راهنمای خرید برترین پردازنده های رایزن؛ کدام را باید بخریم؟

به گزارش اسلیم فا، اگر مجذوب برترین پردازنده های رایزن شده اید، اما هیچ ایده ای ندارید کدام پردازنده از شرکت AMD برترین عملکرد را برای شما دارند، در این مطلب کوشش می کنیم به شما هدایت کنیم برای هر بودجه، کدام سری پردازنده رایزن، برای اهداف شما مناسب تر محسوب می گردد.

راهنمای خرید برترین پردازنده های رایزن؛ کدام را باید بخریم؟

شرکت AMD یک رقیب بسیار قدرتمند برای اینتل و پردازنده هایش محسوب می گردد. با وجود این که بیشتر کاربرها ترجیح می دهند از پردازنده ّای اینتل برای نامبل کامپیوتر خود بهره برداری نمایند، بعضی از کاربرها به یکی از نسل های پردازنده های رایزن (Ryzen) علاقه مند هستند. در این مطلب سعی می کنیم درباره برترین پردازنده های رایزن شرح داده و تفاوت هایشان را برشماریم.

پردازنده رایزن 3؛ گزینه مالی

رایزن 3 معمولا مقرون به صرفه ترین پردازنده در خط فراوری رایزن به شمار می رود. این تراشه را می توان مالی ترین پردازنده AMD تلقی کرد؛ بنابراین انتظار عملکرد زیادی را از این پردازنده نداشته باشید. با این حال، اگر بودجه محدودی دارید و فقط به یک کامپیوتر برای انجام کارهای ساده احتیاج دارید، این گزینه را توصیه می کنیم.

آخرین نسخه رایزن 3، 8300G است که دارای چهار هسته و هشت رشته بوده و گرافیک یکپارچه را ارائه می دهد. بعلاوه این قطعه فقط در سیستم های پیش ساخته موجود است؛ بنابراین شما اگر قصد نامبل کردن کامپیوتر را دارید، به احتمال زیاد نمی توانید این پردازنده را بخرید.

اگر سعی دارید هزینه زیادی را بابت نامبل کردن کامپیوتر خرج نکنید، شما می توانید رایزن 3 مدل 4100 را تهیه کنید که در آوریل 2022 با قیمت 100 دلار عرضه شد. در حال حاضر این قطعه در فروشگاه آمازون با قیمت 66.57 دلار در دسترس است، اما پیشنهاد می کنیم 10 دلار بیشتر خرج کنید و یک پردازنده AMD مدل رایزن 5 - 5500 را بخرید که همزمان با آن عرضه شده و در زمان فعلی تنها 76 دلار قیمت دارد.

پردازنده رایزن 5؛ ایده آل برای کارهای روتین

پردازنده رایزن 5 برترین تعادل بین قیمت و عملکرد را ارائه می دهد و در حال حاضر اگر بودجه به نسبت خوبی را در اختیار دارید، خرید این سری پردازنده منطقی تر به نظر می رسد. سری رایزن 9000 را می توان در این بخش پیشنهاد کرد.

برای مثال پردازنده رایزن 5 مدل 9600X با شش هسته (12 رشته) و کلاک بوست تا 5.4 گیگاهرتز، قطعه میان رده بسیار خوبی محسوب می گردد که به راحتی برای مدیریت بیشتر برنامه ها کارایی داشته و حتی بعضی بازی های ویدیویی روز جهان را اجرا می نماید. قطعه مذکور در بازار جهانی با قیمت 279 دلار به فروش می رسد. با این حال، اگر بودجه محدودتری دارید، به جای این قطعه می توانید پردازنده رایزن 5 مدل 8600G را انتخاب کنید که صد دلار مقرون به صرفه تر بوده و قیمتش 167.99 دلار است.

پردازنده رایزن 5 مدل 8600G حتی جزو برترین گزینه با ارزش در فهرست برترین CPUها با گرافیک مجتمع به شمار می رود. به این معنا که اگر این قطعه را بخرید، احتیاجی به خرید یک پردازنده گرافیکی اختصاصی و مجزا ندارید. با این اوصاف، اگر یک گیمر حرفه ای هستید، پیشنهاد می کنیم به جای خرید رایزن 5 به سراغ سری تازهتر بروید.

پردازنده رایزن 7؛ برای گیمرهای حرفه ای

پردازنده رایزن 7 به لطف هشت هسته و 16 رشته در زمینه بازی های ویدیویی یک محصول خارق العاده شناخته می گردد. بعضی از نسخه های رایزن 7 حتی TDP بالاتری تا 120 وات دارند که به شما این امکان را می دهد که در صورت احتیاج، چیپ را به حدبیشتر قدرت برسانید. در حال حاضر پردازنده رایزن 7 مدل 9700X که در آگوست 2024 معرفی گردید، تازهترین پردازنده این سری به شمار میرود.

با این حال، اگر واقعا به بازی های ویدیویی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم پردازنده رایزن 7 مدل 7800X3D را تهیه کنید. به این علت که V-cache سه بعدی روی چیپ های X3D به قدری برای بازی بهینه شده اند که حتی مدیر ارشد AMD برای پردازنده های مصرف نماینده به رسانه Toms Hardware گفت که این چیپ ها حتی در بازی از چیپ های سری 9000 رایزن نیز بهتر عمل خواهند کرد؛ البته تا زمان معرفی نسخه های X3D نسل تازه.

اما اگر نمی توانید قیمت 359 دلاری رایزن 7 مدل را بپردازید، به جای آن رایزن 5 مدل 7600 X3D را در نظر بگیرید که با قیمت 299 دلار عرضه شده است و شما با خرید پردازنده مذکور رسما 60 دلار سود خواهید کرد. با این اوصاف، شما یک رایزن 5 را تهیه می کنید که در برابر تراشه های نسل هفتم قرار نیست قدرتمند ظاهر شوند، اما برای تجربه بازی های ویدیویی عالی به نظر می رسند.

پردازنده رایزن 9؛ برای حرفه ای ها

اگر به یک کامپیوتر برای پردازش سنگین داده ها احتیاج دارید، مانند شبیه سازی، باید به سراغ رایزن 9 بروید. پردازنده های رایزن 9 سری 5000 دارای حدبیشتر 16 هسته بوده که آن را برای برنامه های سنگین نظیر ادوبی فتوشاپ، اتوکد یا بلندر ایده آل می نماید. شما حتی می توانید نسخه های X3D چیپ های رایزن 9 را برای برنامه های خاصی که به کش (حافظه پنهان) CPU بزرگتری احتیاج دارند، انتخاب کنید.

با این حال، اگر فقط از کامپیوتر خود برای کارهای ساده و بازی (حتی ورزش های الکترونیکی حرفه ای) استفاده می کنید، پردازنده های رایزن 9 رسما یک تراشه بیش از حد قوی محسوب می گردد. به همین علت، به جای خرید این پردازنده پیشنهاد می کنیم قطعات رایزن 7 به ویژه تراشه های رایزن 7 مدل X3D را در نظر بگیرید. با سود پولی که در دستان شماست، قادر خواهید بود رم با ظرفیت بیشتر، پردازنده گرافیکی قوی و حتی یک مانیتور بزرگتر را بخرید.

معنی اعداد و حروف در برترین پردازنده های رایزن

جدا از نام مدل ها (رایزن 3، 5، 7 یا 9)، شما بعلاوه می توانید حروف مختلفی را جلوی بعضی از مدل ها ببینید. اولین رقم بیانگر نسل سری و عدد دوم نشان دهنده سطح راندمان پردازنده مرکزی است. از این رو، عدد هفت منظور رایزن سری 7000 بوده و عدد 8 به معنای درجه بهتر تلقی می گردد.

سطح راندمانمعنا
9پرچمدار
7 و 8خارق العاده
4 تا 6سطح بالا
1 تا 3کارهای عادی و ساده

عدد سوم و چهارم معمولا نشان دهنده تنوع در همان خط فراوری سری محسوب می گردد اما شرکت AMD از حروف اضافه در پردازنده های معروف استفاده می نماید. به همین علت بسیاری از پردازنده های پیشنهادی رایزن با دو صفر در پایان به فروش می رسند. حروف پسوند بیانگر قابلیت های ویژه است؛ برای مثال حرف X انگلیسی به معنای راندمان بالا و 3D بیانگر این موضوع است که تراشه ها دارای V-Cache سه بعدی با حافظه کش L3 بزرگتر هستند.

حروف پسوندمعنا
Xنسخه های با عملکرد بالا از همان نوع با سرعت های کلاک بیشتر و TDPهای بالاتر
X3Dچیپ های مجهز به 3D V-Cache که حافظه کش L3 بالاتری دارند
Gپردازنده هایی با گرافیک یکپارچه (توجه داشته باشید که بعضی از نسل های رایزن، مانند سری 7000، همه دارای گرافیک یکپارچه هستند حتی اگر بعضی از چیپ ها پسوند G نداشته باشند)
Fپردازنده های فاقد گرافیک یکپارچه

شایان ذکر است که این کدها تنها برای پردازنده های کامپیوتر دسکتاپ وجود دارد. AMD برای تراشه های مخصوص لپتاپ از یک فرمول دیگر پیروی می نماید که مقداری پیچیده تر به نظر می رسد و باید در یک مطلب مجزا به شرح درباره آنها پرداخت.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 مهر 1403 بروزرسانی: 18 مهر 1403 گردآورنده: slimfa.ir شناسه مطلب: 2401

به "راهنمای خرید برترین پردازنده های رایزن؛ کدام را باید بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید برترین پردازنده های رایزن؛ کدام را باید بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید