اند. ابنیه و آثار تاریخی به جا مانده در آذربایجان شرقی نیز نیازی به معرفی ندارند. در این میان، خالق هستی بخش نیز زیباترین نقاشی های خود را در این استان به تصویر در آورده تا از لحاظ طبیعت نیز جایی باشد پر از دیدنی و زیبایی. تالاب قوریگل در آذربایجان شرقی یکی از این مناظر رنگ آمیزی شده به دست طبیعت بوده که همانند رویا می ماند، اما جایی است واقعی. پس، در ادامه با ما همراه باشید برای معرفی تالاب قوری گل.

تالاب قوری گل ، تجسم رویا در واقعیت

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

درباره این کارت پستال طبیعی

تالاب قوریگل در آذربایجان شرقی دارای وسعتی 200 هکتاری بوده که بیشتر مردم تبریز از آنجا خاطراتی دارند و عکس های تالاب در آلبوم بیشتر مردم این شهر دارای جایگاهی ویژه است. تالاب قوریگل که 40 کیلومتر از جنوب شرقی تبریز فاصله دارد، در غرب بستان آباد واقع است. این منطقه زیبا و رویایی 1890 متر بالاتر از سطح دریا بوده و دارای مساحتی برابر با 16 میلومتر است. عرض و طول تالاب زیبای قوری گل در حدود 4 کیلومتر هست. طبق محاسبات اجرا شده، عمیق ترین نقطه این مکان بی نظیر و رویایی 13 متر بوده و از لحاظ محیط زیست، مکانی فوق العاده مهم است.

معنای قوری گل

این تالاب که از آب های راکد استان آذربایجان شرقی و تبریز است، در زبان ترکی معنای تالاب خشک می دهد. اما شاید جالب باشد بدانید شهر بستان آباد که در نزدیکی قوری گل واقع شده، در مکان شهری باستانی به نام اوجان بنا شده است. در دوران مغول و حکومت ایلخانان بر ایران، اوجان پایتخت ییلاقی این قوم بود. این منطقه که در جهت جاده ابریشم قرار داشت، بسیار سرسبز و پر آب بوده و نام بستان آباد به همین دلیل بر آن نهاده شده است. هم اکنون قوری گل یکی از نشانه های باقیمانده از آن منطقه سرسبز قدیمی هست.

شبلی، تغذیه کننده تالاب قوری گل

ارتفاعات پر برف دامنه شرقی گردنه شبلی در تبریز یکی از اصلی ترین منابغ تغذیه آب تالاب قوریگل است. البته آب های جاری و چشمه های زیرزمینی واقع در کف تالاب نیز از دیگر منابع تغذیه کننده این منطقه زیبا هستند. آب شیرین و قابل شرب قوری گل مهمترین محل آبکمک کشتزارهای روستاهای یوسف آباد، رامناب و ارشتناب است.

حیات وحش تالاب زیبای قوری گل

این مکان در روزگاری نه چندان دور محل عبور و زیستگاه میش و قوچ ارمنی بوده است که این گونه های کمیاب با توسعه شهری از بین رفته اند، اما تصویب قانون ممنوعیت شکار در این منطقه بکر و زیبا باعث شد تا گونه های حیوانی، این مکان ناب را محل اسکان و زندگی خود قرار دهند. یکی از معروف ترین پستاندارن این منطقه جربیل ایرانی است. علاوه بر جربیل می توان موش مغان، گرگ، روباه، موش کشتزار و سمور سنگی را نیز در محوطه قوری گل مشاهده کرد. این تالاب محل زندگی پرندگان بسکمک نیز بوده که 92 گونه آنان تا به امروز در اطراف قوری گل شناسایی شده اند. اردک سر سفید، اردک لبوطی و اردک مرمری از جمله گونه های در حال انقراض هستند که در این منطقه زندگی می کنند. گرزه مار، مار پلنگی، مار چلیر و کور مار در کنار قورباغه، مارمولک و ماهی ها از دیگر موجودات حیات وحش تالاب قوری گل هستند. 280 گونه گیاهی نیز از دیگر جاذبه های دیدنی قوری گل بشمار می آیند. 89 درصد این گیاهان در حوزه تالاب بوده و باقی گیاهان آبزی و نیمه آبزی هستند. شاید جذاب ترین بخش قوری گل، گیاهان غوطه ور در آب های این تالاب باشند. راهنگ آبی، قوشاب شانه ای، آلاله آبی در کنار انواع جلبک این تالاب را به یکی از زیباترین مناظر طبیعی بدل کرده اند.

برای فرار از گرمای تابستان به قوری گل بروید

آب و هوای سرد و زمستانی این منطقه در تابستان ها بسیار خنک و معتدل بوده و در اوج گرما می توانید میانگین دمای 2 الی 19 درجه سانتیگراد را در تالاب سرسبز قوری گل تجربه کنید. بهمن با دمایی بین 4 تا منفی هفت درجه، سردترین ماه این منطقه رویایی است. تالاب زیبای قوری گل در کنوانسوین رامسر و در سال 1354 به ثبت رسید. ممنوعیت شکار در سال 1373 به حفظ محیط زیست در قوری گل کمک شایانی کرد و امروزه مناظر دیدنی و تنوع زیستی این تالاب بی نظیر هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 995

به "تالاب قوری گل ، تجسم رویا در واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب قوری گل ، تجسم رویا در واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید