تحقق بودجه 98 شهرداری اراک با انحرافاتی روبرو است

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران/مرکزی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک گفت: علیرغم تحقق 96 درصدی بودجه هشت دوازدهم شهرداری، با انحرافاتی در این حوزه روبرو هستیم.

تحقق بودجه 98 شهرداری اراک با انحرافاتی روبرو است

ایرج رضایی عصر امروز دوشنبه در صحن رسمی شورای شهر اراک به عملکرد شهرداری در تحقق بودجه 98 اشاره کرد و گفت: بودجه مصوب شهرداری اراک در سال 98 برابر با 480 میلیارد تومان بوده است که در هشت ماهه نخست سال، 96 درصد آن محقق شده است. در واقع سهم بودجه تا آبانماه 174 میلیارد تومان بوده است که 168 میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی درآمد ناشی از عوارض آلایندگی را 121 میلیارد تومان دانست که تا به امروز 85 درصد آن محقق شده است، اضافه کرد: درآمد هشت دوازدهم حاصل از عوارض ساختمان 70 میلیارد تومان بوده است که 45 میلیارد تومان معادل 63 درصد محقق شده و درآمد حاصل از عوارض اختصاصی 13 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است که 81 درصد آن وصول شده است.

رضایی با اشاره به تحقق 46 درصدی درآمد ناشی از خدمات و موسسات انتفاعی، 138 درصدی درآمد تاسیسات شهرداری، 24 درصدی درآمد حاصل از وجوه شهرداری، 60 درصدی اعلانات و هدایا و 88.5 درصدی سایر منابع بیان نمود: در بودجه سال 98 مصوب شده بود که شهرداری تا خاتمه آبانماه 20 میلیارد تومان فروش املاک داشته باشد که در این بازه زمانی 22 میلیارد تومان فروش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه هزینه کرد شهرداری باید براساس درآمد دنبال شود، گفت: بدلیل نداشتن اطلاعات دقیق در خصوص هزینه های جاری به این حوزه ورود نمی کنم، اما در حوزه هزینه های عمرانی در هشت ماهه سال جاری، سهم در نظر گرفته شده 120 میلیارد تومان بوده است که تا به امروز 66 میلیارد تومان معادل 55 درصد هزینه شده است و در واقع حدود 50 درصد از عملکرد عقب هستیم، در حالیکه 96 درصد تحقق درآمد به ثبت رسیده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک اظهار کرد: سهم شهرداری اراک در حوزه تملکات براساس بودجه 98 در هشت ماهه نخست سال جاری 20 میلیارد تومان بوده که با 18 درصد رشد، 23 میلیارد تومان تملک داشته است و با احتساب 55 درصد کار عمرانی انجام شده 63 درصد از نگاه بودجه ای انحراف دیده می شود.

وی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای برنامه حفاظت از شهر در سال 98 اضافه کرد: برای خرید نردبان آتش نشانی و تجهیزات لازم 10 میلیارد تومان در بودجه 98 لحاظ شد، اما تا به امروز به دلیل انحراف از بودجه و عمل نشدن به این ردیف بودجه اقدامی در این راستا انجام نشده است حتی در بحث بهبود محیط شهری 38 میلیارد تومان در نظر گرفته شد، اما 95 میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است و با وجود ردیف 5 میلیارد و 600 میلیون تومانی برای اجرای برنامه ایجاد تاسیسات درآمد و درآمد پایدار فقط 60 میلیون تومان معادل 1.8 درصد هزینه شده است.

رضایی شرح داد: شهرداری دارای دو کفه درآمد و هزینه و موسسه ای خدماتی است که هزینه های عمرانی آن با درآمد سال 98 همخوانی ندارد و لازم است با توجه به شرایط، طی دو هفته آینده بازبینی در ردیف های بودجه صورت گیرد، همچنین شهرداری باید عملکرد هشت ماهه خود را مستند ارائه کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه شهرداری به لحاظ دیون خود یک بودجه عقب است، اما دیون شهرداری در ردیف های بودجه در نظر گرفته شده است گفت: شرایط فعلی نشان از انحراف از بودجه 98 دارد که رقم آن رقم کمی نیست، اما اگر بخشی از درآمد شهرداری صرف پرداخت دیون شده است، چرا شهرداری در بودجه خود 4 میلیارد و 200 میلیون تومان برای ردیف دیون عمرانی پیشنهاد داد.

وی در ادامه به موضوع آلودگی هوای اراک اشاره کرد و گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال 1386 توسط هیات وزیران به تصویب رسید.

رضایی بیان نمود: 13 بهمن ماه سال گذشته نامه ای در خصوص شرایط هوای شهر اراک و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به شورا ارائه کردم و این نامه از جانب رییس وقت شورا به استانداری ارسال شد، اما با گذشت حدود یک سال از این نامه تا به امروز هیچ پاسخی از جانب استاندار و نمایندگان مجلس دریافت نشده است و لازم است شورا در این راستا جدیت بیشتری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 741

به "تحقق بودجه 98 شهرداری اراک با انحرافاتی روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق بودجه 98 شهرداری اراک با انحرافاتی روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید