تحریم گازانبری آمریکا و اروپا علیه ترکیه

به گزارش اسلیم فا، تهران (پانا) - از یک سو آمریکا بیان کرد که بسته تحریم های ترکیه توسط ترامپ امضا شده است و از سوی دیگر رهبران اروپایی بر سر تحریم ترکیه به توافق رسیدند.

تحریم گازانبری آمریکا و اروپا علیه ترکیه

با ما سفر کنید و با تور اروپا زمستان 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش جماران، آمریکا و اروپا به طور همزمان و به بهانه های مختلف تحریم هایی را علیه ترکیه اعمال کردند یا قصد اعمال دارند. تحریم هایی که می تواند فشار زیادی بر اقتصاد ترکیه که اکنون و در سایه کرونا با مسائل جدی رو به رو شده است، وارد کند.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی امروز آدینه نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بسته تحریم ها علیه ترکیه را در پی خرید سامانه موشکی روسی اس400 توسط آنکارا را امضا کرد.

بعضی منابع مطلع به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که ترامپ بسته ای از تدابیر و اقدامات که مایک پمپئو وزیر خارجه پیشنهاد داده را امضا نموده است اما این منابع جزئیات این تحریم ها را فاش نکردند. این تحریم ها علیه ترکیه به موجب قانون سی ای ای تی اس ای (مبارزه با دشمنان آمریکا به وسیله تحریم ها) اعمال می شوند.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایالات متحده آمریکا میخواهد تحریم هایی علیه ترکیه را به دلیل خرید سامانه موشکی اس400 روسیه برای دفاع هوایی اعمال کند. بعضی منابع مطلع نیز گفتند که این تحریم ها صنایع دفاعی ترکیه و اسماعیل دمیر رئیس آن را هدف قرار می دهد.

واشنگتن آنکارا را بعد از خرید سامانه اس400 روسیه تهدید به تحریم کرد و پیش از این نیز آمریکا تصمیم به تحویل ندادن هواپیماهای اف 35 به ترکیه گرفت. رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست پنجشنبه شب خود در بروکسل بر سر وضع تحریم و مجازات های مالی علیه ترکیه توافق کردند.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از سخنگوی شورای اروپا گفت که توافق بر سر تحریم ترکیه به دلیل اقدامات غیرقانونی و تهاجمی این کشور بر ضد یونان و قبرس حاصل شده است.

در این گزارش همچنین به نقل از یک دیپلمات اروپایی آمده است: عمده اقداماتی که درباره آنها تصمیم گیری شد مربوط به تحریم های انفرادی است و در صورتی که ترکیه به تحرکات خود ادامه دهد اقدامات بیشتری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بر اساس جمع بندی نشست سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا قرار است فهرستی از اسامی افرادی که تحت تحریم قرار خواهند گرفت طی هفته های آینده تهیه و برای تایید به اعضا اتحادیه ارائه شود. دیپلمات اروپایی که خبرگزاری فرانسه نامی از وی نبرده می افزاید: در این راستا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سوی رهبران اروپایی ماموریت یافته است که حداکثر تا مارس سال آینده میلادی گزارشی از تحول احتمالی اوضاع تهیه کند تا براساس آن در صورت لزوم نام افراد و یا شرکت های جدید به فهرست تحریم ها اضافه شود.

به گفته این دیپلمات ایده اصلی این است که پیچ (تحریم ها) به تدریج و در صورت لزوم محکم تر شود.

موارد اختلاف سران اتحادیه اروپا با ترکیه متعدد است که بخش عمده آن به مناقشه شرق مدیترانه بازمی شود. عملیات اکتشاف و حفاری ترکیه در میادین گازی شرق مدیترانه که اتحادیه اروپا آنرا غیرقانونی و تحریک آمیز خوانده، آنکارا را روی در روی یونان و قبرس قرار داده و تنش در این منطقه را تشدید نموده است.

اروپا علاوه بر این رویکرد مداخله جویانه و یا دخالت های نظامی آنکارا در مناطق بحران خیز، بویژه در مناقشات لیبی، سوریه و قره باغ کوهستانی را تحریک آمیز خوانده و با آن مخالفت نموده است. از سوی دیگر نباید این نکته را از نظر پنهان داشت که ترکیه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است و با بعضی کشورهای مهم اروپایی در این سازمان همکاری نزدیک دارد.

به اذعان بسیاری از دیپلمات ها و مسئولان این پیمان مهم دفاعی، آنکارا در ناتو بر حمایت و پشتیبانی اعضا حساب ویژه ای باز نموده است. در جریان نشست پنجشنبه شب سران اتحادیه اروپا تمامی نگرانی های موجود درخصوص تحرکات ترکیه به صراحت از سوی اعضا بیان شد. بر این اساس گفته شده است که نبود اتفاق نظر جمعی سبب شد تا بر سر تحریم های مالی بخش های مختلف فعال در ترکیه و نیز درخصوص درخواست یونان برای تحریم تسلیحاتی آنکارا از سوی اروپا توافق کلی بدست نیاید.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در واکنش به احتمال تحریم های اروپایی چهارشنبه در آستانه سفر به آذربایجان گفت: اتحادیه اروپا هرگز صادقانه عمل ننموده و هرگز وعده هایش به ترکیه را تحقق نبخشیده … اما ما همواره صبوری نموده ایم و هنوز صبوریم. هر تحریمی که علیه ترکیه اعمال نمایند، ما را آن قدرها نگران نمی کند.

رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش در مسأله مدیترانه شرقی سازشکاری نمی کند اما احتمال مذاکره را رد نکرد: اگر یونان واقعاً صادقانه به عنوان یک همسایه عمل کند، ما کماکان برای حضور بر سر میز مذاکره آماده خواهیم بود.

ترکیه کشتی اوروچ رئیس را اکتبر در آستانه نشست پیشین اتحادیه اروپا، عقب کشاند و دلیل آن را تعمیرت و نگهداری گفت. اما هفته گذشته بار دیگر این کشتی را به آب های تحت مناقشه اعزام کرد. چارلز میکل رئیس اجلاس های اتحادیه اروپا نیز پیش از این به ترکیه هشدار داده که موش و گربه بازی درنیاورد و کشتی را قبل نشست اتحادیه عقب نکشاند تا پس از آن دوباره اعزام کند.

فرانسه رهبری فشارهای اتحادیه اروپا علیه ترکیه را برعهده دارد. روابط پاریس و آنکارا به دلایل مختلف در ماه های اخیر پرتنش شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1438

به "تحریم گازانبری آمریکا و اروپا علیه ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم گازانبری آمریکا و اروپا علیه ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید