پیغام های رژه شرقی اوباما برای اروپا

به گزارش اسلیم فا، خبرنگاران: باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، بعد از سفر به ژاپن و دیدار با آکی هیتو، امپراتور و شینزو آبه، نخست وزیر، وارد کره جنوبی شد. این دو سفر در مجموع سفر دوره ای اوباما به شرق آسیا است که بعد از کره جنوبی نوبت به مالزی و فیلیپین می رسد.

پیغام های رژه شرقی اوباما برای اروپا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، بعد از سفر به ژاپن و دیدار با آکی هیتو، امپراتور و شینزو آبه، نخست وزیر، وارد کره جنوبی شد. این دو سفر در مجموع سفر دوره ای اوباما به شرق آسیا است که بعد از کره جنوبی نوبت به مالزی و فیلیپین می رسد. قرار بود اوباما این سفر را در اکتبر سال گذشته میلادی انجام بدهد اما او در آن زمان درگیر منازعه سیاسی با نمایندگان جمهوری خواه کنگره بر سر بودجه بود. آن منازعه منجر به تعطیلی دولت فدرال شده بود و همین موضوع مانع سفر رئیس جمهور امریکا به شرق آسیا شد.

حالا که اوباما درگیر منازعه ای تا آن حد با رقبای جمهوری خواه خود نیست، فرصت پیدا نموده تا سری به متحدان آسیایی خود بزند اما در همین موقع هم امریکا درگیر بحران دیگری است. جان کری، وزیر خارجه امریکا، هم زمان با سفر اوباما بیانیه ای را در خصوص بحران اوکراین صادر کرد و در آن تندترین عبارات را علیه روسیه به کار برد. او در این بیانیه روسیه را به تفرقه افکنی، فریبکاری و بی ثباتی در بحران اوکراین متهم کرد و مدعی شد که رسانه های روسی به صورت دائم خیال بافی های ولادیمیر پوتین در خصوص اوکراین را پخش می نمایند.

به این ترتیب، نوعی تقسیم کار بین رئیس جمهور و وزیر خارجه امریکا دیده می گردد. در حالی که اوباما به شرق آسیا رفته تا سری به زنجیره سیاسی از متحدان خود در آن منطقه بزند، کری همراه با او نشده تا همچنان موضوع اوکراین را دنبال کند. مقام های امریکایی با این تقسیم دو هدف را دنبال می نمایند که در هر دو هدف توجه به دو نوع متحد وجود دارد. هدف نخست مربوط می گردد به بحران اوکراین و توجه به متحدان سنتی امریکا در قاره اروپا. این نکته حائز اهمیت است که کری درست یک روز بعد از ورود اوباما به توکیو شدیدترین عبارات را علیه روسیه به کار برده در حالی که طی چند هفته اخیر بارها با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار داشته و تا کنون از چنین عباراتی استفاده ننموده بود.

این تندگویی های کری علیه روسیه در وهله نخست قوت قلبی است برای دولت موقت اوکراین که عملیات نظامی علیه جدایی طلبان در شرق اوکراین را شروع نموده و سپس اطمینان خاطری به متحدان سنتی اروپایی می دهد که سفر اوباما به شرق به معنای کاهش توجه امریکا به آنها نیست و کاخ سفید همچنان نیازهای امنیتی قاره اروپا و به خصوص شرق این قاره در برابر روسیه را مد نظر دارد. در مقابل، سفر اوباما به متحدان آسیایی نیز بر همین محور اما از جهت جبهه بندی سیاسی در آن منطقه است.

اوباما در اوج بحران اوکراین به شرق آسیا رفته تا به متحدان آسیایی خود نشان دهد که بحران اروپایی موجب نمی گردد تا او نیازهای امنیتی این منطقه در برابر چین را نادیده بگیرد، بلکه برعکس، نیازهای این منطقه برای او اولویت خاصی دارد، به همین جهت است که اوباما در دیدار خود با شینزو آبه اشاره صریحی به منازعه ژاپن با چین داشت و در اشاره اش به تمامیت ارضی ژاپن حتی جزایر سه گانه را نیز ذکر کرد و گفت که در صورت هر گونه تهدیدی علیه ژاپن، امریکا در کنار این کشور خواهد بود. نکته جالب توجه اینجا است که دو روز قبل از ورود اوباما به توکیو، چین یک کشتی باری ژاپنی را به حکم دادگاه و در ارتباط به پرونده ای مربوط به سال 1936 ضبط نموده بود.

ضبط این کشتی و ساخت مجموعه راداری توسط ژاپن در نزدیکی جزایر مورد مناقشه با چین از جمله اتفاقات قبل از سفر اوباما به توکیو بود که نشان می دهد تنش ژاپن و چین هم چنان به قوت خود باقی است و ورود اوباما به ژاپن در این موقع به معنای حمایت جدی واشنگتن از توکیو در برابر پکن است. اکنون، چین و تا اندازه ای متحدان اروپایی امریکا در برابر این رژه سیاسی اوباما قرار دارند و به نظر می رسد که باید مواضع خود را با آن تنظیم نمایند.

چین در برابر قطعنامه شورای امنیت در خصوص اوکراین رأی ممتنع داد و به این صورت موضع میانه ای در برابر روسیه و غرب گرفت. شاید چین در آن زمان تصور می کرد که بحران اوکراین موجب کم توجهی کاخ سفید به شرق آسیا می گردد اما سفر اوباما و اظهارنظرش در توکیو نشان داد که جبهه بندی شرق آسیا همچنان از اولویت های اصلی کاخ سفید است و هیچ چیز حتی بحران اوکراین خدشه ای بر این امر وارد نمی کند.

از سوی دیگر، لفاظی های کری در بیانیه اش بیشتر یک نمایش سیاسی است و به پای حمایت های جدی امریکا از متحدان آسیایی نمی رسد. این امر بدان معنا است که متحدان اروپایی امریکا باید در اصل توجه به تغییر استراتژی امریکا از آتلانتیک به پاسفیک داشته باشند و دیگر نمی توانند در موازنه خود با روسیه تکیه به امریکا داشته باشند بلکه باید این موازنه را از طریق تعامل سیاسی با روسیه ایجاد نمایند تا تنش بیشتر. به هر صورت، سفر اوباما به شرق آسیا در وضعیت فعلی چشم اندازی از سیاست خارجی امریکا در آینده نشان می دهدکه بیشتر از هر کشوری، باید چین و کشورهای اروپایی به آن توجه داشته باشند تا در برابر این چشم انداز، اهداف و برنامه های خود را تعریف نمایند.

منبع: روزنامه جوان

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تأیید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 530

به "پیغام های رژه شرقی اوباما برای اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام های رژه شرقی اوباما برای اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید