درمان و بهبود درد شانه در منزل

به گزارش اسلیم فا، شانه یک مفصل بسیار انعطاف پذیر محسوب می گردد و از چندین تاندون، رباط و ماهیچه تشکیل شده است که همه با هم کار می نمایند. درد شانه برای همه افراد اتفاق می افتد و معمولاً نواحی غضروف، رباط ها، عضلات، اعصاب یا تاندون ها را درگیر می نماید. بعلاوه گاهی تیغه شانه، گردن، بازو و دست نیز درگیر این درد است. زمانی که این عارضه ظهور می نماید، درمان زودرس و به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله با راهکارهای متنوع درمان درد شانه با شما هستیم.

درمان و بهبود درد شانه در منزل

درمان درد شانه با شناسایی ریشه درد

به طور کلی تشخیص ریشه درد شانه به فرد و پزشک یاری می نماید تا برترین روش درمان پزشکی و راهکارهای خانگی را انتخاب نمایند. رایج ترین دلایلی که سبب ظهور درد شانه می شوند، عبارت اند از:

آرتروز

اماس کیسه های مفصلی (بورسیت)

شانه یخ زده

شکستگی شانه

کشیدگی عضلات

در رفتگی شانه

سندروم گیر افتادگی شانه

آسیب های عضلات گرداننده شانه (روتاتور کاف)

التهاب تاندون (تاندونیت)

پارگی تاندون

1. درمان درد شانه ناشی از آرتروزاز آنجا که در حال حاضر درمانی برای آرتروز وجود ندارد، راه های درمان عموماً بر تسکین علائم، بهبود تحرک و ممانعت از وخامت بیشتر تمرکز خواهند داشت. بعضی از گزینه های درمانی آرتروز شامل موارد زیر است:

اصلاح فعالیت های روزانه برای کاهش درد

جلسات فیزیوتراپی یا کاردرمانی برای تقویت و کشش عضلات پشتیبان شانه

روزانه 2 الی 3 مرتبه اعمال کمپرس سرد یا پد گرمایی برای یاری به تسکین درد و التهاب

استفاده از داروهای بدون نسخه، از جمله مسکن های غیراستروئیدی یا کرم ها و پمادهای موضعی

مصرف داروهای تجویزی ضد درد

تزریق استروئید به مفصل شانه

جراحی آرتروپلاستی شانه به منظور تعویض مفصل شانه آسیب دیده با پروتز

2. درد شانه ناشی از شکستگیدر صورت شکستگی شانه، بلافاصله باید به پزشک و در صورت شدید بودن درد به اورژانس مراجعه کرد. برای درمان درد ناشی از شکستگی، بیمار می بایست تا زمان بهبودی استخوان ها، آویز دست طبی (اسلینگ شانه) استفاده نموده و در صورت تجویز پزشک، در جلسات فیزیوتراپی شرکت نمایند.

3. درد شانه ناشی از دررفتگیاگر احساس می کنید که شانه شما جابه جا شده و یا به اصطلاح دررفته است، باید به جای کوشش برای بازگرداندن آن، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. پس از جا انداختن شانه، بهبود علائم درد و تورم تا چند ماه زمان می برد. گزینه های درمانی عموماً شامل استراحت، مصرف داروهای ضد درد غیراستروئیدی، فیزیوتراپی و در مواقع بازگشت عارضه، جراحی شانه خواهد بود.

4. درد ناشی از تاندونیتاستراحت دادن به مفصل یک گام مهم در درمان درد شانه ناشی از تاندونیت است. اعمال یک کمپرس یخ به مدت 20 دقیقه چند بار در طول روز می تواند تا حد زیادی درد را تسکین دهد. مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن ، آسپیرین یا ناپروکسن نیز می تواند به کاهش درد و تورم یاری کند.

5. درمان درد شانه ناشی از پارگی تاندوندرمان پارگی تاندون با استراحت و پرهیز از فعالیت هایی که این درد را تشدید می نمایند، امکان پذیراست. برای تسکین درد از کمپرس سرد یا داروهای ضد درد بهره ببرید و در صورت تجویز پزشک، جلسات فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی را به طور منظم پیگیری کنید. اگر پارگی تاندون با این روش های درمانی بهتر نگردد، پزشک تزریق استروئید یا جراحی را توصیه خواهد نمود.

6. سندروم گیر افتادگی شانهدرمان سندروم گیر افتادگی شانه به طور معمول شامل استراحت، مصرف داروهای غیراستروئیدی و انجام فیزیوتراپی یا کاردرمانی است. در نظر داشته باشید که بهبود علائم در این مورد هفته ها یا حتی ماه ها طول می کشد. اگر علائم شخص به هیچ وجه به این درمان ها پاسخ ندهد، پزشک تزریق استروئید یا عمل جراحی را توصیه خواهد نمود.

7. اماس کیسه های مفصلی (بورسیت)استراحت، کمپرس سرد و مصرف داروهایی چون ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپیرین، درد شانه ناشی از بورسیت را در خانه درمان می نمایند. برای افرادی که به بورسیت شدید مبتلا هستند، پزشک تزریق استروئید یا تخلیه مایعات از کیسه های مفصلی را توصیه می نماید. اگر ظهور بورسیت ناشی از وجود عفونت باشد، مصرف آنتی بیوتیک چاره کار است. در بعضی موارد نادر، برای برداشتن کیسه های مفصلی آسیب دیده عمل جراحی انجام می گردد.

راهکارهای خانگی درمان درد شانهدرمان درد شانه اغلب شامل تسکین التهاب (تورم و قرمزی) و تقویت عضلات است. چندین روش مراقبت از شانه و تسکین درد آن عبارت اند از:

1. مصرف داروهای ضدالتهابداروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) بدون نسخه شامل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن به تسکین درد و کاهش التهاب یاری می نماید. کاهش مقدار التهاب در آسیب های عضلات گرداننده شانه یا روتاتور کاف، تاندونیت، آرتروز و سایر انواع آسیب شانه بسیار مهم است.

2. کمپرس سردکمپرس سرد تورم شانه را کاهش داده و با بی حس کردن اعصاب، درد را تسکین می بخشد. هر روز 5 مرتبه یک کمپرس سرد مثل مواد غذایی فریز شده یا مکعب های یخی در کیسه پلاستیکی را به مدت 20 دقیقه به شانه اعمال کنید. توجه داشته باشید که نباید کمپرس سرد را به طور مستقیم روی پوست قرار داد، بلکه باید دور آن را با یک حوله نرم پوشاند.

3. باند پزشکیبرای کاهش تورم و درد طاقت فرسا، شانه خود را با یک باند پزشکی الاستیک (باند فشرده سازی سرد یا یک باند معمولی ACE) به خوبی بپیچید. این باندها از تمام داروخانه ها قابل تهیه هستند. فشار باند را طوری تنظیم کنید که سبب انسداد جریان خون نگردد. اگر در بازو یا دست خود احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن دارید یا پوستتان به آبی روشن تغییر کرد، فوراً بانداژ را شل کنید.

4. گرما درمانیگرما ناراحتی عضلات را رفع نموده و ماهیچه های سفت و گرفته را نرم می نماید. برای رفع کردن درد عضلات و آرتروز شانه، از یک بسته ژل گرم، پد گرمکن یا یک بطری آب گرم بهره ببرید.

5. شل نماینده عضلانیدر صورت کشیدگی عضلانی یا اسپاسم عضلات در اطراف مفصل شانه، شل نماینده های عضلانی مثل سیکلوبنزاپرین، تیزانیدین و باکلوفن می توانند به درمان این درد یاری نمایند. برای تهیه این داروها به نسخه پزشک احتیاج خواهید داشت. به یاد داشته باشید که شل نماینده های عضلانی سبب خواب آلودگی شده و نباید از آن ها در طول رانندگی یا کار با ماشین آلات استفاده کرد.

6. داروهای ضد دردداروهایی مسکن مثل استامینوفن و آسپیرین با کاهش درد، تحمل این شرایط را برای بیمار راحت تر نموده و خواب آسوده را به او هدیه می دهند. البته گفتنی است که این داروها با عوارض جانبی چون ناراحتی معده و احساس سوزش در قلب همراه هستند. بعلاوه می توانید برای درمان درد شانه به جای مصرف داروهای خوراکی از ژل ها و کرم های ضد درد موضعی مثل ژل دیکلوفناک بهره ببرید که عوارض جانبی مسکن های خوراکی را به همراه ندارند.

7. استراحت و مراعاتفعالیت هایی که ممکن است باعث درد شانه شوند را متوقف نموده یا تغییر دهید. حرکت آرام شانه ها باعث تقویت و انعطاف پذیری عضلات شانه خواهد شد.

ورزش و تمرینات کششی برای درمان درد شانهتمرینات منظم و کشش شانه، عضلات این ناحیه را قوی و منعطف نگه می دارد. چند نکته که باید قبل از آغاز تمرینات به خاطر بسپارید:

با افزایش درد در طول تمرین ها، بلافاصله ورزش را متوقف کنید.

درست ورزش کنید. انجام اشتباه حرکات ورزشی درد شانه را شدیدتر می نماید.

بدن خود را خوب گرم کنید. گرداندن آرام شانه ها، حرکات آهسته یا حتی دوش آب گرم راه های خوبی برای گرم کردن ماهیچه های بدن قبل از ورزش و انجام حرکات کششی است.

1. حرکت کششی پاندولبایستید و از کمر خم شوید.

بازوی سمت آسیب دیده را به صورت مستقیم آویزان کنید.

گردن خود را شل و ریلکس کنید.

20 مرتبه بازوی خود را به شکل دورانی بچرخانید.

این حرکت را یک یا چند بار در طول روز انجام دهید.

2. کشش شانه بالای سربرای انجام این کششی بنشینید یا بایستید.

انگشتان دست خود را روبه روی خود در هم قفل کنید.

آرنج های خود را خم نموده و بازوها را بالاتر از سر ببرید. بعلاوه می توانید دستان خود را روی سر یا پشت آن قرار دهید.

تیغه های شانه را به آرامی با هم منقبض کنید تا آرنج ها به سمت عقب حرکت نمایند.

این حرکت را روزانه 5 الی 10 مرتبه و هر بار تا 20 تکرار انجام دهید.

3. خم شدن روی درروی چهارچوب در به گونه ای بایستید که دو بازو مطابق شکل روی دیوار و کمی بالاتر از سر باشند.

به آرامی به جلو خم شوید تا جایی که در جلوی شانه های خود کشیدگی احساس کنید.

15 تا 30 ثانیه در همین حالت بمانید.

این حرکت را 3 مرتبه تکرار کنید.

4. حرکت پرس درمطابق تصویر در چارچوب در بایستید و پشت مچ دست خود را به قاب در بچسبانید.

سعی کنید بازوی خود را به سمت قاب درب فشار دهید.

5 ثانیه در همین حالت صبر کنید.

برای هر دو دست 3 ست 10 تایی انجام دهید.

5. حرکت سگ رو به پاییناز روی دست و زانو آغاز کنید. وزنتان را روی دستان خود گذاشته و فشار دهید تا باسنتان به سمت بالا حرکت کند.

در حالی که وزن خود را به طور یکنواخت روی دست ها و پاهای خود پخش نموده اید، زانوهای خود را کمی خم کنید.

سر خود را مطابق تصویر به سمت پاها برده به طوری که ستون فقرات صاف بماند.

این حالت را 1 دقیقه تمام حفظ کنید.

6. حرکت پیچ نشستهروی جایگاه به گونه ای بنشینید که مچ پا درست زیر زانوان قرار گیرد.

قسمت بالایی بدن را به سمت راست چرخانده و پشت دست چپ را به سمت ران بیاورید.

دست راست خود را هر کجا که راحت هستید، قرار دهید.

این موقعیت را تا 30 ثانیه حفظ کنید.

همین حرکت را برای سمت دیگر بدن انجام دهید.

5 بار برای سمت راست بدن و 5 بار برای سمت چپ تکرار کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان درد شانهدر صورت آسیب دیدگی شانه، در کنار درمان های خانگی به درمان پزشکی نیز احتیاج خواهیم داشت. در صورت مشاهده موارد زیر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید:

درد: خصوصاً دردی که با استراحت و دارو بهبود نیابد.

تکرار مسائل: ظهور درد شانه بیش از یک بار.

سفتی و گرفتگی شانه: به گونه ای که نمی توانید بازوی خود را به طور عادی بلند نموده و بچرخانید.

ضعف: شانه، بازو و یا دست نسبت به سمت سالم ضعیف تر باشد.

شانه در رفته یا درحال جابجایی: به طوری که احساس می کنید شانه آسیب دیده هر لحظه ممکن است بیرون بزند.

پیشگیری از درد شانه

1. استراحت کافیاولین قدم همیشه داشتن استراحت کافی برای تقویت بنیه بدن و دفع عوامل استرس زای روزمره است. بعلاوه داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای تأمین مواد مغذی مورد احتیاج بدن ضروری خواهد بود.

2. سیگار نکشیدندر صورت احساس درد در نواحی شانه، از کشیدن سیگار خودداری کنید. شاید در نگاه اولی عجیب به نظر برسد! اما تأثیر سیگار بر گردش خون بدن، فرایند بهبودی نواحی آسیب دیده را کند می نماید.

3. حفظ شرایط درست بدنآسیب شانه می تواند به صورت تدریجی یا با انجام یک حرکت ناگهانی ظاهر گردد. به هنگام ورزش یا طی فعالیت های روزانه مثل هرس کردن گیاهان بلند، برداشتن اجسام از طبقه فوقانی قفسه و ... مراقب باشید و همیشه به هنگام نشستن و ایستادن، شرایط درست بدن را حفظ کنید.

کلام آخربیایید قبول کنیم که تا عضوی از بدنمان آسیب ندیده و جانمان را به لبمان نرسانده، نه تنها توجهی به آن نداریم، بلکه از رعایت کوچک ترین نکات مراقبتی جهت حفظ سلامت آن عضو دریغ می کنیم. درد شانه در انجام کوچک ترین فعالیت ها از قبیل مسواک زدن و شستن موها تا کارهای سخت مثل بلند کردن اجسام سنگین اختلال ایجاد می نماید. هر روزی که می گذرد و سنمان بیشتر می گردد، بیشتر از دیروز در معرض ابتلا به درد شانه هستیم؛ این درد می تواند به تدریج یا ناگهانی ظهور کند و شدت آن بسیار خفیف یا طاقت فرسا باشد.

خوب است که همه ما با راه های درمان درد شانه آشنا باشیم و به محض ظهور، به مداوای خانگی و پزشکی آن بپردازیم.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 1929

به "درمان و بهبود درد شانه در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان و بهبود درد شانه در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید