تفاوت انیمیشن و انیمه چیست؟

به گزارش اسلیم فا، انیمه، انیمیشن یا حتی کارتون از گذشته تا به امروز، چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی، اوقات بسیار خوش و دلنشینی را برای ما رقم زدند و بخش بسیار بزرگی از کودکی ما را تشکیل می دادند و درس های مهمی را در بزرگسالی به ما منتقل کردند. همین نیز سبب شده تا این آثار از اهمیت بسیار بالایی برای ما برخوردار باشند.

تفاوت انیمیشن و انیمه چیست؟

شاید برای بسیاری از افراد مهم نباشد که تفاوت انیمه با انیمیشن یا حتی کارتون چیست و تنها این آثار را دیدن می نمایند و مشتاقانه منتظر آثار بعدی هستند و لذت می برند. با این حال، این سوال ممکن است برای افراد پیش بیاید که آیا انیمه و انیمیشن با یکدیگر تفاوت دارند؟ پاسخ هم بله است و هم خیر. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی این دو سبک و بعلاوه تفاوت آن ها بپردازیم.

درهمین رابطه بخوانیم: برترین انیمیشن های سال های اخیر که از دیزنی و پیکسار نیستند

انیمیشن چیست؟

به زبان ساده، انیمیشن فرآیندی است که با استفاده از آن می توان حرکت را به مدل ها و شخصیت های دو بعدی یا سه بعدی اضافه نمود. این کار همچون مجموعه ای از تصاویر ایستا است که با حرکتی ظریف در هر فریم در جنبش هستند و در نهایت، یک فیلم متحرک را ایجاد می نمایند.

در گذشته، انیمیشن به وسیله مدل های نقاشی دستی ساخته می شد اما امروزه این گونه آثار کمتر هستند و با پیشرفت تکنولوژی، انیماتورها می توانند فیلم های پویانمایی خیره نماینده ای را بسازند. ساخت انیمیشن های سه بعدی بسیار آسان و کمتر زمان بر شده است و اکنون هر کسی می تواند نحوه ساخت انیمیشن های سه بعدی را بیاموزد و نحوه کار آن ها را از اینترنت ببیند.

انیمیشن به طور گسترده ای به عنوان کارتون نیز معروفیت دارد و زمانی که از یک انیمیشن یاد می گردد، می دانیم که به معنای کارتون غیر ژاپنی است. حالا در ادامه به معرفی کارتون های سبک ژاپنی یا همان انیمه می پردازیم.

انیمه چیست؟

انیمه شکلی از انیمیشن به شمار می رود که در اصل از ژاپن و با ادغام سبک ژاپنی در انیمیشن سازی سرچشمه گرفته است. گرافیک انیمه نسبت به کارتون های معمولی غربی پر جنب وجوش تر هستند و تاریخچه آن از دهه شصت میلادی آغاز شد اما بعدا و با آغاز کار اوسامو تزوکا محبوبیت پیدا کرد.

انیمه با ترکیب جلوه های بصری قوی و جزئیات عالی هنری، با تمرکز روی شخصیت ها ساخته می گردد. سازندگان برای ساختن یک شخصیت به سختی کوشش می نمایند و شخصیت های انیمه دارای بعضی ویژگی های متمایز هستند که از جمله آن ها می توان به چشمان درشت، بدن بلند، پوست براق و مواردی از این دست اشاره نمود. در انیمه، محتوا و شخصیت ها اهمیت بسیار زیادی دارند که این موضوع به طور کامل در خصوص انیمیشن ها صدق نمی نماید.

انیمه برای مخاطبان با سطوح مختلف سنی ساخته می شوند و حتی می تواند خشونت بسیار زیادی را برای بیننده های بزرگسال به نمایش در بیاورد. متمایزترین مورد در انیمه و انیمیشن، مربوط به حرکت و جنبش است و در حقیقت، انیمه نسبت به انیمیشن ها یا کارتون ها جنبش و حرکت کمتری دارد.

تفاوت انیمه و انیمیشن

حالا که با انیمه و انیمیشن آشنا شدیم، باید به تفاوت های آن ها نیز بپردازیم. همانطور که می دانیم، انیمه بخشی از انیمیشن است اما برعکس این موضوع درست نیست؛ انیمه یک سبک ژاپنی است و انیمیشن نیز بیشتر سرچشمه ای غربی دارد که با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنالیز آن ها می پردازیم.

تفاوت در جزئیات

در انیمیشن ها، سازندگان روی شخصیت ها و حرکات آن ها متمرکز هستند ولی در انیمه، تمرکز اصلی عمدتا روی کاراکترها، پس زمینه و محیط دراماتیک است و همین نیز سبب شده تا تفاوت متمایزی بین آنها در جزئیات وجود داشته باشد.

توهم حرکت

انیمیشن به معنای حرکت دادن به تصاویر ایستا است و انیماتورها از آرایه ای از تصاویر ثابت با تغییر ظریف در کنار یکدیگر استفاده می نمایند و به آن ها حرکت می بخشند. بنابراین، این تصاویر ثابت در حین حرکت یکپارچه و نرم به نظر می رسند. از طرف دیگر، توهم حرکت در انیمه ظریف و روان نیست اما ضعیف نیز نیست.

حرکت در انیمه تکراری و کمتر است. بنابراین، هنگامی که یک شخصیت صحبت می نماید، اکثرا چند تار موی متحرک و یک حرکت خفیف دهان به چشم می آید و به ندرت می توان همچون انیمیشن، در انیمه حالت چهره را دقیق تر به تصویر کشید.

سبک محتوا

سبک محتوا احتمالا بزرگترین و آشکارترین تفاوت بین این دو است که می توان به وضوح آن را مشاهده کرد. سبک محتوایی انیمیشن ها عمدتا غربی و گاها جهانی هستند اما انیمه ها اکثرا تحت تأثیر فرهنگ ژاپن قرار دارند. هر انیمه ای را که انتخاب کنید، تأثیرات هنر، تاریخ و فرهنگ ژاپن را در آن شاهد خواهید بود. سبک محتوایی انیمه بیشتر با مضامین تاریک و مناسب برای بزرگسالان است اما فیلم های انیمیشن بیشتر برای بچه ها مناسب هستند. البته انیمیشن هایی برای بزرگسالان نیز وجود دارند اما این آثار به تاریکی بعضی انیمه ها نیستند.

مخاطب متفاوت

از آنجایی که انیمه های سریالی و سینمایی عمدتا با مضامین تاریک و حاوی صحنه های بحث برانگیز هستند، بیشتر برای مخاطب بزرگسال مناسب اند و این در حالی است که انیمیشن ها محتوایی سبک دارند و به ندرت حاوی محتواهای بحث برانگیز هستند. همین نیز سبب شده تا انیمیشن ها بیشتر برای بیننده های جوان مناسب باشند و همین نیز تفاوت قابل توجهی در مخاطبان انیمه و انیمیشن رقم می زند.

سخن انتهای

صحبت درباره تفاوت انیمه و انیمیشن روندی بی انتها دارد اما با خواندن موارد بالا، می توانید درک بهتری از آن و بعلاوه تفاوت های بین آن ها داشته باشد. با وجود تفاوت های واضح بین این دو، مردم عاشق دیدنی انیمه ها و بعلاوه انیمیشن ها هستند و از دیدنی آن ها لذت می برند.

منبع: فوت و فن / themotiontree.com
انتشار: 10 فروردین 1402 بروزرسانی: 10 فروردین 1402 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2294

به "تفاوت انیمیشن و انیمه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت انیمیشن و انیمه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید