خبرنگاران هدف از دوره گردی جدید خلیلزاد به پاکستان چیست؟

به گزارش اسلیم فا، اسلام آباد - خبرنگاران - زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان سه روز پس از شروع مذاکرات بین افغانی در دوحه به پاکستان سفر کرد، وی که طی دو سال گذشته 22 بار از اسلام آباد ملاقات کرد این بار به نظر می رسد پیچیده گی های نشست دوحه را برای طرف پاکستانی ها مطرح خواهد نمود، موضوعی که از نظر کارشناسان نشان دهنده ناتوانی امریکا در مدیریت مذاکرات بین افغان هااست.

خبرنگاران هدف از دوره گردی جدید خلیلزاد به پاکستان چیست؟

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران، خلیلزاد امروز در اسلام آباد با وزیر امور خارجه پاکستان دیدار خواهد نمود

وی ساعتی قبل با ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد.

رسانه های پاکستانی به نقل تز منابع مطلع اعلام کردند که زلمای خلیلزاد برای قدردانی از مقام های پاکستانی برای یاری به پیشبرد فرایند صلح افغانستان از جمله آغاز مذاکرات میان گروه های داخلی این کشور در دوحه به اسلام آباد سفر نموده است اما کارشناسان معتقدند که حساسیت گفت وگوهای دوحه و پیچیده گی مواضع طرف های مذاکره باعث شده تا آمریکایی ها ضمن ترس از تجربه سابق بار دیگر از طرف پاکستانی بخواهند که از نفوذ خود برای ادامه یافتن گفت وگوهای بین افغانی استفاده کند.

ناظران سیاسی در پاکستان می گویند که دولت این کشور در خردادماه 1394 نیز ابتکار عمل صلح افغانستان با گردهم آورند هیات دولت کابل و گروه طالبان در اسلام آباد را به اجرا گذاشت که بعد از مرگ ملاعمر این فرآیند متوقف شد. پس از آن کوشش پاکستان برای ازسرگیری مذاکرات میان کابل و طالبان در زمان ریاست ملامنصور نیز ادامه یافت که البته با کشته شدن سرنموده وقت طالبان در جریان حمله پهپادی آمریکا در خاک پاکستان در خرداد 1395 منجر به تخریب تمامی ابتکارات در این زمینه شد.

آمریکا در صندلی تضمین نتایج مذاکرات دوحه نیست

همزمان با آغاز گفت وگوهای بین افغانستانی در دوحه سطح خشونت و درگیری در افغانستان نیز شدت گرفته و آمریکایی ها از هر دو طرف تحت فشار قرار گرفته اند که چگونه می توانند با مدیریت نشست دوحه جلوی عملیات های طالبان در افغانستان را بگیرند.

به گفته باقر سجاد خبرنگار ارشد خبرگزاری کیودو ژاپن در پاکستان، خلیل زاد چاره ای جز درخواست از طرف پاکستانی برای یاری به کاهش خشونت ها در افغانستان و متقاعد کردن طالبان برای آتش بس دائمی ندارد.

وی طی گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در اسلام آباد اضافه نمود: پاکستانی ها به طرف آمریکایی این موضوع را واضح نموده اند که اسلام آباد سهم خود را انجام داده و اکنون نوبت گروه های افغانستانی است که جهت دستیابی به صلح دائمی را با مشارکت سازنده هموار کنند.

این کارشناس پاکستانی اضافه نمود: اسلام آباد در برون رفت بن بست میان کابل و طالبان بر سر آزادی زندانیان نقش مهمی ایفا کرد و اکنون آمریکایی ها انتظار دارند تا پاکستان برای اطمینان از نتایج سازنده نشست دوحه همچنان به نقش آفرینی خود ادامه دهد.

آنالیز شرایط افغانستان پس از خروج آمریکا

محمد طاهر خان کارشناس امور افغانستان و طالبان نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت که خروج نظامیان آمریکا و شرایط افغانستان یکی از دغدغه های واشنگتن است که به نظر می رسد آنان با پیشرفت در مذاکرات بین افغانی در دوحه خواهان ثبات پایدار و طولانی بعد از خروج نظامیان خارجی از افغانستان هستند.

وی اضافه نمود: با توجه به نقش پاکستان در متقاعد کردن طالبان برای آتش بس در چند ماه گذشته و یاری به عملی شدن برگزار نشست دوحه، انتظار می رود زلمی خلیلزاد چگونگی مدیریت افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی را با دولت اسلام آباد مورد بحث و آنالیز قرار دهد.

طاهر خان تاکید نمود: به رغم تمامی مسائل در جهت صله افغانستان، طرفین برای آغاز مذاکرات داخلی راضی شده اند اما این تمام ماجرا نیست و پیچیده گی های فراوانی از جمله نحوه آتش بس در افغانستان، ادامه آزادی زندانیان، قانون اساسی و مشارکت طالبان در قدرت وجود دارد.

دیپلماسی اسلام آباد در حاشیه نشست دوحه

پاکستان که در ماه های اخیر مصرانه خواهان آغاز مذاکرات میان تمام گروه های داخلی در افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار بوده، اکنون با آغاز این فرآیند در دوحه سرعت دیپلماسی خود برای رایزنی با طرف های مذاکرات بین افغانی را افزایش داد.

کنند ویژه نخست وزیر پاکستان که به کنندگی از این کشور روزهای اخیر در جلسه افتتاحیه آغاز مذاکرات میان هیات دولت افغانستان و گروه طالبان حضور داشت در حاشیه این مراسم دیدارهای جداگانه ای نیز با طرف ها اصلی این گفت وگوها انجام داد.

محمد صادق که 6 سال نیز به عنوان سفیر پاکستان در افغانستان خدمت نموده است، در 3 روز گذشته با رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان، سرپرست وزارت امور خارجه این کشور، روسای هیات دولت کابل و طالبان دیدار کرد.

وی همچنین با ملا عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و ضمیر قابلوف کننده ویژه فدراسیون روسیه در امور افغانستان دیدار و تحولات پیرامون مذاکرات دوحه را مورد آنالیز قرار داد.

دولت پاکستان این کشور را اولین آسیب دیده از بحران افغانستان و تداوم ناآرامی ها در همسایگی خود می داند و در عین حال دستیابی به صلح پایدار و راه حل فراگیر را نیز در مرحله اول به سود پاکستان بعد از افغانستان توصیف می نماید.

فرستاده ویژه نخست وزیر پاکستان در دوحه نیز با همین هدف دیپلماسی خود در حاشیه مذاکرات بین افغانی را تسریع نموده و از تمامی طرف ها انتظار دارد تا جهت فعلی را ادامه دهند و نسبت به بعضی کوشش های منفی برای متوقف کردن فرایند فعلی هوشیار باشند.

کارشناسان می گویند: اسلام آباد نگران آنچه که عوامل خرابکار برای از بین بردن کوشش های صلح در افغانستان می خواند، است و بارها از طرف آمریکایی خواسته است که ضمن چشم داشت از نقش پاکستان برای یاری به پیشبرد صلح، مراقب مخالفان فرآیند آشتی در افغانستان نیز باشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1286

به "خبرنگاران هدف از دوره گردی جدید خلیلزاد به پاکستان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هدف از دوره گردی جدید خلیلزاد به پاکستان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید