در صندوق توسعه ملی دوباره باز شد

به گزارش اسلیم فا، وجود شرایط خاص اقتصادی در کشور باعث شده است سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی بار دیگر در خلاف مسیر قانونی قرار گیرد و 14 درصد از منابعی که باید ذخیره می شد در اختیار دولت گذاشته گردد.

در صندوق توسعه ملی دوباره باز شد

به گزارش خبرنگاران، شرایط خاص حاکم بر بودجه 1398 موجب شد تا سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی بار دیگر در خلاف مسیر قانونی قرار گیرد و 14درصد از منابعی که باید ذخیره می شد در اختیار دولت گذاشته گردد. در این بین گرچه تاکید بر این است که سهم نفت در بودجه سال آینده کم شده ولی در واقعیت کاهش وابستگی چندانی به نفت انجام نشده و ارز متعلق به صندوق بار دیگر به بودجه اضافه شده است.

بعد از آنکه در 15 آذرماه دولت لایحه بودجه 1398 را در نبود نمایندگان به مجلس فرستاد و قرار شد که بعد از اتمام تعطیلات مجلس، رئیس جمهور لایحه را رسما ارائه کند، در میانه راه بحث اصلاح پیش آمد و بر کاهش هزینه هایی که دولت در ردیف های هزینه ای قرار داده بود، تاکید شد.

یکی از تبصره های لایحه بودجه که حتی قبل از نهایی شدن لایحه نیز مورد بحث قرار داشت، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی بود؛ به طوری که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی در سال آینده این پیش بینی وجود داشت که دولت پیشنهاد کاهش سهم واریزی به صندوق را ارائه کند که این گونه نیز بود.

شاخص کل بورس افت کرد

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 363 واحد افت کرد و به 156 هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن با 325 واحد افت رقم 26 هزار و 636 واحد را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز طی معاملات امروز با افت 3033 واحدی روبرو شد و رقم 167 هزار و 548 واحد ریال تجربه کرد. همچنین شاخص های بازار اول و دوم هر یک به ترتیب 2473 و 5052 واحد افت کردند.

امروز معدنی ها، فلزی ها و پتروشیمی ها و پالایشی ها دست به دست هم دادند تا شاخص های بازار سهام با کاهش روبرو گردد. فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر و صنایع پتروشیمی خلیج فارس سه نماد از این دست بودند که هر یک به ترتیب با 397، 266 و 197 واحد تاثیر کاهنده سعی کردند نماگرهای بازار را به سمت پایین راهنمایی نمایند، اما بانکی ها امروز در حرکتی متفاوت به افزایش شاخص بازار سهام یاری کردند.

عذرخواهی نکردم!

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به اخبار منتشر شده درباره عذرخواهی او از نماینده مردم سراوان در مجلس در پی انتشار فیلمی از درگیری این نماینده در ساختمان گمرک گفت: من در این باره گفتم که موضوع را آنالیز و متناسب با آن اظهار نظر می کنم.

وی با رد شایعات مطرح شده درباره عذر خواهی او از نماینده سراوان، خاطر نشان کرد: درجلسه غیر علنی روز گذشته مجلس اصلا فرصت نشد من صحبت کنم.

هندوانه سفره شب یلدا را رنگین می نماید؟

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی حجم هندوانه عرضه شده در میادین میوه و تره بار را مناسب ارزیابی کرد و گفت: افزایش عرضه هندوانه با کیفیت در میادین میوه و تره بار کاهش قیمت این میوه را به همراه داشته و پیشنهاد می گردد افراد هندوانه مینابی خریداری نمایند.

یکی از اقلامی که جزء جدانشدنی شب یلدا به حساب می آید هندوانه است، هندوانه ای که تابستان و پاییز در خانه بسیاری از ایرانی ها خودی نشان می دهد.

آنالیز ها در روزهای اخیر نشان از آن دارد که حجم بار هندوانه وارد شده به بازار میوه و تره بار تهران قابل توجه بوده و کمبودی در بازار وجود ندارد. بار هندوانه امسال برای شب یلدا به حدی است که قیمت هر کیلو هندوانه 3500 تومانی را به قیمت 2000 تا 2200 تومان کاهش داده است. البته ناگفته نماند که هندوانه شب یلدا در برخی از مناطق تهران قیمتی در حدود کیلویی 5000 تومان دارد که جای سؤال دارد این هندوانه چه تفاوتی با دیگر هندوانه های بازار میوه و تره بار دارد.

اوراق مسکن آبان یکی از گران ترین ها است

قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن برای اکثر سررسیدها از 53 هزار تا 55 هزار تومان است. امتیاز اوراق تسهیلات مسکن آبان امسال که در حال حاضر یکی از گران ترین اوراق است 55 هزار و 400 تومان بوده و اوراق مهر امسال نیز 54 هزار و 800 تومان بوده است.

ارزان ترین اوراق مربوط به دی 1395 بوده که عملا سر رسیدش روبه اتمام است و مابقی اوراق عموما از 53 هزار تومان آغاز می گردد.

مدتی است که همراه با افزایش قیمت مسکن کاهش مقدار تقاضا در این بخش باعث شده که تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن هم کاهش یابد این موضوع سبب شده که قیمت این اوراق نسبت به ماه های ابتدایی سال کاهش را تجربه کند. البته اگر بخواهیم معیار را هفته های اخیر قرار دهیم قیمت این اوراق تقریبا روی خط ثابتی حرکت نموده است. البته باید گفت قیمت این اوراق نسبت به دو هفته گذشته رشد اندکی را تجربه نموده است.

افزایش قیمت ها در بخش مسکن سبب شده رکودی نسبی در این بازار حاکم باشد. این رکود نسبی نیز سبب شده که در یک ماه گذشته بازار اوراق تسهیلات مسکن هم از رونقی برخوردار نباشد.

ترمیم دستمزد کارگران سه ماه مانده به عید!

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احتمال ترمیم دستمزد کارگران تا قبل از خاتمه امسال اطلاع داد و گفت: منتظر پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این باره هستیم.

محمد شریعتمداری در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در چند روز گذشته جلسه ای با کمیسیون فرعی شورای عالی کار در زمینه دستمزد داشتیم و در آنجا یک گزارش مقدماتی تهیه شده که آماده طرح در جلسه آتی شورای عالی کار است.

وی درباره احتمال ترمیم دستمزد کارگران تا قبل از خاتمه امسال، گفت: اساسا درباره این سیاست کلی که ما در کشور بتوانیم چند بار حداقل دستمزد را معین کنیم باید با دولت هماهنگی کامل داشته باشیم ولی قطعا برای سال آینده، باید از یک روش متنوع تر و متفاوت تر بهره مند شویم.

قیمت فولاد ریزشی شد

نایب رییس انجمن تولیدنمایندگان فولاد ایران از کاهش 30 درصدی قیمت فولاد اطلاع داد و علت آن را افزایش عرضه فولاد و محصولات آن در اثر کاهش صادرات بیان کرد.

بهادر احرامیان در گفت وگو با خبرنگاران، از ریزش قیمت فولاد در سه هفته گذشته اطلاع داد و گفت: روند کاهش قیمت فولاد در دو ماه گذشته ثابت شده بود اما در سه هفته گذشته این روند تسریع شد و در حال حاضر قیمت فولاد نسبت به ماه گذشته، 30 درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، مقایسه سالیانه قیمت های فولاد درست نیست، چراکه قیمت ها باید نسبت به قیمت های جهانی سنجیده شوند که آن ها دائم در حال تغییر هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 122

به "در صندوق توسعه ملی دوباره باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صندوق توسعه ملی دوباره باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید