قیمت تولیدکننده بر کالاها به نفع مصرف کننده درج می گردد

به گزارش اسلیم فا، تهران (پانا) - قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت اجرای درست طرح درج قیمت تولیدکننده، قطعاً به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود، البته ممکن است در اجرا مقداری سردرگمی ایجاد گردد که به مرور زمان حل خواهد شد.

قیمت تولیدکننده بر کالاها به نفع مصرف کننده درج می گردد

به گزارش ایرنا، آرمان خالقی قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در مورد روش نو قیمت گذاری بر کالاها (درج قیمت تولیدنماینده)، تحت عنوان طرح خرید شفاف گفت: با اجرای این طرح به جای درج قیمت مصرف نماینده روی کالاها، قیمت تولیدنماینده و به عبارتی قیمت درب کارخانه درج می گردد و فاصله میان قیمت تولیدنماینده و مصرف نماینده به عنوان هزینه توزیع، محاسبه و در نظر گرفته می گردد و قیمت مصرف نماینده روی قفسه های فروشگاهی به اطلاع مردم می رسد.

وی ادامه داد: در این طرح با توجه به اینکه قیمت تمام شده درب کارخانه، روی کالا درج می گردد و نسبت سهم هزینهٔ حمل، نگهداری، توزیع و حدبیشتر سود کالاها نیز معین است، خود مردم به عنوان ناظران بازار عمل نموده و جلوی تخلفات احتمالی را خواهند گرفت.

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: پیش از اجرای این طرح به علت مشکلاتی که در نظام توزیع وجود داشت و به عبارتی یک کالا دست به دست می شد تا به مصرف نماینده نهایی برسد، هزینه های زیادی بر آن تحمیل می شد که به نفع مصرف نماینده نهایی نبود.

خالقی با اشاره به اینکه علی رغم نقاط قوت این طرح، شاهد چالش هایی نیز در راه اجرای آن هستیم، گفت: دو هفته گذشته، حدود 12 انجمن تخصصی نامه ای را در 15 بند خطاب به رئیس جمهور نوشتند و از ایشان درخواست تعویق طرح را داشتند تا اشکالات مرتفع گردد؛ به هر ترتیب جلسات و مذاکرات مکرری بین تولیدنماینده ها، نمایندگان اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و حتی اتاق اصناف و امثالهم با مسئولان مربوطه در وزارت صمت در جریان است که امیدواریم با نزدیک شدن به شب عید، این طرح هر چه سریع تر مشخص تکلیف و معین گردد.

وی تاکید نمود: اجرای درست این طرح قطعاً به نفع مصرف نماینده نهایی خواهد بود البته ممکن است در اجرا مقداری سردرگمی ایجاد گردد که به مرور زمان حل خواهد شد.

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه بهتر بود در اجرای این طرح با ذینفعان صحبت می شد و صنوف آمادگی بیشتری پیدا می کردند، اعلام کرد: در حال حاضر روی یکسری از کالاهایی که در قفسه های فروشگاهی هستند قیمت مصرف نماینده و بر روی بعضی دیگر، قیمت تولیدنماینده درج شده که این موضوع ممکن است باعث گردد مردم تمایلی به برداشتن کالاهایی که قیمت مصرف نماینده دارند از خود نشان ندهند و ضایعات و برگشت کالا به وجود آید و یا بین خریدار و فروشنده، بحث هایی پیش آید.

خالقی توضیح داد: از آنجایی که معمولاً بیشتر کالاها تا ایام عید به فروش می فرایند بهتر بود که اجرای این طرح هم موکول به بعد از این ایام گردد و سال نو با روش های نو قیمت گذاری آغاز می شد اما به هر حال دوستان اصرار بر این داشتند که کار زودتر انجام گردد، ان شاالله خیرش این باشد که مردم بتوانند کالای مناسب را با قیمت مناسبی تهیه نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2140

به "قیمت تولیدکننده بر کالاها به نفع مصرف کننده درج می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت تولیدکننده بر کالاها به نفع مصرف کننده درج می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید